Legendarne siódemki – Caterham w Polsce

Oryginalny i ultralekki samochód sportowy? To musi być legendarna brytyjska siódemka. Firma Caterham Cars sprzedaje siódemki od końca lat 50-tych. Utworzenie oddziału marki w Polsce zostało ogłoszone w 2009 roku.

Historia legendy

Zaprojektowany pierwotnie przez Colina Chapmana i wprowadzony na rynek jako Lotus 7 w 1957 roku samochód jest wcieleniem myśli projektowej Chapmana w ultra-lekkim wydaniu. Niska masa w połączeniu z jego zwinną naturą dała zaskakująco dobre efekty. Siódemka to samochód ikona.

W 1973 roku Caterham odkupił prawa do produkcji samochodu od firmy Lotus i do dnia dzisiejszego buduje i sprzedaje sportowe Siódemki. Na przestrzeni lat Caterham nieustannie poprawiał i wzbogacał legendarny projekt, pozostając zawsze w zgodzie z założeniami pierwowzoru.

Sport motorowy jest sercem Siódemki, bo był to przecież od samego początku samochód wyścigowy zbudowany na publiczne drogi. Samochód z powodu przygniatającej wyższości nad rywalami został w 1970 roku wykluczony w Stanach Zjednoczonych z zawodów. Dla Caterhama była to inspiracja, aby stworzyć swoje własne, markowe wyścigi z surowym regulaminem, niskimi kosztami dla startujących, ale wciąż pełne sportowego ducha i adrenaliny. W 1992 roku samochody Caterham wygrały w klasyfikacji generalnej 24-godzinny wyścig na torze Nelson Ledges w USA. W 2002 roku w szrankach z nowoczesnymi konstrukcjami triumfowały w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring, nie pozostawiając żadnych wątpliwości co do prawdziwej wartości Siódemki.

Dzisiaj ścigających się Siódemek jest prawdopodobnie więcej niż jakiejkolwiek innej marki na świecie. W sezonie 2006 ponad 700 samochodów ścigało się w 11 krajach świata.

Caterham na nowo odkrywa sport motorowy dla wszystkich pasjonatów i amatorów. Od 12 lat Caterham Academy służy amatorom i innym osobom bez doświadczenia w sportach motorowych do budowania doświadczenia i umiejętności wyścigowych oraz czerpania radości ze współzawodnictwa na torze. Uczestnicy kupują dopuszczony do ruchu samochód i ścigają się w pucharze Caterham. Akademia ma już ponad 600 adeptów – nowych kierowców wyścigowych.

Przez 50 lat historii popyt na samochody Caterham pozostał wystarczająco silny, aby oprzeć się atakom naśladowców – tanich kopii i drogich replik. Dzisiaj ponad połowa samochodów produkowanych w Dartford trafia na eksport. Od maja 2009 roku Caterham jest obecny również w Polsce i będzie się starać zaspokoić apetyt polskich kierowców.

Kilka wcieleń legendy

Caterham 7 RoadSport 120 to super-lekki samochód sportowy na każde warunki. Sportowe osiągi połączone z wyposażeniem zabezpieczającym przed złymi warunkami atmosferycznymi oraz standardowa dla każdej Siódemki wrodzona zdolność do wygrywania na torze wyścigowym, czynią z niego Caterhama na każdą okazję.

Dane techniczne:
Moc maksymalna: 121 KM
0-100km/h – 6,1 sekundy
Prędkość maksymalna: 180 km/h
5-biegowa skrzynia biegów
4-punktowe pasy bezpieczeństwa
Obniżona podłoga (kierowcy oraz pasażera).
Dwuobwodowy układ hamulcowy, brak korektora siły hamowania, 4 tarcze hamulcoweWaga: 545 kgCena netto: 22 022 funtów

Cena brutto: 27 700 funtów (po wliczeniu podatku VAT, akcyzy 3,1%, opłaty za transport oraz przygotowanie samochodu do rejestracji w Polsce, trzeba będzie zapłacić nie mniej niż 130 tys. zł.)

