Mitsubishi Outlander 2.2 DID Mivec – większa moc + niższe spalanie!

W końcu klienci doczekali się Outlandera z japońskim dieslem pod maską – 2.2 DID Mivec. Dotychczas można było kupić Outlandera z klekoczącym, 140 konnym 2.0 TDI od VW lub 2.2 DID o mocy 156 KM produkcji francuskiego koncernu PSA.

Właściwy silnik we właściwym samochodzie

2.2 DID Mivec zapewnia Outlanderowi dobre osiągi i zapewnia niskie spalanie

177 konny silnik diesla to optymalny napęd do ważącego 1,7 tony Outlandera. W porównaniu do starczych jednostek nie tylko oferuje znacznie lepsze osiągi ale również minimalnie niższe spalanie. Outlander 2.2 DID Mivec ma spalać w trasie zaledwie 5,6 l /100km ( starsze silniki spalały 5,8l/100km). Duża moc oraz wysoki moment obrotowy ( 380Nm@2000-3000 obr./m) zapewniają dobre osiągi. Przyspieszenie 0-100km – 9,8 s, prędkość maksymalna 205 km/h

2.2 DID Mivec – wyrafinowana konstrukcja

Nowy silnik dzieli podstawowe rozwiązania technologiczne (lekki, odlany z aluminium blok cylindrów, pokrywa głowicy cylindrów wykonana z tworzywa sztucznego – o połowę lżejsza od swego aluminiowego odpowiednika) z najnowszymi konstrukcjami benzynowymi firmy MMC. Motor 4N1 wykorzystuje również inne zaawansowane technologie takie, jak układ bezpośredniego wtrysku paliwa typu Common Rail z maksymalnym ciśnieniem 2000 bar (poprawa osiągów i niższa emisja CO2) czy przestawiony o 15 mm względem płaszczyzny osi cylindrów wał korbowy (niższa emisja CO2).

Dotąd oferowany w modelu Outlander silnik 2,2 DiD o mocy 156 KM (dostarczany przez koncern PSA) będzie nadal sprzedawany w połączeniu z dwusprzęgłową przekładnią TC-SST Mitsubishi Motors.

MIVEC + Diesel = Pierwsze na świecie połączenie

W gamie silników „4N1” wykorzystano szereg nowoczesnych technologii, łącznie z rozwiązaniami zaczerpniętymi z rodziny nowych silników benzynowych firmy MMC o oznaczeniu “4B1”. Cechuje je również wyjątkowo wydajna charakterystyka spalania – rezultat zastosowania technologii analitycznej firm MMC i MHI. Ze wszystkich rozwiązań zastosowanych w tych silnikach najbardziej wyróżnia się opracowany przez firmę Mitsubishi system zmiennych faz rozrządu i zmiennego wzniosu zaworów MIVEC*, który po raz pierwszy na świecie został zastosowany w samochodzie osobowym z silnikiem Diesla, a który umożliwia osiągnięcie rekordowo niskiego stopnia sprężania oraz daje użytkownikowi wynikające z tego faktu korzyści. Dzięki zastosowaniu systemu MIVEC udało się pomyślnie rozwiązać kwestię rozruchu zimnego silnika oraz stabilności spalania przy niskim stopniu sprężania.

System MIVEC:

  • przyśpiesza czas zamknięcia zaworów dolotowych, co przekłada się na bardziej wydajną charakterystykę stopnia sprężania,
  • redukuje wznios zaworu dolotowego, co skutkuje większym zawirowaniem mieszanki
  • pozwala na jednoczesną kontrolę temperatury wewnątrz cylindra pod koniec cyklu sprężania oraz temperatury przepływowej w cylindrze.

Zoptymalizowano kształt komory spalania i zmodyfikowano parametry zaworów wtryskowych oraz zastosowano układ wtrysku wielostopniowego, co poprawia jakość mieszanki i charakterystykę zapłonu, a tym samym i charakterystykę spalania. Dzięki temu osiągnięto rekordowo niską kompresję o wartości 14,9:1.

