Jakie auto kupić do 10 tysięcy złotych?

Kupno auta do 10 tysięcy złotych nie jest zadaniem łatwym. Rynek samochodów używanych jest nimi mocno nasycony. Czy mamy zatem szansę kupić odpowiadający naszym potrzebom egzemplarz? Odpowiedz brzmi ,,tak”, ale będzie to zadanie trudne. Podpowiadamy, jakie auto wybrać oraz na co należy zwrócić szczególną uwagę, aby później nie żałować wydanych pieniędzy.

Rynek samochodów używanych

Nic nie stuka nic nie puka…

Obecna sytuacja na rynku samochodów używanych nie jest łatwa. Dominują samochody sprowadzone po większych lub mniejszych wypadkach i z cofniętymi licznikami. Przygotowaliśmy pięć aut wartych zainteresowania z rynku wtórnego. Głównym kryterium była sytuacja rynkowa a pomniejszym awaryjność i koszty eksploatacji.

Dlaczego zdecydowaliśmy się na taki podział? Przykładem jest popularne na naszym rynku Audi A4. To dopracowany i w opinii wielu fachowców trwały samochód.  Wysoka ocena sprawia, że jest on bardzo pożądany. Wykorzystują to handlarze. Na portalach ogłoszeniowych są tysiące ogłoszeń sprzedaży. Jednak ile z nich jest wartych zainteresowania? Przypuszczamy, że bardzo niewiele. Dlatego w naszym zestawieniu prezentujemy modele, które nie wzbudzają dużego zainteresowania, a prezentują się solidnie. Może nie zawsze będą to pojazdy wybitnie niezawodne, ale oferujące przyzwoity stan za rozsądne pieniądze.

Samochód odpowiedni dla naszych potrzeb

W pierwszej kolejności nie spodziewajmy się stanu salonowego. Auta w przedziale cenowym do 10 tysięcy złotych mają kilkanaście lat i spore przebiegi. Dodatkowo, niewłaściwa eksploatacja lub zaniedbania serwisowe mogą jeszcze pogorszyć ich stan techniczny.

Chłodna głowa = dobry zakup

Wielu z nas szuka auta uniwersalnego, które będzie łączyć kilka pożądanych przez nas cech. Może to być:  wygląd, przestronność i mocny silnik, okraszone świetnymi własnościami jezdnymi. Wróćmy jednak na ziemię. W naszym przedziale cenowym samochody, które łączą te cechy kupić jest bardzo ciężko.

Eksploatacja

W naszym zestawieniu pojawia się 5 aut podzielonych na segmenty. Kupno stosunkowo taniego samochodu oznacza potrzebę przeprowadzenia małego lub większego remontu. Na plus: niskie opłaty stałe np. ubezpieczeniowe, takie samochody praktycznie nie tracą na wartości, a zadbane często przekraczają średnią wartość rynkową. Decydując się na zakup auta do 10 tysięcy złotych nie patrzymy na rocznik. Najważniejsze są: karoseria bez rdzy, silnik w przyzwoity stanie. Zawieszenie, czy układ kierowniczy można naprawić stosunkowo tanim kosztem, dzięki niedrogim częściom zamiennym.

Mając na uwadze budżet 10 tysięcy złotych trzeba pamiętać, że nie wszystkie tanie w zakupie samochody będą niedrogie w utrzymaniu. Jeżeli nasz górny pułap to 10 tysięcy to szukajmy auta w cenie o 2-3 tysiące niższej, tak aby mieć w rezerwie pieniądze na ewentualne naprawy. Problem w tym, że większość z nas kupuje oczami, a wtedy łatwo nabyć auto, które może wymagać sporych nakładów. Wystarczy, że do wymiany będą: rozrząd, sprzęgło, układ hamulcowy czy opony a to może stanowić już równowartość kupionej ,,skarbonki”.

Mniejsze + młodsze = tańsze?

