50. rocznica powstania Opla Rekord P2
Jeden samochód, cztery wersje. Żadna inna linia modeli w klasie pojazdów średniej wielkości na początku lat 60. XX wieku nie była tak zróżnicowana, jak oferta Opla Rekord P2 wprowadzonego na rynek w roku 1960.
Dzięki szerokiej gamie wersji Opel Rekord P2 ustalił standardy w klasie pojazdów średniej wielkości. Obok dwu- i czterodrzwiowych sedanów Opel zaoferował również wersje Caravan (kombi) i dostawczą, a w roku 1961 po raz pierwszy zaprezentowano wersję z nadwoziem w stylu coupé. Dzięki opcjonalnym, „luksusowym” elementom wyposażenia wersji sedan i coupé, napędzanych silnikiem o mocy 60 KM 1.7 l S, Opel skoncentrował się na nowej grupie docelowej klientów doceniających wygodę i sportowy charakter tego segmentu pojazdów. Przy wyprodukowanych 786 411 pojazdach (w tym 32026 dostawczych) między 1960 a 1963 rokiem Opel Rekord P2 został najlepiej sprzedającym się pojazdem w klasie pojazdów średniej wielkości. Przez pewien czas zajmował on również drugie miejsce pod względem rejestracji pojazdów w Niemczech.
W zorganizowanej w sierpniu 1960 roku w centrum Rüsselsheim premierze nowego Opla Rekord wzięło udział 200 dziennikarzy gazet, czasopism branżowych, rozgłośni radiowych, stacji telewizyjnych i przeglądów tygodniowych. W porównaniu ze swoim popularnym poprzednikiem, produkowany od roku 1957 do połowy lat 60. XX wieku Oplem Olympia Rekord P1, nowy Rekord P2 charakteryzował się modnym, trapezowym kształtem i bardziej wstrzemięźliwą linią nadwozia. (Symbol „P” oznaczał najważniejszy element stylistyczny obu serii modeli – panoramiczną szybę przednią).
Po raz pierwszy w historii kluczowymi priorytetami inżynierów odpowiadających za opracowanie nowego pojazdu były pasywne elementy bezpieczeństwa, np. kierownica z obniżoną piastą oraz wyściełana górna osłona przednia.
Obok dwu- i czterodrzwiowej wersji sedan modelu P2 do oferty wprowadzono wyjątkowo wszechstronną wersję Caravan (kombi) ze składaną kanapą tylną. Szybka wersja dostawcza P2 opierała się na wersji Caravan, przy czym szyby boczne zastąpiło nadwozie zamknięte. Wersja ta skierowana była do handlowców i osób prowadzących własną działalność gospodarczą.
Rekord P2 standardowo wyposażony był w trzybiegową, manualną skrzynię biegów z dźwignią umieszczoną w kolumnie kierownicy. Wersje opcjonalne obejmowały skrzynię czterobiegową dostępną od wiosny 1962 roku oraz półautomatyczną skrzynię biegów o nazwie „Olymat”. Standardową jednostką napędową był czterocylindrowy silnik o „krótkim suwie” i pojemności 1,5 litra, osiągający 50 KM. Mocniejsza wersja o pojemności 1,7 litra, o mocy 55 KM, dostępna była za dodatkową opłatą w wysokości 75 niemieckich marek.
Opel zaskoczył świat motoryzacji na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym zorganizowanym w roku 1961, ujawniając na nim nową wersję modelu P2 – w ofercie znalazła się fabryczna wersja coupé. Dwudrzwiowe coupé cechował indywidualny wygląd i dostępne w standardzie luksusowe elementy wyposażenia takie, jak podgrzewanie powietrza zewnętrznego, oddzielne siedzenia, welurowe dywaniki, przerywacze reflektorów przednich, światła zawracania oraz dwutonowy klakson. Silnik typu S o mocy 60 KM i pojemności 1,7 litra pozwalał modelowi Rekord P2 Coupé na osiągnięcie maksymalnej prędkości wynoszącej 140 km/godz.
Ogółem model Coupé znalazł 33 816 nabywców, co stanowiło inspirację dla całego szeregu nowych typów pojazdów marki Opel. Wersje Coupé modeli Kadett, a następnie Rekord i Commodores miały stać się stałym elementem programów produktowych marki Opel.
W czerwcu 1962 roku na rynek wprowadzona została luksusowa wersja „L” modelu Rekord. Standardowo wyposażona była ona w jednostkę typu S o mocy60 KM i pojemności 1,7 litra, opcjonalną, czterobiegową skrzynię biegów, ogrzewanie, oddzielne składane siedzenia, ozdobne obręcze kół, chromowaną rurę wydechową i wiele innych elementów. Cena „luksusu i osiągów najwyższej klasy” wynosiła 7 935 niemieckich marek, zaś standardowy, czterodrzwiowy sedan P2 wyceniano na 6 960 marek.
„Nowy Rekord – samochód taki, jak lubisz”, „Rekord Coupé – samochód, który pokochasz” – obiecywały reklamy, tutaj jedna z nich, aby poczuć klimat tamtych czasów 🙂