Volkswagen Scirocco R Cup 2010
Volkswagen Scirocco R Cup jest najbardziej przyjaznym dla środowiska pucharem na świecie. W sezonie 2010 zaplanowano dziewięć wyścigów podczas siedmiu weekendów. Pierwsza eliminacja odbędzie się 23 i 24 kwietnia na torze w Hockenheim. Zasilane bio-gazem wyścigowe Scirocco R uzyskuje moc 275 KM. Emisja dwutlenku węgla w porównaniu w modelem zasilanym benzyną, została zredukowana o 80 procent.
,,Wyścigami Scirocco R Cup Volkswagen otwiera nową erę markowych pucharów” – powiedział dyrektor Volkswagen Motorsport Kris Nissen. „Wprowadzamy w życie innowacyjne idee przyjaznego dla środowiska napędu, innowacyjne technologie i nowe zasady sportowe. W Hockenheim młodzi zdolni kierowcy spotkają się z profesjonalistami i prawdziwymi legendami sportu motorowego. To jest właśnie urok Scirocco R Cup. Jestem pewien, że pierwszy wyścig będzie udanym początkiem tego wyjątkowego pucharu.”
Napęd na biogaz i Push-to-pass: innowacyjne koncepcje
Volkswagen w pucharze Scirocco R, łączy odpowiedzialność za środowisko z oszczędnością i sportowymi osiągami. Źródłem energii jest paliwo odnawialne – biogaz, w 100 procentach wytwarzany z biomasy lub odnawialnych surowców. Podczas spalania biogazu, którego produkcja i logistyka są nieszkodliwe dla środowiska, uzyskiwana jest redukcja emisji dwutlenku węgla o co najmniej 80 procent w porównaniu z emisją powstającą podczas spalania konwencjonalnego paliwa ropopochodnego,bez konieczności rezygnacji z mocy.
Pucharowy Scirocco R napędzany jest dwulitrowym silnikiem z turbodoładowaniem i czterema cylindrami w układzie rzędowym. Jednostka napędowa, zmodyfikowana dla zastosowania w sporcie wyścigowym, opiera się na silniku TSI montowanym w Scirocco R – najbardziej sportowej wersji przeznaczonej do jazdy po drogach publicznych. Inżynierowie z Volkswagen Motorsport zmienili podstawową jednostkę w silnik wyścigowy napędzany gazem, rozwijający moc 225 KM i moment obrotowy 275 Nm. Dodatkowe 37 kW (50 KM) kierowcy mogą uzyskać dzięki kolejnej innowacji pucharu Scirocco R: system Push-to-pass na polecenie kierowcy zwiększa na krótko ciśnienie doładowania. Częstotliwość i czas wykorzystywania tej funkcji są ściśle limitowane. Wciśnięcie przycisku na sportowej kierownicy pucharowego Scirocco zależy od taktyki kierowcy i pozwala na wykonanie manewru wyprzedzania lub obrony przed atakiem innego zawodnika.
Przy układzie przenoszenia napędu inżynierowie wykorzystali skrzynię DSG, oferowaną w wielu modelach Volkswagena. Seryjna dwusprzęgłowa przekładnia z sześcioma stopniami obsługiwana jest łopatkami na kierownicy, oprócz tego do dyspozycji jest także dźwignia selekcyjna na konsoli środkowej.
Wśród zawodników: Carlos Sainz, Martin Brundle, Adam Gładysz i Maciej Steinhof
Oprócz systemu Push-to-pass emocje zapewni także zestawienie zawodników na polach startowych. Młodzi utalentowani kierowcy, startujący według sprawdzonej koncepcji „Szkoły Samochodów Turystycznych”, spotkają się z profesjonalnymi zawodnikami. Nowy narybek Volkswagena jak Jann-Hendrik Ubben (D) czy Isabelle Biela (CZ) zmierzą się z pucharowymi mistrzami Maćkiem Steinhofem (PL) i Timmym Megenbier (USA). Steinhof triumfował w 2009 roku w pucharze Polo, Megenbier w amerykańskim pucharze Jetta TDI. Wśród doświadczonych kierowców jest także Adam Gładysz – wielokrotny mistrz Polski w wyścigach samochodowych. Stali uczestnicy klasyfikacji Junior-Cup i Pro-Cup będą rywalizować także z gościnnie startującymi zawodnikami, znanymi w sporcie motorowym od wielu lat. W każdym z dziewięciu wyścigów pucharu Scirocco R wystartuje pięciu legendarnych kierowców. Podczas pierwszego wyścigu na Hockenheim na starcie ustawią się wielokrotni mistrzowie rajdów i wyścigów: Carlos Sainz, Derek Bell, Martin Brundle, Jacques Laffite i Frank Biela.