W przypadku małego popularnego auta, naprawy nie powinny mocno uszczuplić domowego budżetu. W przypadku zakupu auta klasy wyższej w rzadkiej wersji może się to wiązać z kosztami eksploatacji nie adekwatnymi do kwoty, jaką zapłaciliśmy za samochód.  Pamiętajmy, że kupując dobre, nowe opony do auta segmentu D wydamy około 2 000 złotych. Auta te posiadają mocne silniki, komfortowe, ale skomplikowane zawieszenie i bogate wyposażenie, które zaniedbane może wydrenować nam kieszeń i zszargać nerwy.

Co kupić?

Najbezpieczniej kupić jest samochód segmentu A lub B, wybierając z popularnych na rynku modeli. Dzięki temu rynek części zamiennych będzie dobrze zaopatrzony, a naprawy w warsztacie nie będą stanowić problemu.

 Citroen Saxo

Citroen Saxo (1996-2003)

Francuz to przedstawiciel segmentu A, czyli małych miejskich aut. Na rynku zadebiutował w 1996 roku i produkowany był przez 8 lat do 2004 roku. Po trzech latach od debiutu przeprowadzono modernizację. 10 tysięcy bez problemu wystarczy na egzemplarze z ostatnich lat produkcji w bogatych wersjach wyposażeniowych. Jest to bardzo ciekawa propozycja dla osób szukających niewielkiego i komfortowego auta do jazdy po mieście.

Nadwozie i wnętrze

Wersja nadwozia była jedna – hatchback 3 i 5 drzwiowy. Bardziej praktyczna jest oczywiście wersja pięciodrzwiowa. Bagażnik jak na rozmiary auta jest obszerny i wynosi 280 litrów. Wnętrze po liftingu prezentuje się przyzwoicie. Niestety w niektórych egzemplarzach trzaski plastików mocno przeszkadzają. Ponadto w bogatszych wersjach niektóre elementy wyposażenia odmawiają posłuszeństwa (regulator prędkości nawiewu itp.). Stan blacharski można ocenić jako dobry. Wyposażenie: poduszka powietrzna, ABS elektryczne szyby, są też wersje z klimatyzacją manualną.

Wersje silnikowe i układ jezdny

Silniki benzynowe posiadają moc od 45  – 118 KM, diesel to 1.5 D – 57 KM. Wolnossąca jednostka wysokoprężna jest godna polecenia gdyż jest trwała i spala raptem 4 – 4,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Warte uwagi są też motory benzynowe 1.1 oraz 1.4. Większy silnik o mocy 75 KM lepiej radzi sobie z masą auta a pali niewiele więcej od silnika 1.1. W kwocie do 10 tysięcy można pokusić się o poszukanie wersji sportowej VTS 1.6 16V. Silnik generuje 118 KM (0-100 km/h w 8,5 sekundy). Zawieszenie zapewnia dobry komfort podróżowania. Niestety tylne, z drążkami skrętnymi i łożyskowanymi wahaczami, jest kosztowne w utrzymaniu (całkowity remont 1200 złotych).

Cena zakupu i koszty eksploatacji

Kupując Saxo zwróćmy uwagę na stan zawieszenia – zużycie igiełkowe łożysk belki pomocniczej, na których oparto tylne wahacze (profilaktyczna wymiana łożysk igiełkowych 400-500 złotych). W modelach przed liftingiem 1999 r. problemy sprawiała klawiatura numeryczna służąca do odblokowania immobilisera.  Na nierówne obroty pomaga czyszczenie przepustnicy. Pozostałe elementy okazują się trwałe i nieskomplikowane. Czasami zdarzają się problemy z parciejącymi wężykami układu hamulcowego lub osprzętem eklektrycznym (silniczek krokowy). Jednak są to drobne usterki, które mogą pojawić się w każdym aucie.

Podsumowanie

Mały Citroen miewa drobne usterki, jednak nie są one drogie w naprawie ani uciążliwe w codziennej eksploatacji. Na plus: atrakcyjna cena, trwałe silniki, niskie spalanie i komfortowe zawieszenie. Początki awarii tylnego zawieszenia rozpoznamy po skrzypieniu przy przejeżdżaniu po nierównościach. W przypadku kupna Saxo mamy duże szanse na auto z polskiego salonu z pełną dokumentacją serwisową.

