Test: Skoda Octavia 1.8 TSI LaurinKlement (160 KM)
Najtańszy model Skody Octavii kosztuje nieco ponad 50 tys. zł, jednak modele cieszące się największą popularnością ( TSI, TDI ) kosztują ok 70-80 tys. zł. Kto w takim razie kupi Octavię 1.8 TSI Laurin & Klement za prawie 100 tys. zł?
Elegancki i niepozorny wygląd – przewaga Skody Octavii
Testowana przez nas czarna Octavia L&C wyglądała elegancko i zgrabnie, prawie tak samo jak ,,zwykła” Octavia za 50 tys. PLN. Kilka detali wyróżnia z zewnątrz ekskluzywny model Laurin & Klement od innych modeli Octavii. Najbardziej widoczna różnica to 17 calowe aluminiowe felgi i znaczek ,,Laurin & Klement” na przednim błotniku. Dla niektórych jest to wada, dla innych zaleta. Jeśli ktoś chce wydać 100-120 tys. zł i zbytnio nie wyróżniać się nowym modelem auta to Octavia L&K jest idealnym rozwiązaniem. Największe różnice widać we wnętrzu.
Powiew luksusu – test Laurin & Klement
Kiedy zobaczyłem w katalogu pierwszą wersję Octavii L&C ( 1999 r. ) byłem zachwycony eleganckim wyglądem wnętrza. Jakież było moje rozczarowanie, jak kilka lat później miałem okazję poznać ten model dokładniej. Wygląd wnętrza bardzo rozczarowywał, słaba jakość skórzanej tapicerki, mdła kolorystyka – ogólnie wolał bym ,,zwykłą” Octavię. Zupełnie inaczej jest w nowym modelu.
Skoda Octavia 1.8 TSI Laurin & Klement 2010
Dopiero wnętrze tegorocznego modelu może być porównywane z takimi samochodami jak Mercedes C-Klass, czy BMW serii 3. Bardzo dobra jakość materiałów, ciekawa kolorystyka i wzorowa ergonomia bardzo pozytywnie wpływają na wrażenia kierowcy. Skoda Octavia L&C przestaje się kojarzyć z autami klasy kompaktowej, może spokojnie być porównywana z modelami klasy premium ( Audi, Mercedes, BMW, Volvo ). Jeśli porównujemy Octavię L&K z klasą premium, wówczas cena zakupu jest bardzo atrakcyjna!
Również standardowe wyposażenie przyjemnie zaskakuje, oprócz ,,standardowych” pozycji takich jak komplet poduszek ( 6 szt )powietrznych czy systemów bezpieczeństwa otrzymujemy takie elementy jak:
- Reflektory ksenonowe z dynamiczną regulacją zasięgu
- dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
- elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele przednie
- skórzana tapicerka
- system audio z 8 głośnikami, zmieniarką na 6 płyt CD mp3
Zmiany stylistycznie nie wpłynęły na funkcjonalność samochodu. Skoda Octavia pozostała wygodnym i praktycznym pojazdem, tyle tylko, że bardziej luksusowym.
2.0 TDI vs 1.8 TSI – test drogowy
Kupując Skodę Octavię Laurin & Klement możemy wybrać wyjątkowo cichą i dynamiczną wersję benzynową 1.8 TSI o mocy 160 KM lub stosunkowo nową wersję wysokoprężną 2.0 TDI CR. Mieliśmy przyjemność testować wersję benzynową – nie sposób nie polubić tego silnika. Odznacza się wyjątkową kulturą pracy i dużą elastycznością, co ciekawe spalanie jest tylko nieznacznie wyższe niż w wersji 1.4 TSI. Przy dynamicznej jeździe średnie testowe spalanie wyniosło 7,8 l / 100 km, a przy spokojnej jeździe w trasie można spokojnie uzyskać spalanie rzędu 6l / 100 km. Idealnym dopełnieniem koncepcji luksusowej Octavii była by automatyczna skrzynia biegów ( DSG – opcja – dopłata 7300 PLN ), ale również manualna przekładnia zapewnia spory komfort jazdy dzięki bardzo elastycznemu silnikowi.
0-100 km/h 7,8 s!
Moc silnika 1.8 TSI jest więcej niż wystarczająca. Dzięki dużej wartości momentu obrotowego ( 250 Nm ) dostępnego już przy 1500 obr./m auto dynamicznie przyspiesza nawet na 6 biegu. Najszybsza, 200 konna Octavia RS przyspiesza do 100 km/h tylko 0,5 sekundy szybciej!
Opcje – skrzynia DSG lub napęd 4×4
Zarówno silnik Skody Octavii 1.8 TSI jak i 2.0 TDI można doposażyć w automatyczną skrzynię biegów DSG. Dopłata wynosząca 7300 PLN nie jest mała, ale warto. Wersja 1.8 TSI wyposażona w siedmiobiegową skrzynię DSG nie dość, że zapewnia identyczne ( czyli w praktyce lepsze ) osiągi, to zapewnia jeszcze mniejsze spalanie! ( średnio 0,3 l / 100 km mniej ). Automatyczna skrzynia znakomicie pasuje do luksusowego charakteru Octavii Laurin & Klement. Jednak po doposażeniu Octavii w skrzynie DSG, nawigację i kilka dodatków auta może przekroczyć 120 tys PLN!
