Twórca Porsche 911 nie żyje

Profesor Ferdinand Alexander Porsche, najstarszy syn twórcy niemieckiej sportowej marki Ferry’ego Porsche i twórca legendarnego modelu 911, nie żyje. Słynny projektant zmarł w ubiegły czwartek w wieku 76 lat.

Alexander Porsche zmarł w wieku 76 lat

Alexander Porsche od dziecka żył w świecie Porsche

Ferdinand Alexander Porsche urodził się 11 grudnia 1935 roku w Stuttgarcie. Był wnukiem Ferdinanda Porsche. Jego dziadek był odpowiedzialny za projekt kultowego Volkswagena Garbusa. Ojcem Alexandra był natomiast Ferdinand „Ferry” Porsche, który wraz z Ferdinandem seniorem stworzył jedną z najbardziej ekskluzywnych i sportowych marek samochodów na świecie. Od najmłodszych lat Alexander miał zatem możliwość obcowania z samochodami. Dużo czasu spędzał w biurach projektowych i warsztatach swojego dziadka. W 1943 roku, wraz z rodziną, przeniósł się do Austrii, gdzie chodził do szkoły w Zell. Po zdaniu egzaminów dostał się na studia w Ulm. Jego marzenie o pracy razem z ojcem i dziadkiem spełniło się w 1958 roku, kiedy to dołączył do działu projektowego Porsche KG. Talent designerski Porsche juniora ujawnił się bardzo szybko. Młody Alexander był odpowiedzialny za projekt nadwozia modelu 754 „T7”, który został oficjalnie zaprezentowany jako następca serii modeli 356. W 1962 roku został szefem studia projektowego Porsche. Rok później ujawnił światu legendarną 911-kę – model, który przyniósł mu międzynarodową sławę i jednocześnie stał się kamieniem milowym dla marki z Zuffenhausen.

Auta wyścigowe były pasją Alexandra Porsche

Twórca Porsche 911 nie żyje

Alexander Porsche odpowiedzialny jest także za projekty samochodów biorących udział w wyścigach. Wraz z Helmutem Bottem stworzył model 804, który brał udział w zawodach Formuły 1 w sezonie 1962/1963. Bolid wyposażony był w silnik typu bokser o mocy 185 KM. Nie dorównywało to wozom innych firm, które osiągały wówczas moc rzędu 200 KM. Jednakże Porsche 804 (na zdjęciu poniżej) charakteryzowało się czymś co sprawiało, że niedobór mocy nie był widoczny podczas wyścigu – bardzo dobrymi własnościami jezdnymi. W 1962 roku, jadący bolidem Porsche Amerykanin Dan Gourney, zajął trzykrotnie drugie miejsce – w Grand Prix Francji, Włoch i USA. Rok później udało mu się zająć pierwsze miejsce w Grand Prix Francji w Rouen , gdzie wyprzedził Tony Magge’a (Cooper) i Githera (BRM). Firma Porsche wycofała się z wyścigów Formuły 1 w 1962 roku. Drugim wyścigowym rodzynkiem, który został stworzony przez Alexandra Porsche był model 904 Carrera GTS. 904, jako pierwsze Porsche, posiadało karoserię z tworzyw sztucznych.

David Owen tak pisał o Carrerze GTS : „…była piękna, ale nie tak aerodynamiczna jak by mogła być. Była mocna, ale nie tak lekka jak by mogła być. I napędzał ją stary, dwulitrowy, czterocylindrowy boxer o mocy 195 KM napędzający tylnie koła.”

Owen nie do końca miał jednak rację gdyż niemal natychmiast po uzyskaniu licencji samochodu GT, 904-ka zaczęła odnosić sukcesy. W 1964 roku w wyścigu w Targa Florio, Porsche 904 zajęły 1 i 3 miejsce skutecznie uciekając Ferrari i Shelby Cobrom. Na długiej liście zwycięstw jest także sukces w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Alexander Porsche stworzył bolid startujący w Formule 1 - Porsche 804

Alexander Porsche był twórcą Porsche Design

Gdy w 1972 roku firma przeobraziła się w spółkę akcyjną, Alexander odszedł od szefowania Porsche KG i założył Porsche Design Studio. Zajął się tym samym tworzeniem ekskluzywnych męskich akcesoriów inspirowanych sportowymi autami produkowanymi przez jego rodzinę. Pierwszym produktem, który opuścił studio Porsche był zegarek Chrono 1, który został okrzyknięty przełomowym, ponieważ wykorzystano w nim po raz pierwszy czarną, matową stal. Po dziś dzień zegarki pozostają główną częścią działalności studia Porsche Design. W ofercie firmy znajdują się jednak także inne ekskluzywne akcesoria. Wśród nich są m.in. walizki, okulary słoneczne, ale też meble, wyposażenie wnętrz, komputery i inne przedmioty użytkowe.

Alexander Porsche stworzył studio projektowe Porsche Design

Alexander Porsche na zawsze pozostanie w naszej pamięci

Alexander Porsche w latach 1990-1993 był przewodniczącym rady nadzorczej marki Porsche. W roku 2005 zrzekł się jednak swojego stanowiska i odpowiedzialność za firmę przekazał swojemu synowi Oliverowi. Sam pozostał w zarządzie jako członek honorowy. Zmarł w wieku 76 lat, ponad połowę swojego życia poświęcając na rozwój i budowę marki Porsche. W oświadczeniu prasowym obecny dyrektor Porsche AG – Matthias Müller wyraził ubolewanie nad śmiercią twórcy modelu 911 i podkreślił, że firma z dumą będzie podtrzymywać kanony stylistyczne, które stworzył Ferdinand Porsche.

Był legendą i na zawsze nią pozostanie.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!