Wady i zalety skrzyń DSG

Zazwyczaj automatyczne skrzynie DSG są przedstawiane w samych superlatywach. Jednak oprócz wielu zalet skrzynie DSG mają również wady…

DSG, CVT, s-tronic, Tiptronic, Multitronic – problem z nazwami

Na potrzeby niniejszego tekstu, przyjmuję pewne uproszczenie w nazewnictwie.

  • DSG – Automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Różne marki mają inne oznaczenia, np. DSG ( VW, Skoda, Seat ),  s-tronic ( Audi ), PDK ( Porshe ) , EDC ( Renault )
  • KA – klasyczna automat – skrzynie hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym, np. Tiptronik ( Audi ), 7G-TRONIC ( Mercedes )
  • CVT – skrzynia bezstopniowa – np. Multitronic ( Audi ), Multidrive ( Toyota )

Więcej informacji o automatycznych skrzyniach biegów znajdziesz w darmowym poradniku >>>

DSG – skrzynia idealna na pierwszy rzut oka

Skrzynia DSGŻeby móc co nieco poznać to rozwiązanie, trzeba trochę pojeździć autem ( autami ) z taką skrzynią biegów. Sama jazda testowa u dielera może nie wystarczyć. Osobiście, od prawie dwóch lat jeżdżę samochodem ze skrzynią DSG ( Octavia 1.4 TSI DSG ). Dotychczas, moim autem, bezawaryjnie przejechałem 50 tys. km. Dodatkowo w tym samym czasie miałem okazję się przejechać ( często ponad 1000 km ) wieloma autami wyposażonymi w dwusprzęgłową skrzynię DSG oraz inne skrzynie automatyczne. Jakie mogę wyciągnąć wnioski? (subiektywne rzecz jasna).

Skrzynie DSG to ideale rozwiązanie dla…

Nie ma rozwiązania technicznego sprawdzającego się idealnie w każdej sytuacji. Podobnie jest ze skrzyniami DSG. Wszystko zależy od modelu samochodu i wymagań kierowcy. Upraszczając rzeczywistość do granic przyzwoitości, opiszę nieco dokładniej trzy scenariusze.

Auta ,,tanie” o małej mocy

Tanie, czyli powiedzmy do 100 tys. PLN ( cena nowych samochodów ), mała moc – czyli powiedzmy do 150KM. W tych samochodach trudno o lepsze rozwiązanie niż skrzynia DSG. Dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna najefektywniej wykorzystuje moc silnika oraz paliwo. Porównywaliśmy kiedyś dwie Octavie 1.4 TSI – jedna z DSG ( moja ) inna z przekładnią manualną ( auto kolegi ) – na dystansie 25 km jadąc ,,jeden za drugim”  auto z DSG miało średnie zużycie paliwa mniejsze o 0,5 l /100 km! ( 7,2 wobec 7,7 dla skrzyni manualnej ). W tej grupie aut KA i CVT przypadną do gustu tylko emerytom.  Zupełnym nieporozumieniem jest montowanie klasycznych skrzyń automatycznych do miejskich aut z silnikami o pojemności 1.0l ( np. Hyundai i10 ) – mizerne osiągi przy wysokim spalaniu.

W tej grupie aut DSG docenimy za:

  • wyciśnięcie z silnika 100% możliwości
  • zapewnienie maksymalnie niskiego spalania

Niezależnie czy autem będzie jeździł rajdowiec czy emeryt – DSG wygra z KA czy CVT.

DSG, Powershift, PDK, EDC – dwusprzęgłowe skrzynie biegów. Co to jest i jak działa?

Auta ,,średnie” o sporej mocy

Cena – 100-200 tys. PLN, moc 150-300 KM. Tu sytuacja się nieco komplikuje.

Po pierwsze – mamy większy wybór. Skodę Fabię możemy kupić tylko ( poza wersję ze skrzynią manualną ) z DSG, a np. Audi A4 w 3 wariantach:

  • DSG ( s-tronic),
  • Tiptronik ( KA )
  • multitronik ( CVT )

Oczywiście w różnych wersjach silnikowych, z napędem na przednią oś lub 4×4. Co ciekawe, wszystkie trzy warianty oferują podobne spalanie i osiągi jak wersje ze skrzyniami manualnymi.

Więcej informacji o automatycznych skrzyniach biegów znajdziesz w darmowym poradniku >>>

Na szczęście, nasz wybór nie jest aż taki duży, chcąc kupić najtańsze A4 1.8 TSi mamy do dyspozycji skrzynię multitronik a przy topowym dieslu 3.0 TDI klasycznego tiptronika. Wg. mnie w tej klasie aut skrzynie CVT zapewniają największy komfort, DSG największą dynamikę a klasyczne automaty są ,,pomiędzy„. W tej grupie aut, gdzie silniki są już mocne i oczekiwania względem komfortu większe, skrzynie DSG nie deklasują konkurencyjnych rozwiązań z kilku powodów, min:

  • w porównaniu do KA i CVT, dwusprzęgłowe skrzynie biegów (DSG) nie oferują takiego komfortu jazdy. Z budowy wynika sztywne, mechaniczne połączenie silnika z kołami – tak jak w skrzyni manualnej. Ruszanie oraz jazda z minimalnymi prędkościami ( np w korku ) jest dużo przyjemniejsza w KA lub CVT.
  • pod względem osiągów i spalania DSG nie odbiega znacząco od innych rozwiązań technicznych.

