Elektryczny Mitsubishi i-MIEV w Polsce!
Pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód elektryczny – Mitsubishi i-MIEV został właśnie wprowadzony do oferty polskiego oddziału Mitsubishi Motors.
Klienci mogą składać zamówienia na ten pojazd a pierwsze samochody przypłyną do Polski z Japonii wczesną wiosną 2011 roku.
Jeszcze przed oficjalną premierą rynkową w naszym kraju sprzedano 25 sztuk Mitsubishi i-MIEV: 4 z nich trafią do fińskiej firmy energetycznej Fortum, 1 – do biura rozwoju jednego z polskich miast, a pozostałe 20 do przedsiębiorstwa z branży energetycznej .
Nowy pojazd elektryczny wzbudza duże zainteresowanie wśród klientów instytucjonalnych: firm z sektora energetycznego, elektrowni, służb miejskich a także władz miast, które promują ekologiczne środki transportu.
Auto jest dostępne w Japonii od lipca 2009 roku, a wersja europejska zadebiutowała podczas wystawy motoryzacyjnej w Paryżu. Produkcja Mitsubishi i-MIEV przeznaczonego dla europejskich odbiorców rozpoczęła się 6 października w japońskiej fabryce Mizushima.
Ponad 500 000 km jazd testowych
Mitsubishi przeprowadziło testy drogowe modelu elektrycznego, podczas których modele pokonały pół miliona kilometrów. Próby były przeprowadzane w różnych, bardzo surowych warunkach klimatycznych i temperaturach wahających się od plus 40 do minus 30 stopni Celsjusza.
Silnik
i-MiEV korzysta z kompaktowego i lekkiego silnika synchronicznego z magnesami trwałymi, który opracowano specjalnie dla tego samochodu.
Jednostka napędowa wytwarza maksymalny moment obrotowy już od bardzo niskich prędkości obrotowych (180 Nm – 0 do 2,000 obr/min) oraz wytwarza moc 66.6 KM. Gdy samochód zaczyna zwalniać, włącza się system odzysku energii hamowania, który przełącza silnik w tryb pracy generatora prądu, a wytworzoną energie elektryczną oddaje do akumulatorów trakcyjnych pojazdu.
Przekładnia
i-MiEV posiada niewielkich rozmiarów, lekką przekładnię stałą (reduktor), pozwalającą tak wykorzystać charakterystykę wysokomomentowego silnika elektrycznego, by nie trzeba było używać wielobiegowej przekładni z jej skomplikowanymi mechanizmami zmiany biegów, jak w typowych układach przeniesienia napędu pojazdów z silnikami spalinowymi.
Pokładowa ładowarka akumulatorów
i-MiEV został wyposażony w małą i lekką ładowarkę akumulatorową zamontowaną na stałe w samochodzie. Pozwala ona na ładowanie akumulatorów trakcyjnych po podłączeniu samochodu bezpośrednio do domowego gniazdka prądu zmiennego.
Osiągi
W czasie jazdy i-MiEV dysponuje rozsądnym zasięgiem (150 km w cyklu pomiarowym New European Driving Cycle) i przyzwoitymi osiągami (prędkość maksymalna – 130 km/h, dobre przyspieszenia dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 180 Nm już przy ruszaniu z miejsca).
Wersja europejska
Pozostając w gruncie rzeczy takim samym samochodem, jak i-MiEV sprzedawany w Japonii od połowy 2009 roku, wersja europejska samochodu otrzymała specyficzne rozwiązania wynikające z potrzeby dostosowania większości samochodów do ruchu prawostronnego oraz spełnienia europejskich przepisów homologacyjnych.
Zmiany te objęły m.in.:
– System kontroli stabilności jazdy (ASC),
– Większy zderzak z przodu i przeprojektowany zderzak z tyłu,
– Nowe obręcze kół wykonane z lekkich stopów,
– Tylne światło przeciwmgielne,
– Większe lusterka zewnętrzne,
– Immobilizer,
– Mocowania fotelików dziecięcych ISO-FIX,
– 9-calowe serwo hamulcowe,
– Boczne poduszki i kurtyny gazowe.
– Zmiany wynikające z przeniesienia kierownicy na lewą stronę (między innymi deska rozdzielcza, zespół wycieraczek szyby przedniej, układ ogrzewania i klimatyzacji)
Koszty eksploatacji i gwarancja
Eksploatacja samochodu elektrycznego różni się wyraźnie od eksploatacji samochodu spalinowego również w zakresie ponoszonych kosztów, szczególnie w przypadku kosztów „tankowania” różnica ta jest dramatyczna. W Europie, biorąc za przykład Francję, pełne ładowanie akumulatorów kosztuje około 2,00 €. Koszty serwisowania samochodu i-MIEV będą również znacznie niższe, dzięki zlikwidowaniu potrzeby obsług i wymian elementów eksploatacyjnych silnika spalinowego, a także skrzyni biegów.
Ważną sprawą dla kosztów eksploatacji jest długość i warunki gwarancji. Na samochód i-MiEV MMC udziela dostosowanej do specyfiki samochodu elektrycznego 5-letniej gwarancji z ograniczeniem przebiegu do 100.000 km, obejmującej wszystkie elementy elektrycznego układu napędowego.
Za Mitsubishi i-MIEV w Polsce trzeba będzie zapłacić 160 800 zł – trochę dużo, jak na tani, ekonomiczny i ekologiczny samochód, prawda?