Auto posiada jedną z najlepszy relacji ceny do wieku

Fiat Punto (1999-2003)

Fiat Punto II jest jedną z ciekawszych propozycji na rynku wtórnym. Auto posiada jedną z najlepszych relacji ceny do wieku. Jest tanie w zakupie i eksploatacji (tanie części). Minusem jest dość awaryjna konstrukcja. To zdecydowanie samochód dla majsterkowiczów, ale utrzymania auta nie będzie drogie.

Nadwozie i wnętrze

Mały Fiat ma przestronne nadwozie i, jak na segment B, duży bagażnik – 275 litrów. Niestety jakość materiałów nie jest najwyższej jakości. Plastiki trzeszczą i są podatne na zarysowania, a welur zużywa się i parcieje. Punto II generacji zostało lepiej zabezpieczone przed rdzą.  Jest dobrze wyposażone: 2 poduszki powietrzne, komputer pokładowy, wspomaganie, elektryka.

Wersje silnikowe i układ jezdny

Auto nie jest ciężkie dlatego można śmiało przebierać w silnikach małolitrażowych. Popularny motor benzynowy 1.2 o mocy 60 KM dobrze radzi sobie z masą auta. Ośmiozaworowa jednostka zapewnia kompromis pomiędzy osiągami, elastycznością a spalaniem. Dodatkowo odznacza się niezłą trwałością. Diesel wart polecenia będzie tylko z udokumentowanym przebiegiem. Z wiekiem zawodzi osprzęt silnika, jednak naprawy są niezbyt drogie. Wartym podkreślenia jest fakt, że oryginalne części w przypadku Fiata, kosztują tyle co zamienniki do aut konkurencji. W kilkunastoletnim aucie warto przejrzeć zawieszenie i stan układu hamulcowego (przewody metalowe mocno korodują).

Ceny zakupu i koszty eksploatacji

Fiat Punto II generacji nie jest autem drogim w zakupie, jest to prosta konstrukcja. Przystępne okazują się również części zamienne i ich dostępność. Problemy dotyczą często elektryki (pęka obudowa alternatora i wspomaganie układu kierowniczego Dual Drive, zaciera się mechanizm wycieraczek (spalony silniczek).

Podsumowanie

Fiat Punto II jest małym ale wygodnym i dość przestronnym autem, które idealnie sprawdzi się w mieście. Prosta konstrukcja pozwala uniknąć drogich napraw, ale nie uniknąć napraw w ogóle.

skoda octavia

Skoda Octavia I (1996-2010)

Jedno z najbardziej popularnych aut na rynku samochodów używanych. Sprawdzona niemiecka technologia, zapakowana w czeską karoserię prezentuje dobrą trwałość. Auto zbudowane zostało na płycie Volkswagena Golfa IV. Najprostsze wersje silnikowe okazały się z biegiem czasu najbardziej popularne.

Nadwozie i wnętrze

Nadwozie dość dobrze znosi próbę czasu. Niewielkie ogniska korozji mogą pojawić się w okolicy atrapy chłodnicy i na tylnej klapie bagażnika. Wnętrze rozczarowuje. Jakość plastików i tapicerka prezentują kiepski poziom. Szczególnie widoczne jest to w egzemplarzach z pierwszych trzech lat produkcji. Porysowane plastiki, powycierana wykładzina podłogowa, czy kiepski stan foteli nie powinien być zaskoczeniem. Ergonomia prezentuje solidny, ale siermiężny poziom. Najbogatsza wersja wyposażeniowa Laurin&Klement, różni się od bazowych wyposażeniem i jakością materiałów. Skórzana tapicerka i wstawki z drewna są w standardzie. Bogatsza wersja dostępna była po liftingu nadwozia w roku 2000. W wersji kombi auto posiada przepastny bagażnik, który można jeszcze powiększyć 548-1412 litrów.

