Kia pro_cee’d GT – HotHatch za 86 990 zł?
Na naszym rynku debiutuje najbardziej sportowy kompakt Kii. Czy popularny pro_cee’d w wersji GT może skutecznie walczyć z VW Golfem GTI? Jeśli chodzi o cenę to z pewnością tak!
GTI dla rozsądnych?
204-konny silnik benzynowy, atrakcyjny wygląd, bogate wyposażenie – to wszystko dostępne w cenie poniżej 90 tys. zł – ciekawa oferta. Na rynku jest dostępnych kilka mocniejszych kompaktów (np. Ford Focus ST), jednak Kia pro_cee’d GT teoretycznie z nimi nie konkuruje – w założeniach producenta, miał to być samochód praktyczny, ale również miał dostarczać niezapomnianych wrażeń z jazdy.
204 KM – dużo czy mało?
Do napędu nowej wersji GT użyto doładowanej wersji 1,6-litrowego silnika benzynowego GDI (bezpośredni wtrysk paliwa) o wzmocnionej konstrukcji zasilanego turbosprężarką dwukanałową (twin-scroll turbo). Dzięki temu, dostępny jest wyższy moment obrotowy w szerszym zakresie obrotów. W porównaniu z silnikiem wolnossącym, moc nowej jednostki wzrosła o 51% do 204 KM a wartość momentu obrotowego nawet o 61% − do 265 Nm.
Zaprojektowane w architekturze przednionapędowej modele GT posiadają w standardzie sześciostopniową przekładnię manualną i przyspieszają od 0-100 km/h w czasie 7,7 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 230 km/h. Niestety, w chwili obecnej nie jest dostępna automatyczna skrzynia biegów (np. DCT)
Kia pro_cee’d GT – dane techniczne
Silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 204 KM
Typ /pojemność Gamma, T-GDI, czterocylindrowy, 16-zaworowy DOHC, 1591 cm3
Moc /moment obrotowy 204 KM (150 kW) przy 6000 obr/min/265 Nm przy 1750-4500 obr/min
Średnica cylindra x skok tłoka 77,0 x 85,44 mm
Stopień sprężania 9,5
Skrzynia przekładniowa
Manualna 6-stopniowa
Zawieszenie kół jezdnych
Przednie niezależne, kolumny McPherson mocowane do ramy pomocniczej; sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów
Tylne niezależne, wielowahaczowe, mocowane do ramy pomocniczej; sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, prętowy stabilizator przechyłów o średnicy 19 mm
Układ kierowniczy
Rodzaj przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem elektromechanicznym
Przełożenie 2,85 obrotu kierownicy pomiędzy położeniami skrajnymi
Średnica zawracania 10,6 m
Hamulce
Przednie tarcze wentylowane, 300 x 28 mm
Tylne tarcze lite, 284 x 10 mm
Siłownik wspomagania podciśnieniowy o średnicy 10 cali
Droga hamowania
100-0 km/h 36,4 m
Koła i ogumienie
Standardowe felgi z lekkiego stopu rozmiar 18 x 7,5 cala
Ogumienie Michelin 225/40 R18
Koło zapasowe dojazdowe
Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h) 230
Przyspieszenie 0-100 km/h
(w sekundach) 7,7
Zużycie paliwa i emisja spalin
Zużycie paliwa 7,4 l/100 km (cykl mieszany)
Emisja CO2 171 g/km
Ceny i wyposażenie Kii cee’d GT