Test: Skoda Octavia RS 2.0 TDI (170 KM) – biała lokomotywa

Czy usportowione kombi może być napędzane przez silnik diesla? Czy 170 KM zapewni sportowe emocje?

Octavia RS – (nie)zwykłe kombi

Nadwozie Skody Octavii prosi już o gruntowny lifting

Skoda Octavia RS wygląda ,,prawie” identycznie jak ,,zwykła” Octavia, jednak jak wiadomo ,,prawie” czasem robi dużą różnicę. Dzięki drobnym zmianom stylistycznym, wersja RS wygląda bardziej elegancko i, chciałoby się powiedzieć, ekskluzywnie (choć to słowo nie pasuje właściwie do żadnej Skody). Nadwozie obecnie produkowanej Octavii pozbawione jest stylistycznych fajerwerków. Było tak już w chwili debiutu (2008 r.). Auto wygląda na nieco przestarzałe. Taki design ma jednak też dobre strony – nie musimy się obawiać, że sylwetka się ,,zestarzeje” – już jest stara. Na tle konkurencji (np. Opel Astra lub nowy Hyundai i30) Octavia słabo wypada jeśli chodzi o design. Czym więc Octavia RS może pokonać konkurentów? Technologią?

Sportowa elegancja

Wnętrze Octavii RS uzupełniają świetne, sportowe fotele

Skoda Octavia RS - kokpitWnętrze Octavii RS może nie jest porywające, ale da się lubić. Podobnie jak w przypadku nadwozia, zmieniono tylko detale: aluminiowe (zamiast plastikowego) wykończenie kokpitu, trójramienna kierownica i najważniejsze – świetne sportowe fotele. Właściwie określenie ,,sportowe fotele” może wprowadzać w błąd – to po prostu bardzo wygodne fotele na każdą okazję. Fotele RS-ki zapewniają dobre trzymanie boczne podczas dynamicznej jazdy, są  też wygodne w dalekich podróżach – idealny kompromis.

Wyposażenie standardowe Octavii RS jest bardzo bogate, brakuje jedynie wielofunkcyjnej kierownicy – za takie luksusy trzeba dopłacić!

Test TDI vs. TFSI – rozum vs. emocje

Testowa Octavia RS była wyposażona w 170-konny silnik 2.0 TDI

Skodę Octavię RS można kupić w jednej z dwóch wersji silnikowych – wysokoprężnej 2.0 TDI (170 KM) oraz benzynowej 2.0 TFSI o mocy 200 KM. Który silnik lepiej pasuje tego auta? Jeśli zależy nam na przyjemności z jazdy to tańsza (o 6 tys. PLN) i mocniejsza (200 KM) wersja benzynowa z łatwością pokonuje diesla. 2.0 TFSI lepiej brzmi, zapewnia lepszą dynamikę, pracuje w szerszym zakresie obrotów.

Gdzie silnik 2.0 TDI najlepiej się sprawdzi?

Na autostradach bez ograniczeń prędkości! Główną zaletą silnika 2.0 TDI jest niskie spalanie, nawet podczas bardzo szybkiej jazdy, trudno jest przekroczyć 7 litrów w trasie, wersja benzynowa potrzebuje nawet 4-5 litrów więcej.  Do wersji 2.0 TDI trzeba dopłacić 6 tys. PLN – przy dynamicznej jeździe ta kwota zwróci się po przejechaniu ok. 30 tys. km. Różnice maleją przy delikatnym użytkowaniu auta – jednak kto kupuje RS, żeby zajmować się eko-driving’iem?

Niskie spalanie to główna zaleta TDI. Nawet w próbach elastyczności benzynowa wersja pokonuje diesla. Silnik TDI osiąga co prawda większy moment obrotowy (350 Nm wobec 280 Nm dla silnika TFSI) jednak jest on dostępny w znacznie węższym zakresie obrotów – 1750-2500 obr./min. Znacznie łatwiej wykorzystać potencjał benzynowego TFSI, ponieważ całe 280 Nm mamy dostępne w znacznie szerszym przedziale obrotów – 1800-5000 obr./m. W pełnym wykorzystaniu potencjału 170-konnego diesla pomogłaby skrzynia DSG (dopłata 8800 PLN).

