Test: Citroen C1 1.0 68 KM vs. Skoda Citigo – nadeszły trudne czasy

Citroen C1 to jeden z kolińskich trojaczków. Niedawno, podobnie jak bracia, przeszedł drugi facelifting. Mimo to, po siedmiu latach od rozpoczęcia produkcji, bardzo ciężko będzie mu rywalizować z młodszą konkurencją.

C1, 107 i Aygo vs. trojaczki Volkswagena

Citroen C1 jest bliźniakiem technologicznym Peugeota 107 oraz Toyoty Aygo. Produkcję tych samochodów rozpoczęto w 2005 r. w Kolinie (Czechy). Od tego czasu auta przeszły już dwa faceliftingi, które jednak nie wiązały się z gruntownymi zmianami. W międzyczasie C1 i spółce przybyło kilku konkurentów. Najsilniejsi to oczywiście Volkswagen Up!, Skoda Citigo i Seat Mii, czyli niemieckie trojaczki.

Pamiętam jak ekscytowałem się nowym Citroenem C1 tuż po oficjalnym rozpoczęciu sprzedaży tego auta w Polsce. W 2006 r. trudno było znaleźć równie ciekawe stylistycznie, małe miejskie auto z oszczędnym silnikiem. Citroen jakością miażdżył Seicento, designem Twingo, Ka, czy Lupo. Do tego był tańszy niż, identyczna przecież, Toyota Aygo.
Lata jednak mijały, kolejne firmy produkowały nowe generacje swoich aut. Pojawiło się także kilka nowości. Rynek stał się mniej przyjazny dla Citroena C1.

Citroen C1 vs. Skoda Citigo

Citroen C1 68 KM – czy może się obronić?

Test: Citroen C1 vs. Skoda CitigoTestowaliśmy niedawno Skodę Citigo z silnikiem 1.0 60 KM. Właśnie z tym autem, jako najświeższym produktem konkurencji w segmencie A, najlepiej porównać Citroena. Niech będzie to walka kilkurundowa:

Design, ergonomia, jakość wykonania

C1 to auto miejskie z prawdziwego zdarzenia. Jego projektanci postawili na design, dzięki czemu samochód wygląda atrakcyjnie na zewnątrz, ale ma niewiele miejsca w środku. Uwagę zwraca zwłaszcza niewielki bagażnik. Skoda wygląda bardziej ,,kwadratowo”, ale imponuje przestrzenią dla kierowcy i pasażerów oraz głębokim bagażnikiem. Kolejną kwestią jest jakość wykonania. Trzeba przyznać, że Citroen to auto zaprojektowane z fantazją. Projekt zrealizowano jednak stosunkowo niskim kosztem. Jakość plastików wewnątrz jest co najmniej niezadowalająca. In minus przemawia także bardzo cienka blacha – zwłaszcza drzwi. Nadwozie Skody wykonano dużo solidniej. Auto jest za to około 100 kg cięższe.

Punktacja 9:8 dla Citigo

Silnik

Test: Citroen C1 1.0 68 KM - wnętrzeZarówno 1.0 68 KM z Citroena jak i 1.0 60 KM koncernu VW to jednostki trzycylindrowe. Na papierze ich możliwości są porównywalne. Citigo dynamicznie przyspiesza i łatwiej osiąga optymalną prędkość. Jest też o wiele bardziej elastyczna. Maksymalny moment obrotowy osiąga w szerokim zakresie obrotów (3000-4300). C1 za to szybciej dobija do 100 km/h. Oba silniki nie grzeszą kulturą pracy, co jednak mniej doskwiera w przypadku Skody, gdyż jest ona po prostu lepiej wyciszona. Zarówno Citroen, jak i Skoda zadowalają się niewielką ilością paliwa – w teście średnio 5,1 l na 100 km.

Punktacja 10:9 Citigo

Zastosowanie

W tym przypadku wnioski wynikają z danych przedstawionych powyżej. Citroen jest samochodem dość ciasnym i głośnym, nieprzystosowanym do osiągania autostradowych prędkości. Sprawdza się więc głównie w mieście. Citigo posiada szerszy rozstaw kół. Lepiej tłumi nierówności i zachowuje się pewniej w zakrętach. Wygodne fotele i lepsze wyciszenie wnętrza pozwalają na w miarę komfortowe podróżowanie w długiej trasie. Większy bagażnik daje szersze pole manewru w przypadku wypadów za miasto.