Na plus ( dla niektórych minus ) DSG trzeba zaliczyć najbardziej agresywną reakcję na dodanie gazu. ,,Sztywne” zespolenie silnika z kołami gwarantuje większe emocje podczas dynamicznej jazdy. To idealne rozwiązanie dla kierowców często wykorzystujących cały potencjał auta. Auto z DSG wydaję się szybsze niż KA lub CVT nawet jak mają identyczne osiągi na papierze.

Najwyższa półka

W grupie aut kosztujących ponad 200 tys. pln skrzynie dwusprzęgłowe występują tylko w modelach sportowych ( np. Nissan GTR ) lub o sportowym zacięciu. Dominują klasyczne automaty, czasem w wersjach hybrydowych skrzynie CVT. Tu liczy się przede wszystkim komfort.

Ile wytrzyma skrzynia DSG?

Dwa lata temu szukałem odpowiedzi na to pytanie. Teraz wiadomo znaczenie więcej. Trwałość skrzyń DSG można porównać z klasycznymi skrzyniami manualnymi, czyli awarie nie są zbyt częste ale się zdarzają. Jedynym problemem może być droższa i trudniejsza naprawa ( ew. wymiana na używaną ). Zdarzają się problemy z komputerem sterującym, rzadziej problemy mechaniczne.

Istotnym elementem jest również trwałość silnika sprzężonego ze skrzynią DSG. Kiedyś, panowało przekonanie, że silnik auta ze skrzynią automatyczną mniej się ,,męczy”. I to jest prawda w przypadku KA lub CVT. Jednak w przypadku skrzyń DSG, silnik, lub inne elementy ( np. koło dwumasowe ) może się szybciej zużyć. Wyobraźmy sobie co się dzieje w silniku jak wskazówka obrotomierza, tysiące razy,  w ułamku sekundy skacze z 3 na 2 tys. obr./m? Jakie tam są przeciążenia na układ korbowo-tłokowy? Czy producenci odpowiednio wzmocnili wszystkie elementy – nie sądzę. Czy turbodoładowany silnik 1.4 TSI ze skrzynią DSG wytrzyma np. 500 tys. km?  Nie wydaje mi się. Kupując to auto zakładałem, że ma wytrzymać 5 lat i przebieg 200 tys. km – i tyle wytrzyma – co potem? Mam nadzieję, że kupie nowe auto ze skrzynią DSG 🙂

Problemy z trwałością mają również inne skrzynie automatyczne, zarówno KA jak i CVT bywają awaryjne. Szczególnie złą opinie ( jeśli chodzi o trwałość ) mają skrzynie CVT. Pierwsze wersje Multitionika od Audi wytrzymywały średnio jedynie 150 tys. km!

Stare, dobre automaty…

Kilka lat temu miałem okazję jeździć przez rok Mercedesem 126 500SE (1985 rok prod. ) z przebiegiem ponad 500 tys. km w idealnym stanie. Silnik nie brał nawet kropli oleju, który przez cały okres między przeglądami ( 15 tys. km ) miał ten sam, jasny kolor. Ile wytrzymywały te silniki? Milion km! A skrzynie? 2 miliony km! Takie informacje udzielali mi fachowcy od tego modelu i jestem gotów w to uwierzyć. Takich aut już jednak niestety nie ma – bo komu opłaca się produkować auto na 20 lat?

Subiektywna opinia o skrzyni DSG

Jestem fanem skrzyń automatycznych, zresztą każdy kto dłużej jeździł starym Mercedesem 500SE polubi i automaty i V8-emki. Skrzynie DSG się idealnym rozwiązanie do tańszych aut, są wydajne i zapewniają niskie zużycie paliwa. Jeśli jednak cenimy przede wszystkim komfort ( płynność ) jazdy,  nasze auto ma mocny i elastyczny silnik, klasyczny automat będzie lepszym wyborem.

Dziś można kupić np. Fabię 1.2 TSI ze skrzynią DSG już za około 50 tys. PLN, otrzymujemy komfortowe i ekonomiczne auto. Skrzynia DSG doskonale pasuje do Fabii, Golfa, Megane ale np. do Superba 3.6 lepszy był by klasyczny automat, np. Tiptronic ). Nie bez powodu skrzyni DSG nie znajdziemy w najdroższych autach ( poza autami sportowymi ).

Mimo popularności DSG,  klasyczne automaty mają się dobrze i w klasie Premium mają przewagę.

Więcej informacji o automatycznych skrzyniach biegów znajdziesz w darmowym poradniku >>>

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!