Test: Dacia Logan 1.6 VAN Comfort
W konkursie piękności może Dacia Logan 1.6 nie będzie na podium, ale czy uroda to najważniejsza sprawa, jeśli chodzi o wybór samochodu dostawczego do firmy? Przetestowaliśmy Dacię Logan 1.6 Van, którym zainteresują się przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy szukają praktycznego samochodu użytkowego.
Mimo tego, że pierwsze spojrzenie na vana od Dacii może przynieść rozczarowanie, nie wolno się od razu zrażać do tej wersji Logana. Dacia Logan 1.6 oprócz swojej „zwykłości” ma też wiele zalet.
Wnętrze i komfort
Dacia Logan 1.6 Van jest skierowana do pracowników i właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw, więc to kryterium praktyczności powinniśmy się kierować w jej ocenie. Dużym atutem auta jest przestrzeń ładunkowa. Do „paki” dostaniemy się przez dwuskrzydłowe drzwi tylne z trzystopniową regulacją otwarcia 40,90 i 180 stopni. Dodatkowo mniejszy ładunek będziemy mogli zapakować przez drzwi boczne z obu stron samochodu. Nie są to drzwi rozsuwane, ale gdyby takie były, rumuński van nie kosztowałby tyle, ile kosztuje. Pojemność „paki” to 2500 litrów, a jej długość 1940 mm. Loganem można przewieźć ładunek o masie 800 kg.
Na dodatkowy plus „paki” zasługuje jej funkcjonalność. Przestrzeń ładunkowa ma całkowicie płaską podłogę, wyposażoną w sześć uchwytów do mocowania towaru oraz w specjalne kanały odpływowe, które umożliwiają jej dokładne umycie.
Kabina pasażerska jest ogrodzona od przestrzeni ładunkowej szczelną i solidną przegrodą z laminatu zbrojonego włóknem szklanym. Jest to ważna sprawa w czasie upałów, ponieważ kabina szybko się schładza.
Przejdźmy do wykończenia i detali. Tutaj nie będę się rozpisywać, ponieważ w samochodzie tego typu, te aspekty nie są aż tak ważne 🙂 Przycisków i przełączników nie ma zbyt wiele, ale wszystkie są bardzo łatwe w obsłudze. Obsługa kokpitu jest bardzo intuicyjna, a plusem dla producenta jest zainstalowanie firmowego radia Blaupunkt.
Producent nie przemyślał jednak jednej ważnej sprawy, a mianowicie miejsca na dokumenty formatu A4, które jest niezbędne w samochodzie firmowym. Na pewno nie jednego przedsiębiorcę czy przedstawiciela handlowego denerwowałby trzymanie dokumentów na siedzeniu czy na podłodze. Wystarczyłby schowek w kokpicie albo pod siedzeniem pasażera.
Kierowca tego modelu na pewno doceni wygodę fotela, na którym siedząc, zajmuje się bardzo prawidłową pozycję. Komfortowy fotel doceni na pewno nie jeden kręgosłup kierowców, którzy spędzają wiele godzin „w trasie”. Dodatkowo podróżowanie umili bardzo dobrze działająca klimatyzacja manualna.
Dacia Logan 1.6 – test drogowy – czy 87 KM wystarczy?
Jedną z wersji silnikowych dostępnych w Dacii Logan jest 1,6-litrowy benzynowy silnik o mocy 87 KM. W skrócie? Silnik jest mało dynamiczny i dość głośny, ale gdy zajrzymy pod maskę, zrozumiemy, że ewentualne naprawy po okresie gwarancji, nie będą dużo kosztowały, ponieważ konstrukcja jest prosta, a silnik nie posiada zaawansowanych technologii. Sam silnik jest dobrą i sprawdzoną konstrukcją, która nie powinna przysparzać kłopotów, a jej prostota powinna sprzyjać długiemu okresowi bezawaryjnego użytkowania.
Spalanie. Samochód użytkowy ma być ekonomiczny, prawda? Niestety podczas testów Dacia Logan 1.6 spalała średnio 8,2 litra na 100 km. Wynik jest prawie identyczny, z tym, który obiecuje producent. Jak na samochód, który ma być tani w utrzymaniu, jest to trochę sporo.
Na plus zasługuje dobrze zestopniowywana skrzynia biegów, która dobrze współpracuje z silnikiem. Przełożenia są tak dobrane, żeby kierowca nie odczuwał braku mocy podczas jazdy z ładunkiem.
Warto zwrócić uwagę na dość miękkie zawieszenie, które jest komfortowe przy jeździe „po dziurach”, ale przy dużych prędkościach sprawia, że auto jest mało stabilne.
1.6 16V vs. 1.5 dCi
Za Dacię Logan Van z silnikiem 1.4 o mocy 75 KM w podstawowej wersji wyposażenia trzeba zapłacić 26 680 złotych. Niedużo prawda? Jak na samochód firmowy, to naprawdę niezła cena. Tylko jeśli chodzi o wybór, jaki oferuje producent, to chyba lepiej dołożyć i kupić wersję z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,5 litra, który na pewno bardziej ucieszy spalaniem niż testowana jednostka benzynowa (średnie spalanie wersji 1.5 dCi o mocy 68 KM to 5,3 litra – więc różnica na pewno jest). Dacia Logan Van z silnikiem 1.5 dCi o mocy 68 KM to wydatek rzędu 33 484 złotych, więc jeśli inwestować w samochód firmowy, to chyba warto pomyśleć o tej wersji.
* Podane ceny nie zawierają podatku VAT
Podsumowanie
Mimo że wykończenie Dacii Logan 1.6 VAN nie powala na kolana, wygląd nie jest zachwycający, a konkurencyjne modele oferują więcej „luksusów”, to model rumuńskiego vana może szczycić się swoją ceną. Konkurencyjne modele pojazdów tego typu kosztują średnio 20 tys. złotych więcej, więc model jest na pewno alternatywą dla przedsiębiorców poszukujących niedrogiego i niezawodnego samochodu firmowego. Przy dużych przebiegach warto jednak wybrać wersję z silnikiem diesla – 1.5 dCi.
|
|