Caterham 7 RoadSport 175 to kolejny ultralekki samochód sportowy. Posiada wyposażenie chroniące przed złymi warunkami atmosferycznymi.

Dane techniczne:
Moc maksymalna: 177 KM
0-100km/h – 4,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 222 km/h
5-biegowa skrzynia biegów
4-punktowe pasy bezpieczeństwa
Obniżona podłoga (kierowcy oraz pasażera).
Dwuobwodowy układ hamulcowy, brak korektora siły hamowania, 4 tarcze hamulcoweWaga: 545 kgCena netto: 26 712 funtówCena brutto: 33 600 funtów (po wliczeniu podatku VAT, akcyzy 3,1%, opłaty za transport oraz przygotowanie samochodu do rejestracji w Polsce, trzeba będzie zapłacić nie mniej niż 160 tys. zł.)

Pracując nad wersją Superlight R300, inżynierowie wciąż pamiętali o jednej z podstawowych maksym Caterhama 7 – zaoferować jak najwięcej radości z jazdy. R300 pozostaje wierny magicznej recepturze Chapmana na wyczynowy samochód sportowy: spektakularne właściwości trakcyjne poprzez niską masę własną. Nie jest tajemnicą, że R300 to nasz najlepiej sprzedający się model z palety Superlight, oferuje bowiem właściwą kompozycję sportowych osiagów oraz maksymalnej przyjemności z jazdy.

Dane techniczne:
Moc maksymalna: 177 KM
0-100km/h – 4,6 sekundy
Prędkość maksymalna: 225 km/h
6-biegowa skrzynia biegów
4-punktowe pasy bezpieczeństwa
Dwuobwodowy układ hamulcowyWaga: 515 kgCena netto: 29 892 funtów

Cena brutto: 37 600 funtów (po wliczeniu podatku VAT, akcyzy 3,1%, opłaty za transport oraz przygotowanie samochodu do rejestracji w Polsce, trzeba będzie zapłacić nie mniej niż 180 tys. zł.)

Superlight R500 to ukoronowanie idei Colina Chapmana. R500 to kwintesencja wyścigowego bolidu, w którym wagę zredukowano do minimum. Ogołocony do absolutnie niezbędnych części, „obdarty” z wszelkiego komfortu króluje zarówno na drodze, jak i torze wyścigowym. Podobnie jak pozostałe modele serii Superlight, R500 oferuje zapierające dech w piersiach osiągi oraz emocje w najczystszej postaci.

Dane techniczne:
Moc maksymalna: 266 KM
0-100km/h – 2,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 241 km/h
6-biegowa skrzynia biegów
4-punktowe pasy bezpieczeństwa
Dwuobwodowy układ hamulcowyWaga: 506 kgCena netto: 38 161 funtów

Cena brutto: 48 000 funtów (po wliczeniu podatku VAT, akcyzy 3,1%, opłaty za transport oraz przygotowanie samochodu do rejestracji w Polsce, trzeba będzie zapłacić nie mniej niż 230 tys. zł.)

Caterham 7 CSR to ostatnie wcielenie Super Siódemki. To długo oczekiwana wersja produkcyjna z całkowicie zmodyfikowanym zawieszeniem – opartym z przodu o umieszczone w kabinie amortyzatory i całkowicie niezależnym z tyłu. W połączeniu z seryjnie poszerzonym nadwoziem SV daje to niespotykaną przyczepność na łukach i wysoki poziom komfortu w pozamiejskich podróżach.

Dane techniczne:
Moc maksymalna: 177 KM
0-100km/h – 4,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 222 km/h
5-biegowa skrzynia biegów
Przednie zawieszenie F1-style z amortyzatorami w komorze silnika
Dwuobwodowy układ hamulcowyWaga: 575 kgCena netto: 32 198 funtów

Cena brutto: 40 500 funtów (po wliczeniu podatku VAT, akcyzy 3,1%, opłaty za transport oraz przygotowanie samochodu do rejestracji w Polsce, trzeba będzie zapłacić nie mniej niż 190 tys. zł.)

