Test: Mazda 3 2.0 DISI – najbardziej dynamiczny kompakt na rynku?

150-konny benzynowiec w kompakcie zazwyczaj zapewnia niezłe emocje. Tak jest również w przypadku Mazdy 3 2.0 MZR – jazda tym autem daje sporo frajdy, choć osiągi są tylko przeciętne…

Inny kompakt

Początek testu, 200 kilometrów w trasie (w tym ponad 100 km nowiutką A2-ką). Cały czas skupiam się na właściwościach drogowych Mazdy 3, a jest na czym, ponieważ auto jest naprawdę ciekawe. Jednak przyszedł czas na krótki postój – podjechałem pod sklep spożywczy… Wychodząc zobaczyłem stojącego na zewnątrz Pana z piwkiem w ręku, patrzącego na testową Mazdę jak na nagą modelkę Playboya. Z ciekawości postałem chwilkę przy nim z nadzieją na pogawędkę – nie zawiódł mnie. Cóż ten miły Pan mi powiedział? ,,Ale kolor to ma brzydki” – tylko tyle wad mógł znaleźć. Czy Mazda 3 jest ładna? Oczywiście, można powiedzieć – kwestia gustu – i jest to prawda. Ale można zapytać czy robi wrażenie – i tutaj stwierdzić – tak – wygląd Mazdy 3 robi wrażenie (przynajmniej na tle większości konkurencyjnych kompaktów).

lexus-ctPrzy okazji, Mazda 3 Hatchback jest bardzo podobna do Lexusa CT (lub na odwrót), czy to przypadek? Choć może oba auta zaprojektował ten sam, japoński komputer, któremu wystarczy podać pewne kryteria (np. auto kompaktowe dla młodych ludzi z dużych miast) i wciskamy ,,enter” i odpowiedni design gotowy… Mam nadzieję, że nie ma jeszcze (i nigdy nie będzie) takiej technologii 🙂

Wnętrze testowej Mazdy 3 może się podobać…

Design jest ciekawy, kolorystyka urozmaicona, jakość montażu – bez zastrzeżeń. Jest jednak coś jeszcze. Sprawa dotyczy całego samochodu ale przejawia się również we wnętrzu. Mazda 3 sprawia wrażenie… solidnej maszyny. Twarda, ale bardzo wygodna kierownica. Dźwignia zmiany biegów pracuje tak precyzyjnie, że miałem wrażenie, że skrzynia biegów znajduje się 10 cm poniżej lewarka (jak w kultowej MX-5), a nie daleko z przodu – pod maską.

Mazda 3 - wnętrze

Po zajęciu miejsca za kierownicą, Mazda 3 robi bardzo dobre wrażenie, jednak gdy się odpali, dwulitrowy, 150-konny silnik…

Mazda 3 MZR DISI – test drogowy

Przed testem zastanawiałem się czy wolnossący, dwulitrowy benzynowiec jest w stanie nawiązać walkę z konkurencyjnymi silnikami doładowanymi. Katalogowe przyspieszenie od 0 do 100 km/h – nie robi wrażenia – aż 10,4 sekundy. Podobne osiągi (0-100km/h – 10,6 s) zapewnia 105-konny VW Golf 1.2 TSI!

Znacznie mniejsza turbodoładowana jednostka zapewnia podobne osiągi oraz … spalanie. Choć niektórym może się to wydawać dziwne, Mazda 3 2.0 MZR podczas testu spaliła tylko 6,9 l / 100km (wobec 6,6 l w przypadku Golfa 1.2 TSI). Jest jednak jedna dziedzina w której Mazda ze ,,starym” silnikiem pokonuje popularnego Golfa – przyjemność z przyspieszania. Dwulitrowa, wolnossąca jednostka benzynowa świetnie się wkręca na obroty i przy dynamicznej jeździe generuje przyjemy (i jednocześnie nienatarczywy) sportowy dźwięk.

