Kilka dobrych wskazówek, jak dbać o silnik

Ponad 200 000 km na liczniku to dla wielu kierowców moment, w którym auto zaczyna sprawiać problemy. Według nich właśnie wtedy żywotność jednostki napędowej się kończy, a „bezawaryjny” to słowo, którym już nie będą mogli opisać swojego auta. Jednak tak naprawdę wiele zależy od Ciebie. Sprawdź, co zrobić, by silnik działał jak najdłużej i jak najlepiej.

Styl jazdy

Sposób, w jaki obchodzisz się z silnikiem, ma duży wpływ na jego żywotność. Właśnie dlatego, zanim wsiądziesz do auta, warto byś pamiętał o kilku ważnych zasadach.

Odpowiednie obchodzenie się z pedałem gazu po uruchomieniu zimnego silnika jest bardzo ważne. Nie wysilaj motoru przesadnie, dopóki nie rozgrzeje się do odpowiedniej temperatury. Optymalne parametry pracy jednostki napędowej to 90 st. C w przypadku płynu chłodzącego i 100 st. C w przypadku oleju. Lepiej spokojnie przejechać kilka kilometrów niż szkodzić silnikowi zbyt wysokimi obrotami.

Po długiej jeździe z dużą prędkością silnik jest rozgrzany. W żadnym wypadku nie można gasić go, kiedy ma wysoką temperaturę. Dobrą praktyką jest zwolnienie pod koniec jazdy, by motor mógł się schłodzić od pędu powietrza.

Należy także unikać eksploatacji auta na krótkich odcinkach. Przez takie praktyki drastycznie wzrasta spalanie, a także zużycie silnika. Jeśli zamierzasz udać się do sklepu za rogiem, zamiast wsiadać do auta, lepiej się przejdź.

Dobry olej silnikowy

Prawidłowe smarowanie silnika szczególnie wpływa na żywotność silnika. Dlatego bardzo ważne jest dobranie skutecznego, odpowiedniego oleju silnikowego. Warto jednak wspomnieć, że nie chodzi tu tylko o jakość, ale także o jego stan.

Dlatego wymieniaj olej regularnie. Dobrym pomysłem jest określenie terminu zmiany dwojako: ze względu na przebieg i ze względu na czas ostatniej wymiany. Starzenie się oleju następuje nie tylko w trakcie pracy silnika, ale także pod wpływem zmian temperatur, które są różne w trakcie roku.

Żeby smarowanie było jeszcze lepsze, warto skorzystać z dodatku do oleju. Jest to szczególnie zalecane w przypadku:

  • starszych samochodów, ich silniki już nieco uległy zużyciu, przez co wymagają szczególnej ochrony,
  • aut sportowych, które są narażone na cięższą pracę i zużycie następuje szybciej,
  • maszyn rolniczych, pracują długo pod dużymi obciążeniami i wysokimi temperaturami.

Paliwo dobrej jakości

Im nowszy silnik, tym większe wymagania co do paliwa. Ale to nie znaczy, że tylko w przypadku nowych aut powinniśmy używać paliw dobrej jakości. Wręcz przeciwnie – jeśli zależy ci na jak najdłuższej żywotności silnika, nie powinieneś oszczędzać na tankowaniu.

Serwisowanie

Jeśli zastosowałeś się do wszystkich zasad przedstawionych powyżej, możesz być pewny, że przed twoim silnikiem czeka wiele kilometrów. Nie możesz jednak zapominać o regularnych przeglądach i serwisie. Usterki mogą się zdarzyć mimo największej dbałości o motor. Lepiej wykryć je jak najszybciej, bo zdecydowanie lepiej zapobiegać niż remontować.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!