Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 KM – downsizing drogą do sukcesu
Dlaczego Nissan Qashqai jest tak popularny w Polsce? To pytanie musiało przyświecać testowi auta, którego sprzedaż przekroczyła 30 tys. egzemplarzy. Nad Wisłą to wynik rewelacyjny. Sprawdziłem wersję z silnikiem diesla 1.6 dCi 130 KM.
Nissan Qashqai – nie SUV, nie kompakt
Crossover? A co to jest crossover?
Zaklasyfikowanie Qashqaia do konkretnego segmentu samochodów nie jest oczywiste. To coś pomiędzy klasami. Jest wyższy i lepszy na bezdrożach od klasycznego kompaktu, jednocześnie mniejszy i bardziej delikatny niż typowy SUV.
Obecnie panuje moda na SUVy. Większość z nich jest ciut droższa od Qashqaia. Może to być jednym z powodów popularności auta. Porównywałem niegdyś najtańsze SUVy w Polsce. Nissan nie jest najtańszy, ale dla klientów liczy się także prestiż marki. Być może bije konkurentów z Kii, Hyundaia, czy Dacii tym, że jest japoński. Ale my wiemy przecież, że nie w pełni…
Silnik 1.6 dCi 130 KM – kolejny raz downsizing
Nissan Qashqai jest na rynku już od pięciu lat. To czas, po którym większość modeli prosi się o lifting. W przypadku tego auta nie ma pośpiechu. Sylwetka jest ponadczasowa i wciąż konkurencyjna (jeśli za konkurentów uznamy Skodę Yeti, czy Hondę CR-V). Także wnętrze, choć stonowane i nieco szare, nie powoduje nudy za kierownicą. Od czasu do czasu coś trzeba jednak zmienić w każdym samochodzie. Nowością w Qashqai’u jest silnik 1.6 dCi 130 KM. Oczywiście produkcji Renault.
Co jest niezwykłego w 1.6 dCi? Przede wszystkim to, że realizuje nowożytne trendy budowy jednostek silnikowych. Powstał za sprawą pomniejszenia większego diesla – 2.0 dCi. Tenże diesel jest znany miłośnikom marki Renault choćby z Laguny (nasz test). Jakiś czas temu zwiększono jego moc ze 130 do 150 KM. Mocniejsza wersja nadal znajduje się w ofercie Qashqaia, ale tylko z automatem i napędem 4WD.
Czym różni się 1.6 dCi 130 KM od 2.0 dCi 150 KM?
Często czytając informacje dotyczące nowych silników zadaję sobie pytanie: ,,po co to wszystko?”. Duży 2.0 dCi radził sobie dzielnie i nie można było narzekać na jego kulturę pracy, czy też spalanie. Panuje jednak moda na masowe zmniejszanie pojemności silników. Tak też powstał 1.6 dCi o mocy 130 KM.
1.6 TDI 105 KM vs. 2.0 TDI 110 KM
Zmniejszona pojemność idzie w tym przypadku w parze z kilkoma nowinkami technologicznymi. Najważniejszą zmianą miało być obniżenie spalania. 2.0 dCi 150 KM spala wg. producenta 5,9 l na 100 km, 1.6 dCi ma tą wartość obniżyć do 4,5 l. Zamontowano system Start/Stop, ESM (inteligentne zarządzanie energią), zmieniono układ recyrkulacji spalin i zamontowano turbinę ze zmienną geometrią łopatek. Efekt? 1.6 dCi mimo mniejszej pojemności, dysponuje takim samym maksymalnym momentem obrotowym. Co więcej, osiąga go wcześniej, bo już przy 1750 obr./min. i utrzymuje dłużej (do 2250 obr./min.).
Qashqai 1.6 dCi 130 KM jest bardzo dynamiczny i przyjemny w jeździe. Mniejsza moc jest w praktyce nieodczuwalna. Jak wiemy ilość koni mechanicznych ma znaczenie głównie dla prędkości maksymalnej, a kto odważy się wykręcić Qashqaiem 190 km/h? Paradoksalnie 1.6 dCi to obecnie najszybszy diesel w ofercie. 2.0 dCi, dostępne tylko z napędem na wszystkie koła ma ograniczony potencjał przyspieszania.
Ile pali 1.6 dCi 130 KM?
Czy mniejsze diesle są bardziej oszczędne?
Czas na obalanie mitów. Nie jest tajemnicą, że od jakiegoś czasu producenci projektują silniki w taki sposób, aby udało im się osiągnąć jak najlepszy wynik podczas niezależnych testów spalania. Na torach testowych panują ściśle określone regulaminem warunki, diametralnie różne od tych, jakie spotykamy podczas codziennej eksploatacji. Owszem, silnik 1.6 dCi jest bardziej ekonomiczny niż 2.0 dCi przy bardzo spokojnej jeździe. Jednak, gdy poruszamy się po autostradzie może nawet spalić więcej. Rezultat testowy – średnio 5,6 l na 100 km jest zadowalający, ale nie przesadnie atrakcyjny, biorąc pod uwagę ilość wprowadzonych zmian.
Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 KM – czy warto kupić?
Wyposażenie auta ważniejsze od ceny bazowej
Niewątpliwie Nissan trafił na bardzo dobry moment z rozpoczęciem sprzedaży Qashqaia w Europie. Polski debiut w 2007 r. był strzałem w dziesiątkę. Powoli rodziła się moda na podwyższone kompakty, a większość producentów nie miała w ofercie aut typu SUV (zwłaszcza za przyzwoitą cenę). Czym dziś może zaimponować Qashqai? Przede wszystkim niezłą relacją ceny do jakości oraz bardzo bogatym wyposażeniem standardowym.
Test: Nissan Juke 1.5 dCi 110 KM
Testowany egzemplarz z silnikiem 1.6 dCi kosztuje co najmniej 81 600 zł (wersja benz. 1.6 117 KM od 65 tys. zł). Bazowo jest wyposażony bardzo przyzwoicie. Pozostaje mieć nadzieję, że silnik okaże się trwały. Prawdziwym hitem jest oferta dla ludzi, którzy lubią dodatki typu: okno dachowe, kamera cofania z widokiem 360 °, czy system audio z wyświetlaczem LCD. Za takie gadżety u konkurencji trzeba dopłacić kilkanaście tysięcy. W przypadku Qashqaia znajdują się w standardzie już od wersji I-Way (za 95 400 zł w przypadku diesla 1.6 dCi).
Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 KM – dane techniczne |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|