Do dynamicznej jazdy zachęca ,,sportowe” zawieszenie. Teoretycznie to ,,zwykły” kompakt, jednak jeśli chodzi o stabilność jazdy to zdecydowanie bliżej mu go Gofa GTI niż do konkurencyjnych aut. Mazda 3 nie jest przesadnie sztywna, ale umożliwia szybką i komfortową jazdę. Niezbyt mocne wspomaganie kierownicy zapewnia dobre ,,czucie” pojazdu, szczególnie przydatne na autostradzie. Skoro tak dobrze prowadzi się ,,cywilna” wersja to aż strach pomyśleć jak jeździ Mazda 3 MPS!

Sport – czyli bogate wyposażenie i wysoka cena

Podobnie jak w przypadku większości japońskich samochodów, Mazda 3 ma dość bogate wyposażenie, szczególnie w wersji Sport. Kosztująca ponad 90 tys. zł testowa 3-ka posiadała min. takie elementy wyposażenia jak: automatyczna klimatyzacja, 17-calowe alufelgi, 10-głośnikowy system audio, bi-ksenonowe reflektory z funkcją AFL oraz sprawnie działający system RVM (system monitorowania tyłu pojazdu)

Działanie systemu RVM

Mazda 3 2.0 MZR – wady i zalety

Japoński konkurent VW Golfa może się wydawać nieco przestarzałą konstrukcją, jednak ma sporo zalet. Niewysilona jednostka napędowa 2.0 MZR z pewnością będzie trwalsza i mniej awaryjna niż wysilone, turbodoładowane silniki konkurencji.

Wady Mazdy 3 2.0:

  • przeciętna dynamika i elastyczność
  • dość wysoka cena zakupu, nawet biorąc pod uwagę bogate wyposażenie Mazdy 3 Sport – ponad 90 tys. zł
  • wysokie spalanie przy szybkiej jeździe

Zalety:

  • świetna jakość wykonania
  • atrakcyjny design nadwozia
  • eleganckie wnętrze, bardzo bogate wyposażenie
  • dynamiczne zawieszenie zapewniające zarówno komfort, jak i stabilność przy agresywnej jeździe
  • możliwość założenia ,,zwykłej” instalacji LPG – w przeciwieństwie do turbodoładowanych silników z wtryskiem bezpośrednim, do silnika 2.0 MZR można założyć stosunkowo tanią instalacje gazową (,,sekwencję”).
  • sportowe brzmienie jednostki napędowej

Podsumowanie

Patrząc na Mazdę 3 w katalogu możemy się nieco zrazić dość wysokimi cenami, podstawowa wersja 1.6 kosztuje 64 900 zł – to niemało. Jednak warto się udać do salonu (najlepiej również na jazdę próbną) i zobaczyć, co otrzymujemy za te pieniądze. Jak wykonane jest to auto? Jakie ma wyposażenie?  Jak prezentuje się wnętrze? Wtedy zobaczymy, że cena wcale nie jest wysoka, ba – może być nawet atrakcyjna (w porównaniu do niektórych konkurentów).

Obecna generacja Mazdy 3 to prawdopodobnie jeden z ostatnich modeli w ,,starej” technologi. W nowej Mazdzie CX5 z technologią SKYACTIV są już montowane zupełnie inne silniki – mocniejsze i ekonomiczniejsze, ale czy będą tak samo trwałe i odporne?

Mazda 3 2.0 DISI 150 KM – dane techniczne

Dane techniczne modelu testowego
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1999 cm3 / benz. /R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150/6200
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 191/4500
Prędkość maksymalna (km/h) 206
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s
Średnie zużycie paliwa (prod., test) 6,7 l, 6,9 / 100km
Pojemność bagażnika 430 l
Masa własna 1327 kg
Poj. zbiornika paliwa 55 l
Cena modelu testowego 90 400 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS, EBD, EBA, DSC, TCS, ESS
  • klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
  • zestaw audio Bose (10 głośników)
  • elektrycznie sterowane szyby
  • kierownica wielofunkcyjna pokryta skórą
  • podgrzewane fotele przednie
  • elektrycznie sterowane, podgrzewane lusterka
  • Bluetooth
  • reflektory biksenonowe
  • doświetlanie zakrętów
  • tempomat
  • czujnik deszczu
  • system monitorowania tyłu pojazdu
  • czujniki parkowania
  • system ISOFIX
  • system dostępu bez kluczyka
  • aluminiowe felgi 17”

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!