Test: Chevrolet Spark 1.0 – małe, wielkie auto

Przetestowaliśmy bogato wyposażoną wersję Chevroleta Spark-a LS z silnikiem 1.0 DOHC. Obszerne wnętrze, ekonomiczny silnik, stylowy wygląd – to główne zalety nowego Spark-a.

Kilka słów o teście

Z przyjemnością przystąpiłem do testów nowego Sparka. Kilka lat temu byłem szczęśliwym użytkownikiem Daewoo Matiza, którym przejechałem 45 tys. km. Auto było dzielnym kompanem zarówno podczas dalszych podróży z kompletem pasażerów jak i podczas jazdy po mieście. Ciekawy byłem o ile lepszy od Matiza będzie nowy Spark. Dlatego też mogą się pojawiać porównania Sparka właśnie do Matiza a nie do starej wersji Sparka.

Ekstrawagancki Chevrolet Spark

Podczas jazd testowym Sparkiem, ozdobionym dodatkowo fantazyjnymi wzorami zdarzyła mi się nietypowa przygoda. Przejeżdżając powoli przez ok. 50 tys. miasteczko nagle na drogę wyskoczył jakiś Pan zagradzając mi drogę. Zatrzymałem auto i wyszedłem z samochodu żeby dowiedzieć o co chodzi:

– Przepraszam bardzo, o co Panu chodzi ? – zapytałem.

– Panie, chciałem się tylko dowiedzieć co to za samochód, bo nigdy czegoś takiego nie widziałem!

Przedstawiłem w dwóch zdaniach auto i zostawiając zachwyconego fana sparka pojechałem dalej. Cóż, nie można powiedzieć, że nowy nie rzuca się w oczy ( szczególnie testowy egzemplarz 🙂 )

Na pierwszy rzut oka, zwracają uwagę duże przednie reflektory nadające nadwoziu dynamicznego charakteru. Ogólnie rzecz biorąc wszelkie zabiegi stylistyczne miały na celu stworzenie atrakcyjnego samochodu, z dynamiczną, wręcz agresywną sylwetką. ,,Ukryte” klamki tylnych drzwi, unosząca się linia boczna drzwi oraz wyraziste reflektory świetnie współgrają z ,,żywymi” kolorami nadwozia. W tym aucie nie znajdziemy żadnego ,,nudnego” elementu! ( no może poza silnikiem 1.0 🙂 ).

Przestronne wnętrze – duży atut Sparka

Często opisuje się samochody tej klasy jako auta do miasta. Rzeczywiście, idealnie sprawdzają się w mieście. Jedak wiele nabywców Chevroleta Sparka będzie go używało jako jedynego auta w rodzinie. Do miasta, na trasy, na rodzinne wycieczki. W każdej z tych sytuacji, kierowca i pasażerowie docenią przestronne ( wysokie ) wnętrze Sparka. Na tylnej kanapie ( ze względu na małą szerokość pojazdu ) komfortowo będą jechać dwie dorosłe ( nawet wysokie ) osoby. Ilość miejsca dla pasażerów jaką wygenerowano w pięciodrzwiowym nadwoziu o długości 3,6 metra jest naprawdę rewelacyjna.

Możliwości transportowe ogranicza bagażnik o pojemności 170l, na tle konkurencji jest to przeciętna wartość. W bagażniku nie zmieściło się również koło zapasowe, zamiast niego znajdziemy zestaw do naprawy koła ( w Matizie koło zapasowe się zmieściło 🙂 )

Moją uwagę zwróciła również bardzo wygodna kierownica. Świetnie wyprofilowana, wykonana z porządnego tworzywa, do tego wygodny w użyciu panel sterowania radiem  – super!

Co ciekawe, w testowanym niedawno Chevrolecie Aveo, kierownica jest duża i niewygodna.

Bardzo mi się spodobało specjalne wyprofilowanie tworzywa na słupku B ( w okolicach kolan pasażerów tylnej kanapy). Takie rozwiązanie sprawia, że wysocy pasażerowie łatwiej ,,upchną” nogi, z drugiej strony podczas ew. zderzeń zmniejsza się ryzyko uszkodzenia kolan ( i nie tylko ) w wyniki uderzenia o twardą krawędź słupka. Rozwiązanie jest przemyślane, proste i skuteczne.

