Rodzina silników TDI
Rodzina silników wysokoprężnych TDI oferowana jest głównie w samochodach z grupy Volkswagena ( VW, Audi, Seat, Skoda oraz w Porsche ). Silniki TDI trafiały również do samochodów Volvo (np. Volvo 850), Chrysler/Jeep, Mitsubishi (2.0 TDI sprzedawany był jako 2.0 DiD)
TDI czyli co?
Skrót TDI wywodzi się z angielskiego Turbodiesel Direct Injection – czyli po prostu trubodiesel z wtryskiem bezpośrednim.
2.5 TDI – pierwszy silnik z wtryskiem bezpośrednim
Pierwszym silnikiem TDI był zaprezentowany w 1989 roku silnik 2.5 TDI o mocy 120 KM. Początkowo występował w Audi 100, później trafił również do innych aut ( np. do Volvo ).
Obecnie silniki TDI są oferowane w wielu pojemnościach i wariantach mocy. Począwszy od trzycylindrowego silnika 1.2 TDI o mocy 60 KM skończywszy na monstrualnym silniku 6.0 V12 TDI o pojemności 6 litrów i mocy 500 KM!
TDI = turbosprężarka + wtrysk bezpośredni
Wspólną cechą wszystkich silników TDI jest zastosowanie turbosprężarki i wtrysku bezpośredniego. Z czasem silniki TDI zostały wyposażone w takie elementy jak: intercooler, dwumasowe koło zamachowe, wtrysk typu Common Rail ( TDI-CR), oraz turbina o zmiennej geometrii VTG. Najnowsze wersje ( 2.0 BiTDI ) są wyposażone w podwójne doładowanie (dwie trurbosprężarki działające w różnych zakresach prędkości obrotowej silnika). We wszystkich produkowanych obecnie wersjach zastosowano filtr cząstek stałych DPF dbający o czystość spalin choć z drugiej strony podnoszący koszty serwisu i napraw.
TDI CR – czyli teraźniejszość
Bezpośredni wtrysk paliwa na początku był realizowany przez trwałą pompę wtryskową (np. 1.9 TDI 90 KM). Nowsze modele otrzymały pompowtryskiwacze (np. 1.9 TDI PD 130 KM) – jednak ta konstrukcja nie była ani specjalnie trwała, ani nie eliminowała hałasu i drgań silnika, przyszła era CR. Wszystkie obecnie produkowane silniki TDI są wyposażone we wtrysk typu Common Rail (CR). Modele te charakteryzują się dobrą kulturą pracy i niskim spalaniem. Główną wadą tego rozwiązania jest duża wrażliwość na jakość paliwa i bardzo wysokie koszty napraw układu wtryskowego (nawet kilkanaście tysięcy PLN!)