Chevrolet Volt MPV5 – Auto China 2010
Chevrolet poczynił istotny krok w stronę zapewnienia klientom z całego świata ekonomicznych pojazdów najwyższej klasy. W ciągu ostatnich miesięcy, dzięki spółce joint venture Shanghai GM, Chevrolet wprowadził na rynek chiński ekonomiczne modele Cruze i New Sail. Volt z napędem elektrycznym o rozszerzonym zasięgu pojawi się w roku 2011.
Przygotowując się do premiery Volta, Chevrolet postanowił również uświetnić targi Auto China 2010, rozpoczynające się w dniu dzisiejszym w Pekinie, prezentując na nim koncepcyjnego Volta MPV5 z napędem elektrycznym. Ten pięciomiejscowy, wielofunkcyjny koncepcyjny crossover demonstruje potencjał układu napędowego Voltec wykorzystanego również w modelu Volt i gwarantującego bezemisyjną jazdę.
Maksymalizacja efektywności i stylu
Stylistyka koncepcyjnego Volta MPV5 wykorzystuje design i aerodynamiczne rozwiązania wykorzystane w Chevrolecie Volt. Przednia maska jest jedną z najbardziej aerodynamicznych w pojazdach typu crossover dzięki zamkniętemu grillowi i dolnej osłonie aerodynamicznej. Została ona zoptymalizowanej pod względem aerodynamiki, co pozwala na obniżenie poziomu zużycia paliwa. Pełna osłona dolna, okładziny wahaczy, zaokrąglone światła tylne i specjalnie zaprojektowane osłony tylne pozwalają koncepcyjnemu Voltowi MPV5 na łatwe pokonywanie oporów powietrza. Intensywne starania o poprawę aerodynamiki umożliwiły rozszerzenie zasięgu napędu elektrycznego.
Ekonomiczność nie jest jedyną zaletą koncepcyjnego nadwozia Volta MPV5. Zastosowany błękitny lakier Sonic Blue Metallic nadaje mu współczesny wygląd, a rozsuwany dach składający się z dwóch paneli oraz 19-calowe koła inspirowane modelem Volt nadają koncepcyjnemu Voltowi MPV5 cech typowo sportowych.
„Koncepcyjny Volt MPV5 wykorzystuje efektywny design Chevroleta Volta i dostosowuje go do segmentu pojazdów rodzinnych typu crossover. Natychmiast można w nim rozpoznać samochód Chevroleta”, mówi Bob Boniface, dyrektor działu GM North America Crossover Exterior Design, którego zespół współpracował z członkami australijskiego studia projektowego GM nad koncepcją Volta MPV5.
Wymiary koncepcyjnego Volta MPV5 zapewniają pasażerom dodatkowy komfort. Choć wynoszący 2760 m rozstaw osi koncepcyjnego Volta MPV5 jest zaledwie o 15 mm dłuższy od rozstawu osi Chevroleta Volta, jego nadwozie jest o 181 mm dłuższe (4585 mm), o 73 mm szersze (1871 mm) i o 182 mm wyższe (1612 mm).
Wewnątrz koncepcyjnego Volta MPV5 wykorzystano natomiast centralną konsolę i tablicę wskaźników Volta oraz charakterystyczne dwukolorowe fotele Rozmaiary tego samochodu zapewniają wygodne podróżowanie pasażerom. Podobnie jak we wszystkich pojazdach Chevroleta typu crossover umiejscowienie foteli w koncepcyjnym Volcie MPV5 pozwala na uzyskanie maksymalnego komfortu i elastyczności, w tym na ułatwienie wsiadania i wysiadania.
Jeśli chodzi o przestrzeń ładunkową, koncepcyjny Volt MPV5 kontynuuje tradycję pojazdów typu crossover dzięki zastosowaniu składanego drugiego rzędu foteli, co pozwala na uzyskanie do 1 764,1 litrów przestrzeni ładunkowej i 863,7 litrów takiej przestrzeni za drugim rzędem siedzeń.
Przyjazny dla środowiska napęd Voltec
W koncepcyjnym modelu Volt MPV5 wykorzystano układ napędowy Voltec zastosowany w modelu Chevrolet Volt, w tym dodatkowy generator zwiększający zasięg pojazdu. 16-kWh akumulator litowo-jonowy w kształcie litery T zasila elektryczną jednostkę napędową.
Elastyczność systemu Voltec pozwala koncepcyjnemu Voltowi MPV5 spełnić wszystkie wymogi dotyczące prędkości i przyspieszenia pojazdu przy możliwości przewiezienia pięciu pasażerów na odległość do 51,5 km wyłącznie na napędzie elektrycznym. Jest to dwukrotność dystansu pokonywanego codziennie w Chinach przez typową osobę dojeżdżającą do pracy. Po rozładowaniu akumulatora 1,4-litrowy generator zapewnia ładowanie, a jednocześnie pozwala na pokonanie do 482 km na napędzie elektrycznym.
„Koncepcyjny Volt MPV5 demonstruje elastyczność układu napędowego Voltec, zdolnego do wytworzenia ilość energii elektrycznej wystarczającej do napędu różnego rodzaju pojazdów, od kompaktowego sedana jak Volt po crossover taki jak koncepcyjny Volt MPV5”, powiedział Doug Parks, szef Global Vehicle Line i główny inżynier pojazdów z napędem elektrycznym w koncernie GM.
„Gwałtownie rosnący popyt na transport pasażerski w całych Chinach stawia nowe wyzwania dotyczące ochrony środowiska i bezpieczeństwa energetycznego”, powiedział Kevin Wale, Prezes i Dyrektor Zarządzający GM China Group. „GM zaangażowany jest w poszukiwanie i wykorzystywanie takich rozwiązań jak chociażby zastosowanie w samochodach napędu elektrycznego. Światowa premiera koncepcyjnego Volta MPV5 w Pekinie stanowi dowód dążenia koncernu GM do zogniskowania strategii technologii zaawansowanych właśnie w Chinach.”
Prowadząc prace badawczo-rozwojowe, GM kontynuuje elektryfikację Chin. Firma powołała do życia ośrodek badań nad napędem (China Automotive Energy Research Center, CAERC) w Pekinie. Przedsięwzięcie prowadzone wspólnie z SAIC oraz Uniwersytetem Tsinghua służy opracowaniu wszechstronnej strategii napędu pojazdów przeznaczonych na rynek chiński. Chińskie laboratorium naukowe koncernu GM (GM China Science Lab), otwarte w listopadzie ubiegłego roku, prowadzi zaawansowane badania motoryzacyjne, w tym dotyczące prac nad rozwojem akumulatorów. W marcu GM przedstawił w Szanghaju koncepcyjny EN-V (Electric Networked-Vehicle). To główny punkt pawilonu SAIC-GM na światowej wystawie Expo 2010 w Szanghaju, który urzeczywistnia wizję GM dotyczącą miejskiej mobilności osób w roku 2030. Ponadto GM wspiera strategię „Ekologicznej jazdy” (Drive to Green) realizowaną przez swoją szanghajską spółkę joint venture, skupiającą się na opracowywaniu przyjaznych środowisku produktów, wspieraniu ekologicznej produkcji i podejmowaniu współodpowiedzialności za środowisko.