Skoda Octavia II 1.4 TSI DSG – test długodystansowy
Zaczynamy długodystansowy test ciekawej wersji Skody Octavii 1.4 TSI DSG po face-liftingu. Prezentowane auto zostało wyposażone w ciekawy silnik 1.4 TSI o mocy 122 KM oraz siedmiobiegową skrzynię DSG. Funkcjonalne nadwodzie w wersji Ambiente posiada dużo miejsca dla kierowcy i pasażerów oraz funkcjonalny – 580 litrowy bagażnik.
Skoda Octavia 1.4 TSI – najprzestronniejsza w swojej klasie
Nadwozie testowanego modelu Octavii nie ma może może tak nowoczesnego wyglądu jak konkurencyjne modele, jest natomiast bardzo praktyczne. Fotel kierowcy posiada wystarczającą regulację, umożliwiającą kierowcy zajęcie wygodnej pozycji. Auto oparło się modzie na płaską przednią szybę i niski dach. Wysoki kierowca na wysokości wzroku nie widzi krawędzi dachu samochodu, uniemożliwiającego np. obserwacje świateł.
Główne zalety nadwozia Octavii
- Wygodny fotel kierowcy z dużą skalą regulacji wysokości
- Duża przestrzeń dla pasażerów
- Największy w tej klasie bagażnik
- Duże lusterka, w porównaniu do np. Octavii I różnica jest znaczna
- Tapicerka wykonana z mocnego, niebrudzącego się materiału( wersja Ambiente). Samochody typu kombi są często pojazdami rodzinnymi – więc o zabrudzenie nie trudno
- wygodny podłokietnik ( wersja Ambiente )
Przy konkurencyjnych modelach, kokpit wygląda nieco … biednie. Dla niektórych ewidentna wada dla innych zaleta. Klasyczny design i nienaganna ergonomia.
Co wyróżnia prezentowany model na tle konkurencji – Rewelacyjny układ napędowy!
Genialne połączenie turbodoładowanego silnika benzynowego z nowoczesną, automatyczną skrzynią biegów. Takie rozwiązanie oferują na razie tylko auta z grupy Volkswagena.
Silnik 1.4 TSI + skrzynia DSG – test drogowy
Pomimo stosunkowo małej pojemności, jednostka 1.4 TSI oferuje aż 200 nm momentu obrotowego dostępnego w prawie całym zakresie obrotów ( 1500-4000 obr/m). Co ciekawsze – przy 1250 obr/m silnik generuje aż 80% wartości maksymalnego momentu obrotowego. Co z tego wynika dla kierowcy – duża elastyczność. Oczywiście dynamiczne przyspieszanie wymaga redukcji ale…. od czego jest automatyczna skrzynia DSG!
Skoda Octavia 1.4 TSI – prawie same zalety:
- Dynamika
- Niskie spalanie przy spokojnej jeździe, porównywalne z dieslem!
- Duży moment obrotowy pozwalający na niskie przełożenia skrzyni – na siódmym biegu można jechać 60km/h przy 1200 obr/m, przy 140 km/h silnik ma tylko około 3tys obr/m – cisza i spokój..
- Przystosowany do zasilania ,,zwykłą” benzyną 95
- Stosunkowo niska cena
Nieliczne wady:
- Przy pełnym wykorzystaniu mocy ( np jazda z maksymalną prędkością ) samochód jest znacznie mniej ekonomiczny niż diesel
- Ze względu za turbosprężarkę – silnik jest ,,delikatniejszy” niż wolnossące jednostki benzynowe
Jazda testowa
Nowa, siedmiostopniowa przekładnia Volkswagena, w pełni wykorzystuje możliwości jednostki. Mocny silnik umożliwia ekonomiczną jazdę na najwyższym ( siódmym ! ) biegu już od prędkości 60km/h! Przy spokojnym dodaniu gazu auto przyspiesza na siódemce, przy ,,depnięciu” błyskawicznie redukuj o kilka przełożeń (nawet do trójki ).
Dlaczego skrzynia DSG jest lepsza od skrzyni manualnej?
- Zapewnia lepsze osiągi – teoretycznie katalogowe osiągi prezentowanego modelu są takie same ( 9,8 sekund do 100 km/h ), tylko w automacie zawsze te 9,8 s będzie a przy skrzyni manualnej żeby taki wynik uzyskać biegi musi zmieniać np. Robert Kubica 🙂 – szybko i odpowiednim momencie
- W większości przypadków, w praktyce ( nie koniecznie w katalogu ) jest skrzynia DSG ekonomiczniejsza. Żadnemu kierowcy nie chciało by się tak często zmieniać biegów aby dobrać optymalną prędkość obrotową silnika.