Wersje silnikowe i układ jezdny

Wartymi uwagi są silniki: benzynowy, ośmiozaworowy 1.6, który generuje moc 75-101 KM, pali 6-9 litrów i można go przerobić na LPG. Drugim wartym polecenia silnikiem jest 1.9 TDI o mocy 90KM i 110 KM. Silniki posiadają wtrysk bezpośredni przekazywany przez wysokociśnieniową, rotacyjną pompę wtryskową. Turbosprężarkitanie w naprawach (brak zmiennej geometrii i dwumasowego koła zamachowego). Zawieszenie przeniesiono z Golfa IV generacji. Z przodu prosty układ McPhersona, oparty na wahaczach trójkątnych. Naprawa przedniego zawieszenia nie będzie droga. Z tyłu umieszczono tanią i trwałą belkę skrętną. Wersja z napędem 4×4 w układzie Haldex jest droższa w utrzymaniu zawieszenia, które oparto na konstrukcji wielowahaczowej.

Cena zakupu i koszty eksploatacji

Rynek części zamiennych do Skody jest bardzo dobrze zaopatrzony. Części oryginalne również nie są drogie. Ceny auta zaczynają się od 6 500 złotych, ale warto zdecydować się na egzemplarz droższy i lepiej utrzymany.

Podsumowanie

Połączenie niskiej ceny, praktycznego wnętrza i obszernego bagażnika okazało się złotym środkiem do osiągnięcia rynkowego sukcesu. Skoda Octavia I to prosty, ekonomiczny, pojemny samochód w przystępnej cenie. Idealnie sprawdza się jako auto rodzinne. Warto szukać aut kupionych w polskich salonach i diesli z udokumentowanym przebiegiem.

audi A6 kombi

Audi A6/C4 (1994-1997)

Niemiecki model segmentu D z Ingolstadt jest jedną z ciekawszych propozycji na rynku wtórnym. Wartymi polecenia są modele z końca produkcji z silnikami benzynowymi.

Nadwozie i wnętrze

Zadbane egzemplarze prezentują się bardzo dobrze. Jeżeli auto nie miało przeszłości wypadkowej, to jego stan blacharski jest perfekcyjny. Wnętrze zadbanych A6 mimo 20-letniego stażu nadal może wzbudzać podziw. Jakość materiałów oraz sama ergonomia jest klasą samą dla siebie. Do wyboru mamy dwie wersje nadwoziowe: sedan i kombi. Obie oferują przestronne wnętrza.

Wersje silnikowe i układ jezdny

Najlepszym wyborem będzie poszukanie silników benzynowych. Motor 1.8 o mocy 125 KM nie jest dynamiczny, ale zadbany gwarantuje przystępne koszty eksploatacji i racjonalne spalanie. Diesle mają opinię trwałych. Zarówno odmiany 1.9 TDI o mocy 90 KM jak i 2.5 TDI: 115KM i 140 KM. Jednak w ich przypadku przebiegi zbliżone są często do 500 tysięcy kilometrów, przez co są mocno zużyte i nie gwarantują bezawaryjnej jazdy.

Cena zakupu i koszty eksploatacji

Nasz budżet pozwoli nam na kupno Audi z końca produkcji i silnikiem benzynowym z realnym przebiegiem 300-400 tysięcy kilometrów. Jeżeli poświęcimy czas i odrobinę pieniędzy na dokładne sprawdzenie auta w warsztacie to nie będziemy musieli bać się kosztów jego dalszej eksploatacji. Usterki będą się pojawiać ale ich usunięcie nie będzie już tak drogie, dzięki dużej ilości tanich zamienników.

Podsumowanie

Duże, prestiżowe auto z silnikiem benzynowym powinno posłużyć jeszcze parę lat. Niepokoi jedynie trudność kupna zadbanego egzemplarza, których na rynku jest niewiele, ale warto szukać!