Sportowe zawieszenie – czyli jak po szynach

Aby móc w pełni wykorzystać potencjał silnika, odpowiednio dostosowano zawieszenie oraz zmieniono układ hamulcowy na wydajniejszy. Zawieszenie usztywniono oraz zmniejszono prześwit o ok. 18 mm. Dodatkowo, testowa Octavia RS była wyposażona w opcjonalne, 18-calowe felgi z oponami o profilu 225/40 (dopłata 1300 PLN). Jak taki zestaw sprawdza się w praktyce?

Octavia RS TDI – pożeracz autostrad

Skoda Octavia RS TDIOctavia RS świetnie się sprawuje podczas szybkiej (i bardzo szybkiej) jazdy po równych i niezbyt krętych drogach. Na autostradach (bez ograniczeń prędkości) możemy się poruszać bardzo szybko (180-200 km/h), pewnie oraz dość ekonomicznie. RS-ka prowadzi się znacznie stabilniej niż ,,zwykła” Octavia, ale to nie czyni jej autem sportowym, czy dostarczającym sportowych emocji. Usportowionemu kombi od Skody brakuje zwinności (co mocno nie dziwi). Znacznie więcej frajdy z jazdy dostarcza mniejsza i znacznie tańsza Fabia RS. To po prostu nie jest auto do szaleństw na drodze, ale do sprawnej, szybkiej i komfortowej jazdy. W naszych warunkach drogowych, standardowe 17-calowe koła w zupełności wystarczą do dynamicznej jazdy, zapewniając przy tym większy komfort. 18-calowe obręcze świetnie wyglądają i zapewniają nieco precyzyjniejsze prowadzenie ale ryzyko uszkodzenia felgi czy opony na nawet niewielkiej dziurze w jezdni jest duże – chyba nie warto ryzykować.

Skoda Octavia RS 2.0 TDI idealne auto dla…

…kierowców jeżdżących głownie w trasach, lubiących jazdę z dużymi prędkościami, szukających auta ekonomicznego, wygodnego i praktycznego. To znaczy, że nasza biała Octavia kombi idealnie się nadaje dla… przedstawicieli handlowych! Na nasze szczęście, Octavia RS 2.0 TDI kombi w wersji podstawowej kosztuje ponad 115 tys. PLN, więc firmy, dla swoich przedstawicieli kupią raczej wersję 1.6 TDI lub 1.6 z instalacją LPG.

Skoda Octavia RS 2.0 TDI 170 KM – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1968 cm3 / t.diesel / R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 170 /4200
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 350/1750-2500
Prędkość maksymalna (km/h) 225
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s
Średnie zużycie paliwa* 5,7 l / 100km
Pojemność bagażnika 605/1655 l
Masa własna 1430 kg
Poj. zbiornika paliwa 55 l
Cena modelu testowego 133 030 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 6 poduszek powietrznych
  • ESP z ABS+ASR+MSR+HBA+EBV+EDS+DSR+ACS
  • sportowe fotele
  • relingi dachowe
  • klimatyzacja automatyczna
  • sound system
  • alarm z funkcją monitorowania wnętrza
  • automatycznie składane lusterka
  • elektrycznie sterowane szyby (przód i tył)
  • regulacja wysokości fotela kierowcy
  • skórzana kierownica
  • podgrzewane fotele przednie i zewnętrzne miejsca tylnej kanapy
  • zdalnie sterowany centralny zamek
  • system ISOFIX
  • tempomat
  • pakiet stylistyczny RS
  • tapicerka Race RS (Alcantara/skóra ekologiczna)
  • centralny wyświetlacz MAXI-DOT z nawigacją Columbus
  • czujniki parkowania
  • aluminiowe felgi 18”

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!