Test: Renault Megane Coupe GT – czyli GTI dla rozsądnych!

Jak głosi przysłowie – ,,nie ma róży bez kolców”. Zazwyczaj, jeśli samochód dostarcza sportowych wrażeń, to nie jest komfortowy. Jeśli jest tani, to nie jest dobrze wyposażony. Jeśli jest kompaktem, to nie jest piękny. Wszystko się zgadza – chyba, że rozmawiamy o Renault Megane GT!

Renault Megane GT Coupe – róża bez kolców?

Niewiele jest konkurencyjnych samochodów o równie eleganckim wyglądzie. 3-drzwiowy hachback z nisko opadającym dachem bardziej kojarzy się ze sportowym Coupe niż z 3-drzwiowym Golfem. Renault Megane GT przypomina wersję pięciodrzwiową, ale w pewnym sensie to zupełnie inne auto. Już na pierwszy rzut oka widać, czy to wersja ,,rodzinna”, czy usportowiona GT. Testowy model (w standardzie) został wyposażony w atrakcyjne 18-calowe koła, które dodatkowo podkreślają sportowy charakter samochodu.

Jednak ocena wyglądu to zawsze ocena subiektywna, przejdźmy zatem do konkretów – jak jeździ Megane GT z 180-konnym silnikiem 2.0 TCe?

Napęd optymalny – turbo, benzyna, 180 KM…

Testowe Megane GT było wyposażone w dwulitrowy, turbodoładowany silnik 2.0 TCe o mocy 180  KM (w nowych modelach moc została podniesiona do 190 KM). Megane Coupe możemy nabyć w kilku wersjach silnikowych o mocy od 110 KM do 265 KM (Megane RS). 180-konna wersja GT to ,,złoty środek”. Zapewnia niezłe osiągi i wrażenia z jazdy(0-100 km/h – 7,8s), spalając przy tym praktycznie tyle samo paliwa co znacznie słabsza wersja 1.4 TCe o mocy 130 KM. Podczas testu Megane GT spalało średnio 8,7 l/100km co można uznać za przyzwoity wynik, w trasie można zejść nawet do 6l/100km – choć taka jazda wyraźnie męczy…kierowcę 🙂

Chwila moment…

Za efektywne przyspieszanie nie odpowiada wartość mocy maksymalnej, tylko momentu obrotowego – dlatego różnica pomiędzy silnikiem 1.4 TCe (190 Nm) a 2.0 TCe (300 Nm) jest tak odczuwalna. Z jednej strony 300 Nm to akurat tyle ile w miarę efektywnie może przenieść na asfalt przednionapędowy kompakt, z drugiej – dzięki szerokiemu zakresowi obrotów nie musimy zbyt często sięgać do lewarka zmiany biegów (w przeciwieństwie do wersji 2.0 dCi).

Polska cena!

Czasem mam wrażenie, że krajowi specjaliści od marketingu i sprzedaży, spędzają tak dużo czasu na zagranicznych szkoleniach, że zapominają w jakim kraju żyją, konkretnie – w jakich realiach ekonomicznych!

Renault Megane - design

Na tle konkurencji – szczególnie niemieckiej – Renault Megene GT pozytywnie zaskakuje ceną. Za 82 tys. zł (wersja 190 KM) otrzymujemy mocne, piękne i bardzo bogato wyposażone auto. Co jest w standardzie? Dwustrefowa klimatyzacja, tempomat, 18-calowe koła, fotele ze wzmocnionym trzymaniem bocznym, czujniki parkowania, sportowe zawieszenie… Oczywiście dodatkowo komplet systemów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych! Jak by dla kogoś to było za mało – mam dobrą wiadomość – dodatkowe wyposażenie można dokupić w ,,normalnych” cenach – np. porządna nawigacja za 1990 zł.

Renault Megane Coupe GT 2.0 TCe – wady i zalety

Piękny, dynamiczny, niedrogi, ale nie idealny. Renault Megane Coupe GT jest pewnym kompromisem pomiędzy ,,zwykłymi” kompaktami, a niemal wyczynowymi hot-hatch-ami w stylu Megane RS. Jeśli jest kompromis – to zawsze będą pewne niedoskonałości, ponieważ auta często musi spełniać dwa sprzeczne wymagania np. komfortowy i wygodny, ale zapewniający niemal sportowe emocje…

Wady:

  • brak skrzyni automatycznej w opcji (najlepiej dwusprzęgłowej)
  • pasażerowie na tylnej kanapie nie mają zbyt wiele miejsca nad głowami, słaba widoczność
  • długie drzwi są niewygodne podczas wsiadania na  zatłoczonym parkingu
  • nieco bezpłciowy odgłos silnika, gdyby udało się uzyskać chociaż namiastkę Renault Clio RS

 Zalety

  • atrakcyjny design nadwozia i wnętrza
  • dobre osiągi
  • bardzo bogate wyposażenie standardowe, wyposażenie opcjonalne w akceptowalnych cenach
  • optymalnie zestrojone zawieszenie będące dobrym kompromisem pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia
  • akceptowalne zużycie paliwa
  • bardzo konkurencyjna cena zakupu, rozsądne koszty eksploatacji (przeglądy co 30 tys. km)

Podsumowanie

Czy znajdziemy ładniejszy kompakt o mocy około 180 KM w cenie nieco powyżej 80 tys. zł? Cóż, jest jeszcze Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB o mocy 170KM i….to wszytko. Koreański oryginał, Hyundai Veloster, posiada co prawda atrakcyjne nadwozie, ale jeśli chodzi na napęd to zupełnie inna (znacznie niższa) liga.  Nawet u niemieckiej konkurencji nie znajdziemy podobnych aut – jest np. Opel Astra GTC, jeśli jednak uzbroimy go w silnik o mocy 180 KM oraz tylko ,,niezbędne” wyposażenie, jego cena szybko przekroczy 100 tys. zł!

Trochę szkoda, że wersję GT możemy nabyć tylko w wersji Coupe. Na niemieckim rynku, można kupić 5-drzwiowego hatchback-a lub kombi z silnikiem 2.0 TCe (lub 2.0 dCi).

Renault Megane Coupe GT 2.0 TCe 180 KM – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1998 cm3 / t.benz. /R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 180 KM /5500
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 300 Nm/2250
Prędkość maksymalna (km/h) 230
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s
Średnie zużycie paliwa(kat./testowe) 7 / 8,7l / 100km
Pojemność bagażnika 377/1024 l
Masa własna 1320 kg
Poj. zbiornika paliwa 60 l
Cena modelu testowego 89 930
Wyposażenie modelu testowego
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS, AFU, ESCi
  • klimatyzacja automatyczna
  • pakiet stylistyczny Monaco GP
  • nawigacja GPS
  • elektryczny hamulec postojowy
  • zestaw audio Bose
  • elektrycznie sterowane szyby (przód)
  • kierownica wielofunkcyjna
  • skórzana tapicerka siedzeń
  • sportowe fotele przednie
  • tempomat
  • ogranicznik prędkości
  • automatyczne światła mijania
  • czujnik deszczu
  • czujniki parkowania
  • port USB
  • system ISOFIX
  • aluminiowe felgi 18”
  • elektrycznie sterowane, składane lusterka
  • karta Renault Hands Free
  • lampy bi – ksenonowe + spryskiwacze reflektorów (4780,00 PLN)
  • lakier metalizowany (2010,00 PLN)
  • system nawigacji satelitarnej TomTom (1990,00 PLN)

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!