Test: Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG (210 KM)
Golf GTI jest prekursorem klasy sportowych kompaktów. Jak jeździ nowa wersja? Czy warto zapłacić na kompakt prawie 120 tys. PLN?
Nadwozie – Golf – tylko ładniejszy
Od ,,cywilnej” wersji Golfa, wersja GTI wyróżnia się kilkoma detalami. Przedni zderzak, jest inaczej zaprojektowany, atrapa z kratą w kształcie plastrów miodu, kwadratowe światła przeciwmgielne. Z tyłu również zmieniono zderzak, umieszczając po bokach samochodu końcówki układu wydechowego.
Auto na 18-calowych felgach prezentuję się dynamicznie, ale nie wyzywająco. Stonowany design ma wiele zalet, auto nie przypomina wersji ,,cywilnej” po wiejskim tuningu. Z drugiej strony, nie kuje w oczy, dla niewprawnego oka może wyglądać jak zwykły Golf za 60 tys. pomimo tego, że kosztuje 2 razy tyle.
Wnętrze – funkcjonalność Golfa + super fotele
Nie można mieć najmniejszych zastrzeżeń do ergonomii kokpitu. Volkswagen zawsze budował samochody o przejrzystym, minimalistycznym wręcz designie. Wszystkie przełączniki i przyciski znajdują się w miejscach gdzie ich intuicyjnie szukamy. Dla niektórych wnętrze może być zbyt ,,zrównoważone” jak na sportowy kompakt, w porównaniu do np. Megane RS, wnętrze wygląda spokojnie. Kwestia gustu – dla mnie super. Volkswagenowi udało zrobić fotele które z jednej strony zapewniają doskonałe trzymanie boczne, nie rujnując jednocześnie komfortu jazdy – idealny kompromis.
Kilka dni przed jazdą testową przeczytałem kilka przesłodzonych testów Golfa GTI. ,,Dziennikarze” pisali : ,,niespotykana jakość wnętrza” – tak daleko bym się nie zapędzał! Jakość jest dobra ale nie rewelacyjna. Duża część wnętrza ( np. przyciski sterujące otwieraniem szyb ) pamięta czasy Golfa IV. Wiem, że VW stawia na ewolucje a nie rewolucje ale czasami przesadza. Jakość – dobra, nie da się zapomnieć, że jedziemy kompaktem ( za 120 tys. 🙂 ). Czerwone nitki użyte do zszycia tapicerki, czy progi wykończone aluminium, nie sprawiają, że czujemy się jak w sportowym aucie. Niestety, może się okazać, że za tą cenę nic lepszego nie znajdziemy 🙂
Główne zalety wnętrza :
- wzorowa ergonomia,
- b.dobra widoczność,
- spora ilość miejsca dla pasażerów,
- dobra jakość materiałów,
- optymalne wyciszenie samochodu,
- bogate ( jak na Golfa ) wyposażenie
Ile dopłacamy za znaczek ,,GTI” ?
Dokładnie nie wiadomo ale można to oszacować. Dopłata do silnika 2.0 TSI(200KM) względem 1.4 TSI (122KM) w VW Passacie wynosi 16400 pln. Dopłacając tą kwotę do cywilnego Golfa 1.4 TSI w wersji Highline mamy cenę 87 440. Żeby auto było porównywalne z GTI trzeba je doposażyć w ESP, Felgi 17”, Pakiet sportowy, Ksenonowe reflektory – w sumie 9900 pln. Czyli teoretycznie ( w praktyce silnik 2.0 TSI możemy kupić tylko w wersji GTI ) za znaczek ,,GTI” dopłacamy ok 6 tys PLN. Dopłacamy za siedzenia obszyte czerwoną nitką, kilka znaczków GTI w różnych miejscach, inne zderzaki, kierownice i… Legendę ! W sumie warto – szczególnie, że i tak nie mamy wyjścia jak chcemy mieć ponad 200 KM pod maską Golfa ( bez chip tuningu 🙂 ).
210 koni pod maską – czy wystarczy?
Zależy do czego potrzebujemy samochód. Jeśli chcemy szybko i komfortowo jeździć, dynamicznie przyspieszać do prędkości 200 km/h – 210 KM Golfa wystarcza. Jeśli chcemy jednak być wgniatani w fotel przy wyższych prędkościach – szukajmy czegoś innego. Na początku testu, byłem troszkę rozczarowany, przyspieszenie do 100km/h – niecałe 7s a ma się wrażenie, że GTI jest tylko trochę szybszy od Octavii 1.4 TSI DSG. Dzieję się tak, ponieważ jednostka 2.0 TSI wykazuję dużą kulturę pracy. Dopiero powyżej 4 tys. obr./m do wnętrza samochodu dociera mocny, przyjemny dźwięk silnika.
Konstruktorzy zastosowali pewien trik w układzie wydechowym. Podczas dynamicznego przyspieszania, przy zamianie biegów na wysokich obrotach słychać coś w rodzaju strzału w układzie wydechowym. Podobne odgłosy słychać w samochodach rajdowych – wynikają ze spalania nadmiaru mieszanki w tłumiku, w przypadku GTI są one jednak tylko imitacją! Słaby pomysł, Golf GTI to bardzo dobry, szybki…kompakt – nie auto sportowe! Tego typu imitacje, namiastki samochodu sportowego psują wyważony wizerunek GTI. Takie rozwiązania pachną trochę wiejskim tuningiem 😉
TSI + DSG – test drogowy
Już po przejechaniu kilku kilometrów, można dojść do wniosku, że automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów to idealne rozwiązanie dla sportowego kompaktu. Z jednej strony zapewnia kofort i ekonomie, z drugiej strony – w sportowym trybie jazdy… auto odkrywa drugie oblicze.