Odważnie zaprojektowana ,,deska rozdzielcza” wymaga przyzwyczajenia. Wskazania obrotomierza nie są tak czytelne jak w przypadku tradycyjnych wskaźników. Szczególnie dziwnie wyglądają ,,dziurki” w których pojawiają się informacje o np. włączonych światłach drogowych. Jednak wydaję mi się że większość nie ma konkretnego zastosowania. Testowy egzemplarza był wyposażony w komputer pokładowy wskazujący tylko zasięg auta i czas podróży. Nie udało mi się dotrzeć do informacji o średnim/chwilowym spalaniu.

Bogate wyposażenie standardowe

Niewątpliwą zaletą Sparka jest bogate wyposażenie seryjne.  Nawet najtańsza wersja posiada 6 poduszek powietrznych, ABS, wspomaganie kierownicy. Dopłata do systemu ESC ( odpowiednik ESP ) wynosi 1000 PLN – to stosunkowo niewiele i naprawdę warto, szczególnie przy tym samochodzie.

Test silnika – 1.0 l, 68 KM

Chevrolet Spark jest oferowany również z silnikiem 1.2 (81KM)

W Polsce w samochodach Chevrolet Spark są dostępne dwa silniki benzynowe o pojemności skokowej 1,0 i 1,2 litra.

Obydwa silniki mają podobną konstrukcję. Żeliwny blok i głowica stopowa z dwoma wałkami rozrządu i czterema zaworami na cylinder. Charakteryzują się wielopunktowym wtryskiem paliwa i spełniają wymogi normy Euro 5, dotyczącej emisji spalin. Oba silniki są montowane z pięciobiegową manualną skrzynią biegów.

W obydwu silnikach zastosowano sprawdzoną technologię, taką jak dezaktywacja otworów wydechowych w celu poprawienia recyrkulacji gazów, co prowadzi do optymalnej wydajności zużycia paliwa i stabilności na wolnych obrotach, łańcuch rozrządu za­pewniający długą żywotność oraz niskie wymagania obsługowe i koszty utrzymania.

Po podstawowej jednostce Sparka spodziewałem się więcej dynamiki. Mój stary Matiz miał tylko 51 KM, a tu aż 68 KM. Jednak Spark jest znacznie cięższy. Bogatsze wyposażenie oraz wzmocniona konstrukcja zaowocowały wzrostem wagi ( w stosunku do matiza) o 200 kg. Szesnastozaworowa, litrowa jednostka wystarcza jednak do spokojnej i ekonomicznej jazdy. Dynamiczne przyspieszanie oznacza konieczność ,,wkręcenia” silnika na wysokie obroty, nie jest to jedna specjalnie uciążliwe ze względu na dobrą kulturę pracy tej jednostko. Co ważne, pomimo niewielkiej mocy pozwala na komfortową ( cichą ) jazdę z prędkościami rzędu 120-130 km/h. Samochód okazał się również dość ekonomiczny zużywając średnio 6,2 l na 100 km.

Osoby kupujące lepiej wyposażone wersje Sparka z pewnością często wybiorą silnik 1.2  o mocy 81 KM ( Test Chevroleta Spark-a 1.2 ). Dopłata wynosi jedynie 1600 PLN, osiągi mocno się poprawiają – przyspieszenie 0-100 km/h – 12,1 s ( wobec 15,5 s – dla wersji 1.0 l ). Spalanie ( katalogowe ) pozostaje bez zmian.

Pewne zawieszenie

Stworzenie układu jezdnego umożliwiającego dynamiczną i bezpieczną jazdę w przypadku Sparka było dla konstruktorów nie małym wyzwaniem. Wąskie, stosunkowo wysokie auta często mają problemy z zachowaniem stabilności przy ostrych skrętach ( np. pamiętny ,,test łosia” w wykonaniu Mercedesa klasy A ). Zawieszenie ma tradycyjny, lecz efektywny układ – kolumny McPhersona z przodu oraz oś z wahaczem złożonym (belką skrętną) z tyłu, to kombinacja, która pozwala na uzyskanie neutralnych, przewidywalnych charakterystyk prowadzenia. Spark jest zwinny przy jeździe miejskiej, ale również pewny przy większych prędkościach.

Spark jest dostępny z elektroniczną kontrolą stabilności (ESC – Electronic Stability Control). System ten poprawia bezpieczeństwo jazdy dzięki możliwościami elektronicznej kontroli hamowania i sterowania przeniesieniem napędu, aby zapewnić precyzyjne zdolności hamowania bez blokowania kół, jak również stabilność trzymania się toru jazdy.