Nowy silnik

Zastąpienie zasłużonego silnika Rover serii K nie było na pewno łatwym zadaniem dla zespołu inżynieryjnego Caterham. K-Series był doskonałym partnerem dla modelu Super7, kiedy wprowadzono go na rynek w roku 1991: był to nowoczesny, lekki silnik o znakomitej dynamice obrotów, wytwarzany przez brytyjskiego producenta.

Na przestrzeni 15 lat w tysiącach egzemplarzy Siódemki zainstalowano ogromny wachlarz wariantów tego silnika, od skromnej jednostki 1,4l o mocy 104 KM do 2,0-litrowej, 250-konnej, ziejącej ogniem „elektrowni” montowanej od roku 2003 w bijącym rekordy modelu Superlight R500 Evolution.

Jednak w roku 2004, po opracowaniu modelu CSR z 2,3-litrowym silnikiem Ford Duratec stało się jasne, że Caterham potrzebuje mniejszego i lżejszego silnika spełniającego normę EU4, który zastąpi serię K. W obliczu gwałtownego wzrostu popytu na silnik zgodny z normą EU4 na rynkach eksportowych i w związku z zaprzestaniem produkcji serii K w roku 2005 z powodu upadku firmy Rover, firma Caterham rozpoczęła 2-letni program inżynieryjny majacy na celu znalezienie godnego następcy serii K.
Zespół inżynieryjny Caterham przeanalizował 80 silników dziewiętnastu różnych producentów w poszukiwaniu nowego „serca” dla Siódemki. Wzięto pod uwagę dosłownie wszystkie opcje – od wysokoobrotowych japońskich silników motocyklowych, przez jednostki rotacyjne, z turbosprężarkami i doładowaniem mechanicznym. Ostatecznie zespół doszedł do wniosku, że silnik musi być zgodny z lekkim charakterem samochodu, przystępny cenowo i niezawodny oraz musi z łatwością spełniać obecne i przyszłe normy emisji, by mógł być sprzedawany na całym świecie.

Na początku roku 2005 podjęto decyzję o wykorzystaniu silnika Ford Sigma 1600, który nie tylko spełniał wszystkie te kryteria, ale również oferował zdrowy wzrost mocy, momentu obrotowego i mniejsze spalanie od serii K, co przekładało się na automatyczna poprawę osiągów Siódemki. Wsparcie dla tego silnika oferowane przez Forda na całym świecie stanowi gwarancję, że będzie on zgodny z normą EU5, która wejdzie w przyszłości, a także z kolejnymi normami, które będą się pojawiać.

Po wybraniu Sigmy zespół zdał sobie sprawę, że oryginalny Lotus 7 Colina Chapmana wypuszczony na rynek w 1957 roku był również napędzany przez fordowski silnik. Wprowadzenie Sigmy na rynek zaplanowano na rok 2007 – a więc Seven zatoczył pełne koło – w swoje 50-te urodziny ponownie otrzymał silnik Forda.
Caterham zdecydował, że dostawcą silnika Ford Sigma będzie Power Torque Engineering, należąca do Ford Power Products specjalistyczna firma z 40-letnim doświadczeniem. We współpracy z naszym długoletnim partnerem tuningowym, firmą Minister Power, podnieśliśmy moc standardowego 100-konego silnika 1,6l najpierw do 125KM, a potem do 150KM, tym samym tworząc dwa podstawowe warianty na rynek brytyjski.

Równolegle opracowano także wersję zgodną z normą EU4 przeznaczoną na rynki eksportowe na całym świecie, na których sprzedaje się ponad połowa wyprodukowanych egzemplarzy Caterham 7. Od momentu inauguracji rynkowej za granicą oferowany jest silnik 1,6l o mocy 120 KM, zgodny z normą EU4 w modelach Roadsport lub Roadsport SV. Jednostka ta została poddana tuningowi specjalnie na rynki eksportowe Caterham i wykorzystuje najnowszą technologię firmy Ford – Ti-VCT, czyli zmienny układ faz rozrządu.