Punktacja 10:8 (knock down) dla Citigo

Cena

Test: Citroen C1 1.0 68 KM - tylne foteleW wersji podstawowej Citroen jest droższy, ale lepiej wyposażony od Skody (29 900 zł). W wersji pięciodrzwiowej, C1 jest tańszy o kilkaset złotych. Po doposażeniu obu aut w niezbędne gadżety, takie jak klimatyzacja, czy zestaw audio, na prowadzenie wysuwa się jednak (o dziwo) Skoda. Koncern VW przyzwyczaił nas do tego, że do zakupu wyposażenia trzeba sporo dopłacać. W tym przypadku na niekorzyść Citroena przemawia jednak przede wszystkim konieczność dopłaty 3 000 zł za klimatyzację. Citigo 1.0 60 KM w wersji Ambition 5d ma ją w standardzie i kosztuje 35 090 zł. Może się też pochwalić większą ilością systemów bezpieczeństwa. Testowany C1 Seduction, wyposażony w klimatyzację i audio kosztował 39 250 zł. To jednak ceny ,,cennikowe”, od których znacznie może się różnić oferta dealerów.

Punktacja: 9:9 (faule po obu stronach)

C1 vs. Citigo. Werdykt?

Citroen C1 to auto o wiele dłużej obecne na rynku, a więc mniej nowoczesne niż Citigo. Bardziej niż kolejny facelifting przydałaby mu się kompleksowa przemiana generacyjna. Nie można jednak przekreślać jego szans na rynku samochodów. W przypadku tej walki głównymi arbitrami będą klienci.

Citroen C1 – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 998 cm3 / benz. / R3
Moc maksymalna (KM/obr./min) 68 /6000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 93/3600
Prędkość maksymalna (km/h) 157
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 5 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s
Średnie zużycie paliwa prod., test 4,3 l, 5,1 l / 100km
Pojemność bagażnika 199 l
Masa własna 825 kg
Poj. zbiornika paliwa 35 l
Cena modelu testowego 39 250 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 4 poduszki powietrzne
  • ABS + EBD, BAS, ESP
  • immobilizer
  • Audio CD z Connecting BOX
  • klimatyzacja manualna
  • elektrycznie sterowane szyby (przód)
  • lakier metalizowany
  • zdalnie sterowany centralny zamek
  • system ISOFIX
  • światła do jazdy dziennej
  • Bluetooth
  • aluminiowe felgi 14”

Skoda Citigo 1.0 MPI – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 999 cm3 / benzya /R3
Moc maksymalna (KM/obr./min) 60/5000-6000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 95/3000-4300
Prędkość maksymalna (km/h) 160
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 5
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,4
Średnie zużycie paliwa(katalogowe/testowe) 4,5/5,2 l/100km
Pojemność bagażnika 234 l
Masa własna 929 kg
Poj. zbiornika paliwa 35 l
Cena modelu testowego 45 590 zł
Wybrane wyposażenie modelu testowego – wersja Elegance
  • 4 poduszki powietrznych, ABS, EBD, ESP, ASR
  • komputer pokładowy, klimatyzacja manualna
  • elektrycznie sterowane szyby
  • podgrzewane fotele przednie – 800 zł
  • tempomat 500 zł
  • czujniki parkowania
  • Fotel kierowcy i pasażera regulowany na wysokość – 250 zł
  • Funkcja awaryjnego hamowania (City Safe Drive) z czujnikiem zbliżeniowym CV (Closing Velocity) – 500 zl
  • Elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe 2900 zł
  • Uchwyt na multimedia w przedniej konsoli – 100 zł
  • System Move&Fun1400 zł
  • SunSet – tylne szyby o wyższym stopniu przyciemnienia250 zł
  • Obręcze kół ze stopów lekkich AURIGA 5,5J x 15″/185/55 R15 600 zł
  • Koło dojazdowe stalowe200 zł
  • Dodatkowe 4 głośniki z tyłu – 500 zł

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!