Peugeot 306 cabrio

Peugeot 306 kabrio (1993-2003)

Utrzymanie Peugeota nie musi być kosztowne. W latach świetności mały lew był bardzo popularny. Linię 306 nakreśliło studio Pininfarina. Atrakcyjna sylwetka kabrioleta i przystępne ceny kuszą do kupna.

Nadwozie i wnętrze

Pierwszy facelifting przeprowadzono w 1997 roku i warto szukać aut właśnie po tym okresie. W późniejszych latach przeprowadzono kolejne modernizacje nadwozia np. wzmocnienie bocznych drzwi, poprawiające bezpieczeństwo pasażerów. Ergonomia i funkcjonalność zaplanowana jest poprawnie. Miejsca za kierownicą jest pod dostatkiem. Kokpit zachował kanciasty kształt. Bagażnik ma pojemność 274 litrów. Wadą pierwszych egzemplarzy było ubogie wyposażenie (wersja XN) brakowało nawet wspomagania kierownicy i obrotomierza. W późniejszych latach wyposażenie było już bogatsze (4 poduszki powietrzne, klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, ABS, możemy się spotkać ze skórzaną tapicerką, klimatyzacją i podgrzewanymi fotelami). Takim wyposażeniem mogą się poszczycić jedynie wersje Roland Garros i Husky.

Wersje silnikowe i układ jezdny

Wybór silników w kabriolecie to tylko wersje benzynowe o mocy od 89 do 152 KM. Najbardziej popularnym silnikiem jest ośmiozaworowy benzyniak 1.6 o mocy od 89 do 109 KM. Zapewnia on optymalne osiągi przy niewielkim zużyciu paliwa. Silniki były często modernizowane. Lepsze osiągi zapewnia silnik 2.0 o mocy 121-152 KM.

Najczęstsze problemy silników benzynowych: wycieki oleju, awarie cewek zapłonowych, wrażliwość na przegrzanie. Zawieszenie zapewnia dobry komfort, przy niezłym prowadzeniu. Z przodu kolumny McPhersona z tyłu zawieszenie z ułożyskowanymi wahaczami i drążkami skrętnymi. Konstrukcja ta występuje we wszystkich wersjach 306-tki.

Cena zakupu i koszty eksploatacji

Zawieszenie z przodu nie jest drogie w naprawach, tylne niestety jest. Naprawa czopów wahaczy może kosztować 1000 zł. Zaoszczędzimy, jeśli w porę zareagujemy na zużycie łożysk igiełkowych. Objawy to pochylone tylne koła. Mimo opinii o wysokiej awaryjności aut francuskich, nie należy obawiać się zadbanej 306 w wersji cabrio. Choć nie jest to ideał bezawaryjności to ładna sylwetka, prosta konstrukcja, atrakcyjne ceny części i korzystna relacja ceny do wieku zachęcają do kupna.

Podsumowanie

Największym problemem podczas eksploatacji Peugeota 306 kabriolet okazuje się tylne zawieszenie. Lepiej dopłacić do jak najmłodszego egzemplarza. Auto jest godne uwagi pod warunkiem, że trafimy na zadbany egzemplarz. Minusem jest brak w ofercie diesla, lecz silniki benzynowe, zwłaszcza dwulitrowe, potrafią zapewnić bardzo przyjemne doznania z jazdy.

Kupno auta / Podsumowanie

Należy dokładnie sprawdzić auto w celu wykrycia potencjalnych usterek. Im więcej ich odnajdziemy tym więcej możemy utargować. Ponadto wypada oddać auto na rutynowy przegląd, który kosztuje około 250 złotych, ale pozwala wykryć dodatkowe mankamenty.

Pamiętajmy, że żaden samochód nie jest bezawaryjny, zwłaszcza w cenie do 10 tysięcy złotych. W tym przypadku nie jest istotny już wiek, tylko stan techniczny. Przykładowo Toyota – synonim niezawodności – w złym stanie będzie dużo droższa w utrzymaniu niż zadbany Citroen. Dlatego decydując się na zakup nie patrzmy na emblemat na masce i nie zwracajmy uwagi tylko na auta, których szukają wszyscy.

 

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!