Micra DIG-S – osiągi i ekologia idą w parze

Moda na ekologię trwa. Tym razem wpisał się w nią Nissan. Japończycy zaprezentowali Micrę DIG-S, która przyzwoicie przyspiesza i jednocześnie pali tyle, co nic.

Nissan Micra DIG-S

Micra DIG-S = niska pojemność + kompresor

Nowy silnik miał być przede wszystkim oszczędny. Inżynierowie rozumieli zatem, że jedyną drogą do osiągnięcia celu jest mała pojemność połączona z doładowaniem. Japończycy wybrali jako bazę trzycylindrowy silnik benzynowy 1,2-litra. Następnie zamontowali kompresor oraz usprawnili układ wtrysków tak, aby zminimalizować wszelakie straty paliwa. Micra DIG-S (Direct Injection Gasoline-Supercharger) posiada w standardzie system Start/Stop oraz zaawansowany program sterujący pracą jednostki.

5-litrów w mieście – wynik na miarę diesla

Efekt starań Nissana może zaskoczyć. Ekologiczny motor rozwija 98 koni mechanicznych i 142 Nm momentu obrotowego. Duża moc w połączeniu z niską wagą dają przyspieszenie do 100 km/h już w 11,3 sekundy. Jeszcze większym szokiem są wyniki spalania. Micra potrzebuje do przejechania stu kilometrów w mieście zaledwie 5-litrów benzyny. W trasie hatchback wykorzysta tylko 3,6-litra. Dane są na tyle imponujące, że zawstydzą nawet najbardziej nowoczesne silniki wysokoprężne. Poza tym rozwiązanie DIG-S będzie uwielbiane przez ekologów. Hatchback po każdym, pokonanym kilometrze wyemituje jedynie 95 gramów CO2.

Nissan Micra DIG-S – dane techniczne

Wersja Moc / Moment obr. Przyspieszenie Prędkość maks. Spalanie* Emisja CO2
1,2 98 KM / 142 Nm 11,3 s. 180 km/h 5,0 / 3,6 / 4,1 95 g/km
1,2 CVT 98 KM / 142 Nm 11,9 s. 178 km/h 5,9 / 4,5 / 5,0 115 g/km

* spalanie w mieście / na trasie / średnio

Nissan Micra DIG-S

1.2 DIG-S – najszybszy i najbardziej oszczędny

Do tej pory Micra była dostępna z klasyczną wersją silnika 1,2. Wolnossąca odmiana motoru generuje moc mniejszą prawie o 20 koni i moment obrotowy niższy o przeszło 30 Nm. Skromniejsza siła odbija się na osiągach Nissana. W efekcie jednostka 1,2 12V rozpędza hatchbacka do 100 km/h wolniej o 2,5 sekundy i generuje mniejszą prędkość maksymalną. Dysproporcje widać również podczas analizy wyników spalania. Micra pozbawiona kompresora i ekologicznego osprzętu średnio potrzebuje o litr benzyny więcej od modelu DIG-S.

Nissan Micra – 1,2 12V vs. 1,2 DIG-S

Wersja Moc / Moment obr. Przyspieszenie Prędkość maks. Spalanie* Emisja CO2
1,2 DIG-S 98 KM / 142 Nm 11,3 s. 180 km/h 5,0 / 3,6 / 4,1 95 g/km
1,2 12V 80 KM / 110 Nm 13,7 s. 170 km/h 6,1 / 4,3 / 5,0 115 g/km

* spalanie w mieście / na trasie / średnio

Ekologiczna Micra będzie droższa

Nowoczesne rozwiązania, większa moc i niskie spalanie sprawią, że Micra w wersji DIG-S będzie droższa, niż model ze standardowym silnikiem 1,2 12V. Na razie nie wiadomo ile będzie wynosić różnica w przypadku rynku polskiego. W Wielkiej Brytanii klienci w imię ekologii muszą dopłacić równe 1.500 funtów. Gdyby przełożyć tą sumę na rodzimą walutę, otrzymamy kwotę 6.800 złotych.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!