- Komfort ruszania, przyspieszania. Ponieważ nie trzeba ,,wajchować” zwiększa się również komfort … jedzenia w samochodzie 🙂
- Bezpieczeństwo – jak każdy automat – jeśli musimy dynamicznie ruszyć(włączanie się do ruchu) wystarczy mocna wcisnąć gaz i auto szybko rusza. Nie ma możliwości zgasnąć czy się ,,zadławić” – zaleta dla wielu Pań ( i niektórych Panów 🙂 )
Wady DSG:
- Cena! Dopłata 7300 pln skutecznie hamuje rozwój tej technologii – wiem, że opracowanie nowej skrzyni dużo kosztuję ale czy dopłata za skrzynie musi wynosić 10% auta? Ciekawa skrzynia automatyczna ( bezstopniowa ) w nowej Toyocie Avensis jest dużo tańsza! Co ciekawe – dopłata do skrzyni DSG w modelu Skoda Suberb 1.8 TSI ( taka sama skrzynia jak w Octavii 1.4 TSI i 1.8 TSI ) wymaga dopłaty aż 10 000 pln! Bogatszy musi zapłacić więcej…
- Ruszanie z miejsca nie odbywa się tak miękko jak w klasycznym ,,automacie”
Eksploatacja
Zastosowane w Skodzie rozwiązania techniczne (TSI, DSG) nie są tak sprawdzone jak np. silniki TDI które wytrzymały próbę czasu i często są wzorem trwałości. Prawdopodobnie jednak nie będą mocno awaryjne. Siedmiostopniowa skrzynia DSG to nowość w ofercie Skody. Wcześniejsze skrzynie DSG miały 6 przełożeń do przodu, zdarzały się również ,,choroby wieku dziecięcego” – teoretycznie w przypadku testowanej przez nas skrzyni powinno być lepiej.
Serwis przeprowadza się wg. wskazań komputera – testowany model przejechał już ok. 20 000 km i jeszcze do serwisu nie wzywa :-). Silnik 1.4 TSI ma łańcuch rozrządu – rozwiązanie teoretycznie bez obsługowe, obniża koszty eksploatacji. Jednostka napędowa testowanej Octavii wyraźnie szybciej się nagrzewa w porównaniu z silnikiem diesla – zaleta na krótkich dystansach. Jednak jak pokazuje praktyka, stosunkowo mały silnik 1.4 TSI niezbyt dobrze sobie radzie w nagrzaniu wnętrza w bardzo niskich temperaturach. Przy kiklunasto-stopniowych mrozach, silnik skutecznie jest wychładzany przez nagrzewnice.
Skrzynia DSG się opłaca 🙂
Auto ze skrzynią DSG zużywa (wg danych producenta ) średnio 0,3 litra mniej na każde 100 km w porównaniu do wersji ze skrzynią manualną, więc przy obecnych cenach benzyny inwestycja się zwróci po …. 600.000 km! 😉
Test spalania
- Realne średnie zużycie przy spokojnej jeździe – 6,5-7 l/ 100km
- Minimalne – trasa – średnia prędkość 70 km/h – 4,8 l/100km
- Miasto – 9 – 10 l/100km
- Autostrada – średnia prędkość 130-150 – 8l / 100km
Przy jeździe z b.dużymi prędkościami auto sporo pali – wtedy warto zainwestować w diesla. Co prawda diesel o takich osiągach(2.0 TDI, 0-100kmh -9,7 s) kosztuje prawie 15000 pln więcej, a katalogowo pali tylko 0,4 litra mniej na 100km. W tym momencie olej napędowy jest tańszy więc jest dodatkowa oszczędność. Teoretycznie diesel zwróci się po ok 300.000 km,ale na autostradzie zwróci się … szybciej:-)
Dwulitrowy diesel TDI rozwija moc mniej harmonijnie, dzięki temu będzie również subiektywnie dynamiczniejszy.
Dla kogo jest ten samochód?
Skodę Octavie 1.4 TSI DSG można śmiało polecić kierowcom którzy jeżdżą ,,normalnie” na krótkich i średnich dystansach. Połączenie dynamicznego silnika 1.4 TSI oraz superszybkiej skrzyni DSG zapewnia Octavii dobre osiągi i stosunkowo niskie spalanie.
|
|