Zarząd Caterham Cars podjął decyzję o dokonaniu znaczącej inwestycji w testy i końcowe prace rozwojowe nad silnikiem Sigma. Procedura prac rozwojowych objęła potężny drogowy program testowy na dystansie 20 000 km, 2400 km testów torowych oraz wiele testów dynamometrycznych. Dzięki próbom przeprowadzonym przez inżynierów z zespołu testowego, w których sprawdzono granice wytrzymałości silnika w warunkach tak zróżnicowanych jak góry Szkocji czy portugalski tor wyścigowy Estoril, mamy pewność, że silnik Sigma dowiódł swojej niezawodności i jest godny napędzać legendarny samochód wyczynowy w ciągu kolejnych lat.

Jak nowy silnik, to i nowe technologie

Samochody przeszły przez testy zderzeniowe, zgodne ze standardami obowiązującymi w UE. Oprócz zmian w silniku zmieniono konstrukcję nośną. Jest sztywniejsza i zapewnia lepsze prowadzenie.
Przez ponad 30 lat ramy przestrzenne i nadwozia samochodów Caterham były wykonywane ręcznie przez wysoko wykwalifikowanych rzemieślników w Arch Motors, którzy spawali rury konstrukcji nośnej i pokrywali je charakterystyczną „skórą” z lekkich, aluminiowych paneli.

W 2005 firma Caterham zdała sobie sprawę, że pomimo wysokiego poziomu usług w Arch Motors, dalsze zmniejszenie tolerancji i ogólnej sztywności struktury nośnej samochodu wymaga zastosowania nowej, zaawansowanej technologicznie metody konstruowania. Była to również okazja do całkowitego przejścia na system metryczny.

W roku 2006 firma Caterham ogłosiła rozpoczęcie współpracy ze Steel Fabrications, firmą odpowiedzialną już od 2002 r. za produkcję zatwierdzonych przez FIA klatek bezpieczeństwa i szosowych pałąków ochronnych (tzw. roll-bar`ów) do modelu Super7. Firma Steel Fabrications rozpoczęła prace rozwojowe nad konstrukcją nośną Seven w systemie metrycznym i zainwestowała ponad 500 000 funtów szterlingów w nowe, wyrafinowane wyposażenie.

Konstrukcja nośna modelu Seven pomyślnie przeszła obszerny program testów zderzeniowych uzyskując zgodność ze standardem dla samochodów niskoseryjnych. Dzięki temu Caterham Cars jest jednym z bardzo niewielu producentów samochodów niskoseryjnych, których samochody można rejestrować na rynkach Unii Europejskiej, a zwłaszcza we Francji, Niemczech i Włoszech czy Polsce.

Pierwotny projekt Colina Chapmana modelu Super Seven na przestrzeni lat był wielokrotnie modyfikowany i dzięki temu wykorzystuje najnowocześniejszą technologię. Przy tym udało się utrzymać Siódemkę w ścisłej czołówce samochodów o wysokich osiągach, jednocześnie zachowując jej oryginalny wygląd oraz co najważniejsze, oszałamiające wrażenia z jazdy, które są podstawą legendy Super7.

Wprowadzanie modernizacji nie ma jednak wyłącznie na celu zwiększenia osiągów. Emisje spalin stają się coraz ważniejszym problemem, a dotyczące ich prawo jest coraz bardziej restrykcyjne – na tyle, że spełnienie europejskich norm stanowi podstawę do obaw dla wielu producentów.

Poczuć się częścią legendy

W przypadku Super Siódemki, doświadczenie na własnej skórze jego właściwości jezdnych ma na pewno ogromne znaczenie. Caterham Drive Experience (CDX) to oficjalny zespół eventowy, który organizuje imprezy Slalom, Drift i Circuit. Na imprezach CDX można odkryć pełny potencjał Caterham Seven w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach. Żeby poczuć się jak kierowca wyścigowy, nie trzeba mieć dużego doświadczenia, potrzebne jest ważne prawo jazdy kategorii B.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!