1.9 TDI – więcej zalet niż wad

Silnik 1.9 TDI jest wręcz kultową jednostką Volkswagena. Pojawił się jako następca turbodoładowanego silnika 1.9 TD o mocy 75 KM. Zastosowanie wtrysku bezpośredniego zwiększyło moc do 90 KM i obniżyło średnie spalanie.

1.9 TDI – moc od 90 do 160 KM

W zależności od wariantu mocy (od 90 KM do 160 KM) i rodzaju nadwozia samochody z silnikiem 1.9 TDI spalały od 4,5 l / 100 km w przypadku małych aut (np. VW Polo) do 6-7 l/100km w przypadku limuzyn z automatyczną skrzynią biegów (np. VW Passat czy Skoda Superb).

Więcej informacji o silnikach diesla znajdziesz w darmowym poradniku >>>

Legendarna trwałość silnika 1.9 TDI

1.9 TDINajsłabsza wersja silnika 1.9 TDI o mocy 90 KM jest uznawana za najtrwalszą. Auta z tym silnikiem często pokonywały bez napraw przebiegi rzędu 400-500 tys. km! W porównaniu z nowszymi wersjami (PD) 90-konna wersja okazywała się odporna na paliwo słabej jakości. Ponadprzeciętna trwałość tych jednostek sprawia, że trudno znaleźć na rynku wtórnym auto używane z niskim przebiegiem – te samochody są kupowane przez kierowców pokonujących bardzo duże odległości. Na niemieckich serwisach ogłoszeniowych można bez problemu znaleźć auta z przebiegami rzędu 700-800 tys. km! (w naszym kraju oczywiście takich aut nie ma 🙂 ).

Dodatkowa moc, dodatkowe problemy – rozwój silnika 1.9 TDI

Z czasem silnik 1.9 TDI zyskiwał mocy i stawał się coraz bardziej skomplikowany. W nowszych, mocniejszych wersjach pojawiła się turbina o zmiennej geometrii (VTG), dwumasowe koło zamachowe czy pompowtryskiwacze. Mimo większego skomplikowania mocniejszych wersji silnik 1.9 TDI pozostał w miarę bezawaryjny i bardzo ekonomiczny. Awarie turbin, przepływomierzy czy pompowtryskiwaczy są dobrze znane mechanikom i ich usunięcie nie jest przesadnie drogie.

1.9 TDI – niska kultura pracy

Największą wadą silników 1.9 TDI była stosunkowo niska kultura pracy. Hałas i wibracje udało się wyeliminować dopiero w zupełnie nowej konstrukcji – silniku 2.0 TDI – jednak dopiero w wersji z wtryskiem typu Common Rail (2.0 TDI CR)

Awaryjne serie 1.9 TDI – BXE i BXF –

Nie obyło się bez wpadki producenta – stosunkowo nowe serie BXE, BXF borykały się z poważnymi awariami. Już po przebiegu rzędu 80-100 tys. km zdarzały się awarie polegające na pęknięciu korbowodu czy bloku silnika. W praktyce po takiej awarii konieczna była wymiana silnika – naprawa nie była po prostu opłacalna.

Silnik 1.9 TDI cieszy się doskonałą opinią

Pomimo drobnych wpadek, kierowcy pokochali silnik 1.9 TDI. Ekonomiczny, niezawodny, tani w serwisie, zapewniający dobrą dynamikę. Przy tylu zaletach można przymknąć oko na słabą kulturę pracy silnika.

Więcej informacji o silnikach diesla znajdziesz w darmowym poradniku >>>


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!