Wersję kombi można doposażyć w sprawny napęd na 4 koła ( technologia Haldex – napęd na tylne koła jest dołączany automatycznie w momencie utraty trakcji kół przednich ). Cena zwiększy się wówczas o 9300 PLN. Niestety nie można kupić wersji z napędem na 4 koła i automatyczną skrzynią DSG.
Zdecydowanej większości kierowców bardziej się przyda skrzynia DSG niż napęd na 4 koła, szczególnie, że przy mocy 140-160 KM i napędzie na przednie koła Octavia nie ma większych problemów z trakcją.
Podsumowanie
Skoda Octavia 1.8 TSI Laurin & Klement to unikalny samochód. Z jednej strony luksusowo wyposażony i drogi, z drugiej strony to ta sama, popularna Octavia. Testowy egzemplarz wyposażony w wiele dodatkowych elementów kosztował prawie 120 tys. PLN – kwota szokuje. Jeśli jednak poszukamy konkurencyjnego modelu, tak wyposażonego, z podobnym silnikiem i okaże się, że Skoda Octavia 1.8 TSI wcale nie jest najdroższa!
To bardzo ciekawa propozycja dla osób szukającego bardzo dobrze wyposażonego samochodu, nie rzucającego się nadmiernie w oczy.
|
|
<tbody>
<tr>
<td valign=”top”>
<table class=”table_dane” width=”100%”>
<tbody>
<tr class=”table_naglowek”>
<td class=”table_wiersz_naglowek” colspan=”2″ align=”center”>
<h3 class=”naglowek_dane”>Skoda Fabia 1.2 TSI – dane techniczne</h3>
</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory</td>
<td class=”table_wiersz”>1197 cm3 / t.benz. / R4 / 8</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>Moc maksymalna (kW/KM/obr./min)</td>
<td class=”table_wiersz”>77 / 105 / 5000</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min)</td>
<td class=”table_wiersz”>175 / 1550-4000</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>Prędkość maksymalna (km/h)</td>
<td class=”table_wiersz”>191</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Skrzynia biegów / napęd na koła</td>
<td class=”table_wiersz”>man. 5 / przednie</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>Przyspieszenie 0-100 km/h</td>
<td class=”table_wiersz”>10,1 s</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Średnie zużycie paliwa</td>
<td class=”table_wiersz”>5,3 l / 100km</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>Pojemność bagażnika</td>
<td class=”table_wiersz”>315l</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Masa własna / ładowność</td>
<td class=”table_wiersz”>1075 kg / 530 kg</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>Cena katalogowa</td>
<td class=”table_wiersz”>53 500 PLN</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Cena wersji testowej</td>
<td class=”table_wiersz”>53 500 PLN</td>
</tr>
</tbody>
</table>
</td>
<td valign=”top”>
<table class=”table_dane” width=”100%”>
<tbody>
<tr class=”table_naglowek”>
<td class=”table_wiersz_naglowek” align=”center”>
<h3 class=”naglowek_dane”>Wyposażenie</h3>
</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>
<div id=”wyposazenieContent”>
<ul id=”WZwartosc”>
<li>ACS – system pokolizyjny</li>
<li> schowek pod fotelem pasażera i w podsufitce</li>
<li> automatyczny wyłącznik oświetlenia wnętrza</li>
<li> Pakiet schowków (kieszenie w drzwiach tylnych,elastyczna listwa mocująca i schowki w bagażniku)</li>
<li> przednie reflektory projekcyjne (z modułem DE)</li>
<li> podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej</li>
<li> czujnik parkowania z tyłu</li>
<li> Radio Swing (2DIN) z CD, MP3 z wejściem AUX-IN</li>
<li> obręcze kół ze stopów lekkich 6Jx14″ ANTRES z oponami 195/55 R15</li>
</ul>
</div>
<div id=”wyposazenieContent”>Wyposażenie dodatkowe:</div>
<div>
<div id=”wyposazenieContent”>
<ul id=”WZwartosc”>
<li>mały pakiet skórzany (czteroramienna skórzana kierownica wielofunkcyjna obsługująca radio i telefon) – 300zł</li>
<li> nawigacja Amundsen – 3000 zł</li>
<li> dezaktywacja czołowej poduszki powietrznej pasażera – 200 zł</li>
<li> kurtyny powietrzne</li>
<li> ESP PLUS, ABS, MSR, ASR,EDS,HBA,HHC i TPM – 2 500 zł</li>
<li> Climatrnic – klimatyzacja automatyczna – 999 zł</li>
<li> elektrycznie sterowane szyby tylne – 750 zł</li>
<li> przednie skrętne reflektory projekcyjne z funkcją doświetlania zakrętów i z Day Light – 1 100 zł</li>
<li> zieleń Rallye z białym dachem – 2 550 zł</li>
</ul>
</div>
</div></td>
</tr>
</tbody>
</table>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>