Pickupy do ciężkiej pracy cz. 2

Przedstawiamy drugą część naszego cyklu ,,Pickupy do ciężkiej pracy”. Prezentacja najciekawszych pojazdów roboczych na polskim rynku.

 

Ford Ranger IV

Tajskie pochodzenie

  • Lata produkcji od 1998
  • Cena od 106 875-145 989 złotych
  • Silniki: 2.5 TDCi 143 KM, 3.0 TDCi 156 KM
  • Powierzchnia ładunkowa/Ładowność: 1,56 m2/1072 kg
  • Masa przyczepy hamowanej: 3000 kg

Ford RangerProdukowany w Tajlandii model, ostatni lifting przeszedł w 2009 roku. Ranger wyposażony został w chromowany grill, klamki zewnętrzne, progi z nierdzewnej stali, aluminiowe relingi dachowe oraz masywne 18-calowe felgi aluminiowe. Dodatki opisane wyżej dostępne są w najbogatszej wersji wyposażenia – Wildtrack2. Pick-up Forda prezentuje się nad wyraz ekskluzywnie jak na pojazd roboczy.

Wnętrze/Paka

Przestrzeń ładunkową można przysłonić roletą zamykaną na kluczyk. Podwójna kabina jest obszerna. W komfortowych warunkach zapewnia podróż 4 dorosłym osobom, choć miejsca na tylnych siedzeniach nie jest zbyt wiele. Poprzez wspólną linie montażową z Mazdą w fabryce w Tajlandii, wiele elementów wyposażenia jest wspólnych. Ford Ranger posiada zegary, przełączniki i radio, wszystkie elementy to wyroby Mazdy. Plastiki, którymi wykończono wnętrze pojazdu nie wyglądają dobrze. W najbogatszej wersji, Ford wyposażony jest w tapicerkę z alcantary z elementami skóry.

Wyposażenie

Pick-up Forda wyposażony jest dostatecznie w zakresie komfortu. Na pokładzie znajdziemy m.in. podświetlane progi drzwiowe, elektrykę szyb i lusterek, klimatyzację oraz radio z CD/mp3. Z zakresu bezpieczeństwa auto wyposażone jest w poduszki powietrzne czołowe i boczne, system bezpieczeństwa ABS. Najnowsza wersja Rangera to najbezpieczniejszy pickup w historii. Jako pierwsze auto w swoim segmencie, Ranger zdobył najwyższą ocenę w testach zderzeniowych organizacji EuroNCAP. Ciekawym pomysłem jest wyposażenie auta w kompas oraz wskaźnik pochylenia nadwozia, które spodobają się miłośnikom off-roadu.

Silnik/Napęd

Ford Ranger wyposażony może być w jeden z dwóch silników wysokoprężnych. Obie jednostki są zaledwie czterocylindrowe, przez co ich kultura pracy może nie być idealna. Oba dysponują odpowiednim zapasem momentu obrotowego (2.5-330Nm, 3.0-380Nm) dzięki temu dynamika jest wystarczająca. Ranger wyposażony jest w 5-biegową manualną skrzynię biegów. W standardowej wersji Forda Rangera napęd przenoszony jest na koła tylne. Dźwignią w kabinie można dołączyć przednią oś i skrzynię redukcyjną. Układ przeniesienia napędu nie został wyposażony w międzyosiowy dyferencjał. W opcji dostępne są też opony AT, zwiększające możliwości terenowe pick-upa.

Układ jezdny/ komfort

Zawieszenie oparte jest na sztywnym moście. Z przodu mamy zawieszenie niezależne z tyłu odporne na obciążenia resory piórowe. Duża średnica zawracania wynosząca ponad 13 metrów może utrudniać poruszanie się po zatłoczonych ulicach. Warto wspomnieć o niezbyt skutecznym układzie hamulcowym. Ranger potrzebuje do zatrzymania się z prędkości 100 km/h aż 45 metrów. Dla porównana VW Amarok zatrzymuje się na 37 metrze.

Toyota Hilux VIII

Legendarny Pick-up nadal w formie

  • Lata produkcji od 2005
  • Cena od 104 500 – 146 500 złotych
  • Silniki: 2.5 D-4D 144 KM, 3.0 D-4D 171KM
  • Powierzchnia ładunkowa/ Ładowność: 1,64m2/910 kg
  • Masa przyczepy hamowanej: 2250 kg

Toyota HiluxToyota Hilux jest najczęściej kupowanym pick-upem na świecie. Jego legenda trwa nieprzerwanie od 1968 roku. Kolejna generacja pick-upa Toyoty powinna sprostać wysokim wymaganiom kupujących.

