EDC – nowa, automatyczna skrzynia biegów od Renault
Czy nowa automatyczna skrzynia biegów EDC z podwójnym sprzęgłem wprowadzana przez Renault skończy monopol skrzyni DSG?
Gama Mégane i Scénic zostaje rozszerzona o wersję z nową, automatyczną skrzynią biegów EDC (Efficient Dual Clutch) z 6 przełożeniami. Dostępna wyłącznie z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi 110 FAP stanowi przełomowe rozwiązanie, łącząc komfort obsługi typowy dla skrzyni automatycznej z niskim zużyciem paliwa i szybkością reakcji skrzyni mechanicznej.
Dzięki zdecydowanie niższemu zużyciu paliwa i emisji CO2 w porównaniu do klasycznych skrzyń automatycznych (o ok. 30 g CO2/km), Mégane, Mégane Coupé, Mégane Grandtour oraz Scénic i Grand Scénic są pierwszymi modelami tej gamy z automatyczną skrzynią biegów, które otrzymały znak Renault eco2.
Atuty automatycznej skrzyni biegów EDC:
Nowa skrzynia biegów EDC Renault należy do grupy skrzyń automatycznych. W samochodzie nie ma pedału sprzęgła, a zmiana przełożeń jest identyczna jak w skrzyniach automatycznych (PRND) z trybem sterowania impulsowego (+/-). System automatycznie zmienia biegi w sposób płynny – komputer sterujący pracą skrzyni wybiera optymalne przełożenie.
W celu zwiększenia sprawności i zmniejszenia zużycia paliwa, firma Renault zdecydowała się na zastosowanie technologii podwójnego, suchego sprzęgła. Skrzynia posiada dwa sprzęgła: pierwsze przeznaczone jest do obsługi biegów nieparzystych (1., 3., 5.), drugie do biegów parzystych (2., 4., 6.) i biegu wstecznego. Konstrukcja posiada cztery wałki: dwa wałki sprzęgłowe (każdy z nich połączony ze sprzęgłem) oraz dwa wałki główne. Wybór biegów następuje za pomocą synchronizatorów, podobnie jak w skrzyni mechanicznej. Zarówno synchronizatory jak i sprzęgło są napędzane za pomocą siłowników elektrycznych sterowanych blokiem elektronicznym.
Nowa, automatyczna skrzynia biegów EDC jest już dostępna w gamie Mégane, Mégane Coupé, Mégane Grandtour. W gamie Scénic i Grand Scénic pojawi się jeszcze w czerwcu br. Przy zastosowaniu skrzyni EDC zużycie paliwa uległo zmniejszeniu, a emisja CO2 została obniżona
o 30 g /km w porównaniu z samochodem wyposażonym w tradycyjną skrzynię automatyczną.
EDC – automat Renault
Dostępna z silnikiem 1.5 dCi 110 FAP, skrzynia EDC jest pierwszą skrzynią automatyczną, która uzyskała znak Renault eco2 dzięki emisji CO2 na poziomie 130 g/km lub poniżej (w zależności od modelu).
Gama Mégane i Scénic zostaje rozszerzona o wersję z nową, automatyczną skrzynią biegów EDC (Efficient Dual Clutch) z 6 przełożeniami. Dostępna wyłącznie z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi 110 FAP stanowi przełomowe rozwiązanie, łącząc komfort obsługi typowy dla skrzyni automatycznej z niskim zużyciem paliwa i szybkością reakcji skrzyni mechanicznej.
Dzięki zdecydowanie niższemu zużyciu paliwa i emisji CO2 w porównaniu do klasycznych skrzyń automatycznych (o ok. 30 g CO2/km), Mégane, Mégane Coupé, Mégane Grandtour oraz Scénic
i Grand Scénic są pierwszymi modelami tej gamy z automatyczną skrzynią biegów, które otrzymały znak Renault eco2.
Osiągi wybranych modeli Renault z silnikiem 1.5 dCi o mocy 110 KM z automatyczną skrzynią EDC:
Model |
V-max
|
0-100 km/h
|
Średnie spalanie
|
Emisja Co2 (g/km) |
Megane | 190 | 12,2 | 4,4 | 114 |
Megane Coupe | 190 | 11,7 | 4,4 | 114 |
Megane Grandtour | 190 | 12,1 | 4,4 | 114 |
Scenic | 190 | 13,2 | 5,0 | 130 |
Grand Scenic | 180 | 13,4 | 5,0 | 130 |