Pierwsze treningi w Oschersleben
Podczas treningów, które odbyły się 14 i 15 kwietnia na torze w Oschersleben uczestnicy z ośmiu krajów testowali swój nowy sprzęt, system Push-to-pass, ćwiczyli start i przeszli szkolenia teoretyczne. „Rozpoczynam nowy sezon z bardzo dużą motywacją” – powiedział Maciek Steinhof, mistrz ostatniego Polo Cup. „Dla sportowego kierowcy celem jest zwycięstwo w każdym biegu, ale udział w pierwszym wyścigu pucharu Scirocco R może dać dodatkowy powód do dumy. Szczególnie wziąwszy pod uwagę fakt, że startują w nim juniorzy, profesjonaliści i legendy.”
Sesje treningowe zostały zdominowane przez Polaków. W trzech z sześciu bloków treningowych, Adam Gładysz uzyskał najlepszy czas, w dwóch był drugi, w jednej zajął piąte miejsce. „Po oficjalnych dwóch dniach treningowych jestem bardzo zadowolony”- mówi Adam. „Samochód spisuje się świetnie, zwłaszcza skrzynia biegów DSG oraz system Push-to-pass, który dodaje walce dodatkowego smaczku. Jestem bojowo i optymistycznie nastawiony. Z niecierpliwością czekam na sygnał do rozpoczęcia walki”.
Maciej Steinhof również popisał się doskonałym rezultatem podczas treningów uzyskując dwukrotnie drugie miejsce, a w pozostałych sesjach zawsze zajmował miejsce w czołowej piątce.
Lista zawodników Volkswagen Scirocco R Cup 2010
Junior-Cup
# Kierowca (narodowość) /Miejsce zamieszkania (kraj) / Kolor samochodu
2 Jann-Hendrik Ubben (D) Ihlow (D) biały
3 Sonke Schmidt (D) Syke (D) biały
4 Kris Heidorn (D) Wunstorf (D) biały
5 Arne Larisch (D) Ottersberg (D) czerwony
6 Dennis Rieger (D) Kempten (D) czarny
7 Isabelle Biela (CZ) Monaco (MC) pomarańczowy
8 Christian Schweiger (D) Pollenried (D) czerwony
9 Daniel Bohr (D) Wasserbillig (L) pomarańczowy
10 Nicolas Schneider (D) Einhausen (D) biały
11 Philipp Glauner (D) Remchingen (D) żółty
12 Ola Nilsson (S) Hassleholm (S) czerwony
Pro-Cup
14 Aditya Patel (IND) Chennai (IND) pomarańczowy
15 Berke Bayindir (TR) Istambuł (TR) biały
16 Peter Schleifer (D) Gunzburg (D) czarny
17 Timmy Megenbier (USA) Melrose Park (USA) biały
18 Felix Tigges (D) Wolfsburg (D) czarny
19 Adam Gładysz (PL) Tarnów (PL) czerwony
20 Maciek Steinhof (PL) Kraków (PL) biały
21 Stefano Proetto (D) Monachium (D) żółty
22 Eve Scheer (D) Kolonia (D) czerwony
Kalendarz wyścigów Volkswagen Scirocco R Cup 2010
23-24 kwietnia Hockenheimring (D)
04-05 czerwca EuroSpeedway Lausitz (D)
02-03 lipca Norisring (D)
06-08 sierpnia Nürburgring (D, dwa wyścigi)
03-04 września Brands Hatch (GB)
17-19 września Motorsport Arena Oschersleben (D, dwa wyścigi)
15-16 października Hockenheimring (D)