Wnętrze/Paka

Wnętrze z przodu jest dość ciasne. Jednak pozycja za wielofunkcyjną kierownicą jest wygodna. Fotele są obszerne i wydają się komfortowe nawet na długie podróże. Drugi rząd siedzeń jest na tyle duży, że na co dzień mogą z niego korzystać również dorośli. Na tle rywali deska rozdzielcza wygląda na lepiej wykończoną. Pod centralną konsolą jest miejsce na małą półkę i uchwyt na kubek. W kabinie do dyspozycji mamy schowek pod siedzeniem tylnej kanapy. Za zabudowę poliestrową z bocznymi szybami trzeba dopłacić około 10 tysięcy złotych.

Wyposażenie

Dużym atutem japońskiego pick-up’a jest jego wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. W aucie jest montowany seryjnie układ ABS, ESP oraz VSC które ułatwiają prowadzenie pojazdu. Dodatkowo zamontowane są poduszki powietrzne: czołowe i boczne oraz kurtyny. Komfort podróżowania umili nam automatyczna klimatyzacja, pełna elektryka szyb i lusterek, podgrzewane siedzenia, tempomat oraz radio z CD i Mp3. W bogatszych wersjach wyposażenia auto ma nawet kamerę cofania zamontowaną na tylnej klapie. Dodatkowo Hiluxa można wyposażyć w Pakiet Adventure, w którego skład wchodzi: osłona przedniego zderzaka, owiewka na maskę oraz przednie i tylne nakładki progowe. Cena pakietu to 3 300 złotych.

Silnik/Napęd

Diesle 2.5 D-4D 144 KM i 3.0 D-4D 171 KM zapewniają optymalny zapas mocy w stosunku do zużycia paliwa. Spalanie według danych fabrycznych wynosi średnio 8,9 l/100 km. Napęd przekazywany jest na koła tylne. Na gorszych jakościowo drogach można za pomocą dźwigni dołączyć oś przednią a gdy sytuacja tego wymaga skorzystać z reduktora. Hilux nie został wyposażony w centralny dyferencjał, rozdzielający moment obrotowy na poszczególne koła.

Atutem Toyoty Hilux jest trzyletnia gwarancja mechaniczna. Za minus można uznać niewielką przestrzeń ładunkową i dość wysoką cenę zakupu.

Nissan NP300

  • Lata produkcji (2008-    )
  • Cena od 85 800- 96 200 złotych
  • Silniki: 2.5 TD 133 KM
  • Ładowność: 1080 kg
  • Masa przyczepy hamowanej: 3000 kg

Nissan NP300NP300 to następca modelu Nissan Pickup, którego historia sięga lat 60 (Datsun Pickup). Uzupełnia on obok Navary ofertę japońskiej marki w klasie pojazdów typu pick-up. Nissan NP300 dostępny jest w trzech wersjach nadwozia: z kabiną pojedynczą, przedłużoną i podwójną, która może pomieścić pięć osób. ,,Twardy, solidny koń pociągowy”  – tak Nissan charakteryzuje pick-upa na swojej stronie internetowej. Produkowany od 2008 roku, nie zwraca na siebie uwagi agresywnymi przetłoczeniami karoserii, bogatym wyposażeniem czy mocarnymi silnikami. Jego atuty to sprawdzone rozwiązania oraz atrakcyjna cena. Niemal nie różni się od protoplasty – Pickup’a z lat 90′.

Wnętrze/Paka

Wnętrze pojazdu sprawia wrażenie archaicznego. NP300 nie udaje luksusowego SUV-a. Prosta deska rozdzielcza przypomina Nissany produkowane w latach 90-tych, nie zauroczy wyglądem ale prezentuje się solidnie. Ilość miejsca dla pasażerów w zupełności wystarcza. W wersji 4-drzwiowej podróżować może 5 osób w relatywnie wygodnych warunkach. Zbiornik paliwa, podobnie jak miska olejowa, został osłonięty specjalną płytą, która chroni przed uszkodzeniem w trakcie jazdy w trudnym terenie. NP300 jest jednym z najbardziej zwrotnych aut tego segmentu na rynku, promień skrętu wynosi poniżej 12 metrów.

Wyposażenie/Zawieszenie

Pakiet Komfort oferuje: elektrycznie regulowane szyby i lusterka, centralny zamek sterowany pilotem, wspomaganie układu kierowniczego, klimatyzację, radio CD. Bezpieczeństwo zapewniają dwie poduszki powietrzne. Podwozie zostało umieszczone na ramie nośnej, niezależne przednie zawieszenie wyposażono w układ podwójnych wahaczy i drążków skrętnych, tylne na sztywnym moście zawieszonym na resorach piórowych. Kąty podjazdów oraz zjazdów wynoszą 31º, głębokość brodzenia NP300 to 450 mm. Nissan jest w stanie pokonać wzniesienia o nachyleniu 39 º, a przechył nadwozia może wynosić 48 º.

