Test: Citroen C1 1.0 68 KM vs. Skoda Citigo – nadeszły trudne czasy
Citroen C1 to jeden z kolińskich trojaczków. Niedawno, podobnie jak bracia, przeszedł drugi facelifting. Mimo to, po siedmiu latach od rozpoczęcia produkcji, bardzo ciężko będzie mu rywalizować z młodszą konkurencją.
C1, 107 i Aygo vs. trojaczki Volkswagena
Citroen C1 jest bliźniakiem technologicznym Peugeota 107 oraz Toyoty Aygo. Produkcję tych samochodów rozpoczęto w 2005 r. w Kolinie (Czechy). Od tego czasu auta przeszły już dwa faceliftingi, które jednak nie wiązały się z gruntownymi zmianami. W międzyczasie C1 i spółce przybyło kilku konkurentów. Najsilniejsi to oczywiście Volkswagen Up!, Skoda Citigo i Seat Mii, czyli niemieckie trojaczki.
Pamiętam jak ekscytowałem się nowym Citroenem C1 tuż po oficjalnym rozpoczęciu sprzedaży tego auta w Polsce. W 2006 r. trudno było znaleźć równie ciekawe stylistycznie, małe miejskie auto z oszczędnym silnikiem. Citroen jakością miażdżył Seicento, designem Twingo, Ka, czy Lupo. Do tego był tańszy niż, identyczna przecież, Toyota Aygo.
Lata jednak mijały, kolejne firmy produkowały nowe generacje swoich aut. Pojawiło się także kilka nowości. Rynek stał się mniej przyjazny dla Citroena C1.
Citroen C1 vs. Skoda Citigo
Citroen C1 68 KM – czy może się obronić?
Testowaliśmy niedawno Skodę Citigo z silnikiem 1.0 60 KM. Właśnie z tym autem, jako najświeższym produktem konkurencji w segmencie A, najlepiej porównać Citroena. Niech będzie to walka kilkurundowa:
Design, ergonomia, jakość wykonania
C1 to auto miejskie z prawdziwego zdarzenia. Jego projektanci postawili na design, dzięki czemu samochód wygląda atrakcyjnie na zewnątrz, ale ma niewiele miejsca w środku. Uwagę zwraca zwłaszcza niewielki bagażnik. Skoda wygląda bardziej ,,kwadratowo”, ale imponuje przestrzenią dla kierowcy i pasażerów oraz głębokim bagażnikiem. Kolejną kwestią jest jakość wykonania. Trzeba przyznać, że Citroen to auto zaprojektowane z fantazją. Projekt zrealizowano jednak stosunkowo niskim kosztem. Jakość plastików wewnątrz jest co najmniej niezadowalająca. In minus przemawia także bardzo cienka blacha – zwłaszcza drzwi. Nadwozie Skody wykonano dużo solidniej. Auto jest za to około 100 kg cięższe.
Punktacja 9:8 dla Citigo
Silnik
Zarówno 1.0 68 KM z Citroena jak i 1.0 60 KM koncernu VW to jednostki trzycylindrowe. Na papierze ich możliwości są porównywalne. Citigo dynamicznie przyspiesza i łatwiej osiąga optymalną prędkość. Jest też o wiele bardziej elastyczna. Maksymalny moment obrotowy osiąga w szerokim zakresie obrotów (3000-4300). C1 za to szybciej dobija do 100 km/h. Oba silniki nie grzeszą kulturą pracy, co jednak mniej doskwiera w przypadku Skody, gdyż jest ona po prostu lepiej wyciszona. Zarówno Citroen, jak i Skoda zadowalają się niewielką ilością paliwa – w teście średnio 5,1 l na 100 km.
Punktacja 10:9 Citigo
Zastosowanie
W tym przypadku wnioski wynikają z danych przedstawionych powyżej. Citroen jest samochodem dość ciasnym i głośnym, nieprzystosowanym do osiągania autostradowych prędkości. Sprawdza się więc głównie w mieście. Citigo posiada szerszy rozstaw kół. Lepiej tłumi nierówności i zachowuje się pewniej w zakrętach. Wygodne fotele i lepsze wyciszenie wnętrza pozwalają na w miarę komfortowe podróżowanie w długiej trasie. Większy bagażnik daje szersze pole manewru w przypadku wypadów za miasto.
Punktacja 10:8 (knock down) dla Citigo
Cena
W wersji podstawowej Citroen jest droższy, ale lepiej wyposażony od Skody (29 900 zł). W wersji pięciodrzwiowej, C1 jest tańszy o kilkaset złotych. Po doposażeniu obu aut w niezbędne gadżety, takie jak klimatyzacja, czy zestaw audio, na prowadzenie wysuwa się jednak (o dziwo) Skoda. Koncern VW przyzwyczaił nas do tego, że do zakupu wyposażenia trzeba sporo dopłacać. W tym przypadku na niekorzyść Citroena przemawia jednak przede wszystkim konieczność dopłaty 3 000 zł za klimatyzację. Citigo 1.0 60 KM w wersji Ambition 5d ma ją w standardzie i kosztuje 35 090 zł. Może się też pochwalić większą ilością systemów bezpieczeństwa. Testowany C1 Seduction, wyposażony w klimatyzację i audio kosztował 39 250 zł. To jednak ceny ,,cennikowe”, od których znacznie może się różnić oferta dealerów.
Punktacja: 9:9 (faule po obu stronach)
C1 vs. Citigo. Werdykt?
Citroen C1 to auto o wiele dłużej obecne na rynku, a więc mniej nowoczesne niż Citigo. Bardziej niż kolejny facelifting przydałaby mu się kompleksowa przemiana generacyjna. Nie można jednak przekreślać jego szans na rynku samochodów. W przypadku tej walki głównymi arbitrami będą klienci.
Citroen C1 – dane techniczne |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Skoda Citigo 1.0 MPI – dane techniczne |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|