Lekka konstrukcja, niski stopień sprężania

Kluczowym zagadnieniem niezbędnym do zrozumienia procesu rozwojowego tej jednostki napędowej i jej unikalnych cech jest bardzo niski (jak na silnik Diesla) stopień sprężania na poziomie 14,9:1, co stanowi najniższą wartość wśród obecnie oferowanych na rynku pojazdów osobowych z silnikiem Diesla.

Wypracowanie tak niskiego stopienia sprężania było podstawowym zadaniem postawionym przez inżynierów z MMC i MHI, bowiem pozwala on osiągnąć znakomite wyniki w zakresie redukcji drgań wewnętrznych, wstrząsów i hałasu, oraz bardzo niski poziom emisji – szczególnie tlenku azotu, wieloletnią niezawodność, wysoką kulturę pracy oraz osiągi dające ogromną przyjemność z jazdy. Ponadto ograniczenie stopnia sprężania do wartości 14,9:1 pozwala również na lepszą kontrolę sił wewnętrznych i wysokich temperatur bloku silnika.

Ogólne osiągi poprawiono również poprzez zastosowanie turbosprężarki firmy MHI (TF035) o zmiennej geometrii kierownicy dopływu spalin do turbiny(VG). Technologia ta pomaga osiągnąć optymalny stopień ustawienia przy niskich i wysokich prędkościach, co zapewnia natychmiastową reakcję oraz optymalne ciśnienie doładowania w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika, a co za tym idzie lepsze osiągi i niższy poziom emisji.

Cisza…
Aby uczynić silnik 4N1 lekkim cichym i bezwibracyjnym w przeciwieństwie do tradycyjnych, „klekoczących” silników Diesla inżynierowie przeanalizowali trzy główne aspekty:

  • Stopień sprężania: tak niski poziom obciążenia (14,9:1) w dużej mierze przyczynia się do obniżenia hałasów wewnętrznych, a w szczególności drgań.
  • Spalanie: dzięki połączeniu systemu MIVEC z płytką komorą spalania, wielostopniowym wtryskiem, systemem common rail pracującym pod ciśnieniem 2 000 barów, zaawansowanym, elektronicznym układem sterującym, typowy “klekot” diesla – będący tak naprawdę odgłosem spalania – został znacząco zredukowany. Pierwszy wtrysk pilotażowy oleju napędowego do komory spalania inicjuje spalanie, a także redukuje stopień wybuchowości i wibracje, które temu towarzyszą.
  • Przestawiony wał korbowy: w celu zminimalizowania siły bocznej wytworzonej przez tłoki, wał korbowy został przesunięty o 15 mm, co jednocześnie redukuje emisję CO2 , generuje wyższą moc oraz obniża hałasy wewnętrzne i drgania (NVH), zapewniając płynną pracę przy wszystkich prędkościach obrotowych. Przeprowadzenie komputerowych symulacji ruchu pozwoliło na zoptymalizowanie struktury cylindrów i doprowadziło do zmniejszenia o 20% strat spowodowanych tarciem tłoków, co w rezultacie dało pozytywne efekty w postaci niższego zużycia paliwa.

Oferta

W Polsce Outlander 2.2 DID MIVEC jest dostępny w wersji z napędem na 4 koła, z sześciobiegową manualną przekładnią, w czterech wersjach wyposażenia: Invite, Intense, Intense+ i Instyle. Obecnie ceny tego modelu zaczynają się od 127 050 zł. Nie jest to może cena okazyjna, ale biorąc pod uwagę parametry silnika oraz ceny porównywalnych modeli trzeba przyznać, że jest to przyzwoita oferta.

Na pewno na cenę na wpływ pojemność silnika (2.2 l ), ponieważ dla aut importowanych o pojemności pow. 2l obowiązuje znacznie wyższa stawka akcyzy.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!