Silnik/Napęd

Motor diesla 2.5 TD generuje 133 KM i 304 Nm momentu obrotowego. Od 0-100 km/h rozpędza się w 13 sekund. Manualna, 5-stopniowa skrzynia biegów i reduktor zapewniają odpowiedni dobór przełożeń w każdych warunkach. Producent deklaruje spalanie na poziomie 8,5-10,5 l/100 km. Oprócz tego skrzynia rozdzielcza z reduktorem pozwala na dołączenie na sztywno napędu kół przednich w czasie jazdy. Reduktorem kierowca steruje za pomocą klasycznej dźwigni.

Cena

Od 85 800 złotych brutto zaczynają się ceny NP300. Oferta wydaje się konkurencyjna w stosunku do innych renomowanych producentów pick-upów. Odmiana z podwójną kabiną to koszt 96 200 złotych brutto. Przeglądy przewidziano co 30 000 km. Samochód objęty jest trzyletnią gwarancją z limitem na 100 000 km. Plusy auta to: duża dzielność terenowa oraz prosty układ przeniesienia napędu. Na niekorzyść przemawia archaiczne wnętrze oraz ubogie wyposażenie.

Grand Tiger

Sylwetka z lat 90-tych

  • Lata produkcji: od 2010
  • Cena od 59 999  –  złotych
  • Silniki:  2.5 CRDI 170 KM
  • Powierzchnia ładunkowa/ Ładowność: 1150  kg
  • Masa przyczepy hamowanej: 2000 kg

ZX Grand TigerChiński pikap Grand Tiger to egzotyczna nowość na polskim rynku. Na naszych stronach znajduje się test tego pick-upa. Chiński pick-up zjeżdża z taśm montażowych firmy Warfama z siedzibą w Lublinie. Auto przeszło w Polsce kilka istotnych modyfikacji, dzięki czemu uzyskało wszelkie badania i zostało dopuszczone do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej – otrzymało szereg niezbędnych homologacji.

Wnętrze/paka

Grand Tiger wyposażony jest w podwójną 5 osobową kabinę. Metalowe stopnie po bokach kabiny ułatwiają wsiadanie do auta. Miejsce pracy kierowcy jest uporządkowane a ergonomia deski rozdzielczej jest prosta i funkcjonalna. Siedzenia z tyłu kabiny można złożyć i uzyskać dodatkową przestrzeń bagażową. Przestrzeń ładunkowa może być otwarta bądź zamknięta nadbudową typu Hard Top. Powierzchnia ładunkowa wynosi dwa m2. Ładowność chińskiego pick-upa wynosi łącznie z pasażerami 1150 kg. Na plus należy zapisać orurowanie skrzyni ładunkowej, które jest w wyposażeniu standardowym.  Również lakier metalik nie wymaga dopłaty.

Wyposażenie/Zawieszenie

Z zakresu bezpieczeństwa pick-up posiada systemy ABS+EBD, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, lampy przeciwmgielne, immobiliser. Wyposażenie poprawiające komfort podróży: klimatyzacja, odtwarzacz CD, MP3 z USB, elektrycznie otwierane szyby z funkcją domykania, elektrycznie regulowane lusterka, centralny zamek, wspomaganie kierownicy. Nie wszystko działa, ale GT wciąż jest udoskonalany przez polskich specjalistów.

Silnik/Napęd

Silnik ma pojemności 2.5 litra i moc 170 KM, dostarcza 392 Nm momentu obrotowego. Motor to konstrukcja Hyundaia – D4CB, napędza ją koreańska skrzynia biegów (manualna, pięciobiegowa) oraz amerykańska (Borg Warnet) skrzynia rozdzielcza. Samochód posiada konstrukcje ramową, napęd na cztery koła. Steruje nim przełącznik elektroniczny, umożliwiający wybór trybu jazdy 4H, 4L, 2H. Zawieszenie z przodu jest niezależne, z tyłu to zespół resorów piórowych i amortyzatorów gazowych. Średnie zużycie paliwa według danych producenta to 8,8 l/100 km.

Cena/gwarancja

Okres gwarancji na samochód wynosi 36 miesięcy, z limitem 100.000 km. Na plus należy zapisać dobre wyposażenie Grand Tigera oraz niską cenę. Minusy to niestety niska jakość wykonania.

 

Dla większości użytkowników niekoniecznie będą odpowiadały spartańskie warunki w kabinach pick-upów. Niektórym niepotrzebna też ładowność blisko tony. Pick-upy zaczęły się zmieniać zgodnie z oczekiwaniami klientów. Teraz są coraz szybsze, coraz bardziej komfortowe, a nawet – mimo prostego zawieszenia – zaczęły się dobrze prowadzić. Narzekanie na komfort w przypadku pickapa jest nie na miejscu. To samochód roboczy a do miana komfortowej limuzyny mu daleko. Podskakujący tył oparty o resory to norma. Pickupy stają się coraz bardziej luksusowe i komfortowe. Jednak nadal zachowują zdolności do jazdy w trudnym terenie. Mimo wzrostu wymagań związanych z komfortem nie straciły swojej podstawowej funkcji. Funkcji pojazdu przeznaczonego do pracy.

 

 

 

 

 

 

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!