W trybie sport skrzynia utrzymuję silnik na wyższych obrotach ( ok 3 tys. obr./m ), reakcja na gaz jest wówczas natychmiastowa. Wybieranie biegów łopatkami umieszczonymi przy kierownicy również może dawać wiele radości. Jednak w 99% przypadków do sprawnej, szybkiej jazdy wystarczy tryb standardowy.
Biorąc pod uwagę osiągi, samochód jest dość ekonomiczny. Co prawda obiecywane przez producenta zużycie paliwa wynoszące 7,4 l / 100km jest do uzyskania tylko w trasie, co i tak nie jest złym wynikiem. Średnie zużycie paliwa wynoszące 8,5-9 l/ 100km ( przy spokojnej jeździe ) można uznać za bardzo dobre. Szybka jazda autostradowa nie jest już tak ekonomiczna, przy średniej prędkości 150 km/h auto spala średnio 10,5 l/ 100km. Na długie szybkie trasy lepiej się sprawdzi wersja GTD.
Optymalne zawieszenie
Zawieszenie jest idealnie dostosowane do przeznaczenia i charakteru auta. W połączeniu ze sportowymi fotelami umożliwia szybką i pewną jazdę w zakrętach. Z drugiej strony na drogach o słabszej nawierzchni, komfort jest w zupełności wystarczający. Bezpośredni układ kierowniczy i mocne hamulce dają kierowcy poczucie, że w każdej sytuacji panuje nad pojazdem – może to być niebezpieczne :- )
Problemy z trakcją są ograniczane przez system XDS – w przypadku utraty przyczepności koło o mniejszej przyczepności jest przyhamowywanie. Zmniejsza to tendencję do podsterowności w zakrętach. Nie zmienia to faktu, że 210 KM w lekkim kompakcie z napędem na przednie koła musi powodować poślizgi przy próbach przyspieszania na zakrętach, czy ruszaniu spod świateł metodą ,,na twardy pedał gazu” 😉
Na rynku jest kilka sportowych kompaktów konkurujących z VW Golfem, jeśli jednak szukamy samochodu wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów to mamy trzy opcje:
- Leon Cupra DSG – 211 KM, 0-100 km/h 7,1s, cena od 99 tys PLN
- Octavia RS DSG – 200 KM , 0-100 km/h 7,4s, cena od 113 tys PLN
- Lancer Ralliart – 240 KM, 0-100 km/h 7,0s , 4×4 cena 119 tys PLN
Leon Cupra – samochód bliźniaczy tylko trochę ( 12 tys. PLN ! ) tańszy, jednak cena nie odstraszy prawdziwych fanów Golfa GTI. Octavia – większa, kosztująca prawie tyle samo co GTI, jednak z dziwnych powodów Golf jest liderem sprzedaży w tym segmencie…
Lancer ma też wyraźnie sztywniejsze zawieszenie, super na równej drodze, jednak auto nie jest tak komfortowe w codziennej eksploatacji. Nie jest tak uniwersalne jak Golf czy Leon.
Lancer Ralliart – Zalety:
- napęd na 4 koła,
- dwusprzęgłowa skrzynia biegów,
- bogate wyposażenie,
Wady Ralliart-a:
- Dziwaczny wygląd,
- Szybka utrata wartości,
- Duże spalanie
Dla kogo jest Golf GTI DSG?
Gdybyśmy szukali samochodu samochodu z manualną skrzynią biegów, Golf ma wówczas znacznie większą konkurencje, często tańszą i z mocniejszymi silnikami ( np. Megane RS ).
Jeśli szukamy sportowego kompaktu ze skrzynią automatyczną, szybkiego a zarazem komfortowego i uniwersalnego – wybór ogranicza się do Golfa GTI lub tańszego Seata Leona Cupra. Cenę wynoszącą prawie 120 tys. PLN trzeba po prostu…przełknąć!
Dlaczego warto kupić VW Golfa GTI DSG? |
Dlaczego warto kupić inny samochód ? |
|
|
Volkswagen Golf GTI DSG – dane techniczne
|
|
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory | 1984 cm3 / t.benz. / R4 / 16 |
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) | 155 / 210 / 5300-6200 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 280 / 1700 – 5200 |
Prędkość maksymalna | 238 |
Skrzynia biegów/napęd na koła | aut.DSG 6 / przednie |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,4 l / 100km |
Pojemność bagażnika | 350 l |
Masa własna / ładowność; | 1414 kg / 551 kg |
Cena katalogowa | 116 910 tys. PLN |
Wyposażenie standardowe : 7 poduszek powietrznych, ESP z XDS, ABS,EBV,MSR,ASR, bi-ksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów, czujniki parkowania przód-tył, dwu-sferowa klimatyzacja automatyczna,wielofunkcyjna skórzana kierownica, radioodtwarzacz CD MP3 , 17″ aluminiowe felgi, zintegrowana antena dachowa, podgrzewane dysze spryskiwaczy
|