Bezpieczeństwo

Małe samochody często są uważana za niebezpieczne. Jest w tym trochę prawdy jednak konstruktorzy się nie poddają. W przypadku Sparka zastosowano wiele elementów poprawiających bezpieczeństwo bierne

Prawie 60 procent konstrukcji samochodu zawiera nowoczesną stal, o różnym poziomie sztywności oraz wbudowane strefy zgniotu. Szyny i dolna rama komory silnika zostały zaprojektowane tak, aby pochłaniały energię uderzenia przy równoczesnym utrzymaniu możliwie największych obciążeń w czasie załamywania się, podczas gdy strefa przejściowa dookoła podstawy słupków przednich (A) i przegrody przedniej efektywnie rozprowadzają energię uderzenia dookoła przedziału pasażerskiego.

Podobne strefy zgniotu znajdują się z tyłu, przy zbiorniku paliwa i jego połączeniach zaprojektowanych w sposób minimalizujący możliwość rozszczelnienia.  Wysoki poziom ochrony pasażerów jest jeszcze bardziej podniesiony przez zastosowanie podwójnych przednich poduszek powietrznych, bocznych poduszek kurtynowych oraz dodatkowych, montowanych w fotelach poduszek powietrznych na wysokości brzucha i klatki piersiowej, napinaczy pasów bezpieczeństwa i systemu wycofywania pedałów, który w wypadku kolizji od przodu, wyciąga skrzynkę z pedałami na zewnątrz z przedziału pasażerskiego, co zmniejsza ryzyko zranienia dolnych części nóg.

Chevrolet Spark otrzymał mocne cztery gwiazdki w wynikach testów bezpieczeństwa EuroNCAP, uzyskując wynik 69 na 100 możliwych do zdobycia punktów, a do maksymalnej oceny pięciu gwiazdek zabrakło mu zaledwie jednego punktu. To naprawdę dobry wynik jak na jeden z najtańszych samochodów na rynku.

Podsumowanie

Chevrolet Spark to bardzo udane auto. Świetnie wygląda, dobrze jeździ, jest stosunkowo tanie i ekonomiczne. Doskonale sprawdzi się w mieście, w trasie trochę brakuje mocy ale cierpliwi(z niewielkim bagażem) mogą mogą podróżować dość szybko.

Dlaczego warto kupić Chevroleta Spark-a?

Dlaczego warto kupić inny samochód ?

  • ciekawy design
  • praktyczne, pięciodrzwiowe nadwozie
  • przestronne wnętrze
  • optymalne wyposażenie seryjne
  • atrakcyjna cena zakupu
  • niskie koszty eksploatacji
  • dopłata do silnika 1.2 ( wesja LS ) wynosi 1600  PLN  to dobra cena za dodatkowe 13 KM.
  • w podobnej cenie można kupić nieco ,,spokojniejszego” i trochę większego Chevroleta Aveo.

Chevrolet Spark LS+ – dane techniczne

Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 995 /benz./ R4 / 16
Moc maksymalna (kW(KM)obr./min) 50 / 68 / 6400
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 93/4800
Prędkość maksymalna ( km/h ) 154
Skrzynia biegów/ napęd na koła man.5 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,5 s
Średnie zużycie paliwa (katalogowe) 5,1 l
Pojemność bagażnika 170
Masa własna / ładowność; 1053/ 350
Przybliżona cena katalogowa 40 690 PLN

Chevrolet Spark LS+  – wybrane wyposażenie standardowe

  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS-EBA
  • elektrycznie sterowane szyby i lusterka
  • centralny zamek
  • komputer pokładowy
  • radioodtwarzacz CD MP3 ( 6 głośników ) ze sterowaniem przy kierownicy
  • klimatyzacja manualna
  • relingi dachowe

Wyposażenie dodatkowe testowego modelu

  • 14 calowe felgi ze stopów lekkich ( dopłata 1200 PLN )

Inne wersje Chevroleta Spark-a
0-100 km/h
V-max
Spalanie średnie
Cena*
SILNIKI BENZYNOWE
1.2l DOHC 81 KM 12,1 164 5,1 39 890
*wersja LS
Coś zaiskrzyło

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!