Nowe Audi A3 – sedan i hydryda
Podczas salonu samochodowego w Genewie w marcu 2012 roku, Audi zaprezentuje trzecią generację modelu A3. Nowe A3 będzie wyjątkowe z kilku powodów. Po raz pierwszy produkowana będzie wersja hybrydowa oraz elektryczna tego modelu. Klienci będą mogli wybierać spośród kilku wersji nadwozia. Nowością jest sedan.
Audi A3 e-tron – zapowiedź zmian
Wiosną b.r. Audi zaprezentowało w Szanghaju koncepcyjny model modelu A3 o nazwie e-tron. Zaskoczeniem było już samo pojawienie się znanego kompaktu w wersji sedan. Oprócz tego czteroosobowy koncept posiadał szereg innowacji technologicznych, m.in. napęd hybrydowy typu plug-in z dwoma silnikami i litowo-jonowymi akumulatorami. Duża ilość multimediów zainstalowanych na pokładzie potęgowała wrażenie nowoczesności. System MMI pozwalał m.in. na łączenie się z Internetem za pomocą technologii UMTS. Zamiast obrotomierza zastosowano elektroniczny wskaźnik mocy, wyskalowany procentowo od 0 do 100. Ciekawie wystylizowana hybryda miała być zapowiedzią nowej generacji A3. Okazuje się, że Audi nie rzuca słów na wiatr. Premiera auta opartego na koncepcie odbędzie się już w przyszłym roku.
Na początek trzydrzwiowe Audi A3
W 2013 r. rozpocznie się sprzedaż Audi A3 w wersji cabrio
Na początek do sprzedaży trafi odmiana trzydrzwiowa oraz sedan. Rok później do oferty dołączy także pięciodrzwiowy hatchback oraz kabriolet. Wersja sedan to całkowita nowość w modelu A3, dlatego też będzie silnie promowana przez markę. Producent jak dotąd nie zaprezentował zdjęć modelu produkcyjnego, ale należy przypuszczać, że stylistycznie auto nawiązywać będzie do konceptu e-tron. Prawdopodobnie A3 w wersji sedan wizualnie będzie teraz przypominać większe modele Audi, m.in. Audi A5. Niska, opadająca ku tyłowi linia dachu, może nieco ograniczyć miejsce nad głową dla pasażerów. Sedan kryje przyzwoity, 410-litrowy bagażnik. Boczne przetłoczenia wizualnie dodają dynamiki. Niektóre elementy, zaprezentowane w koncepcie, takie jak automatycznie wysuwane klamki, zapewne nie wejdą do produkcji seryjnej. Możemy być pewni, że stylistycznej rewolucji nie zobaczymy także we wnętrzu. Niektóre rozwiązania zastosowane w e-tron mogą okazać się za drogie na auto segmentu C.
Hybrydowa technologia A3
Dużą nowością dla fanów marki nie będzie gama oferowanych w A3 jednostek benzynowych oraz wysokoprężnych. Będą to, w przypadku benzyny, silniki TFSI o pojemności 1.2, 1.4, 1.8 i 2.0. Najsłabszy generował będzie 105 KM, najmocniejszy 210. Diesle to 1.6 i 2.0 TDI, z których mocniejszy zapewni moc 170 KM. Nowością będzie premiera wersji elektrycznej oraz hybrydowej. Choć producent nie ujawnił jeszcze szczegółów technicznych, ani oficjalnej daty premiery (prawdopodobnie 2013 r.), hybryda powinna korzystać z podobnego napędu jak zaprezentowany wiosną koncept. E-tron korzystał z silnika 1.4 TFSI o mocy 211 KM i silnika elektrycznego o mocy 27 KM. Według zapewnień producenta, mógł przejechać 54 km, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego a jego średnie spalanie, powinno wynosić 2,2 l na 100 km. Na temat wersji w pełni elektrycznej, wiadomo na razie niewiele więcej ponad to, że ma pojawić się w sprzedaży.
Lekka konstrukcja
Nowe Audi A3 ma zostać wykonane z użyciem dużej ilości aluminiowych elementów. Niska masa ma wpływać na polepszenie osiągów. A3 będzie dostępne opcjonalnie z napędem quattro. Wówczas warto będzie dopłacić za sportowe amortyzatory adaptacyjne oraz system Audi drive select. Jak dotąd nie podano żadnych informacji na temat planowanych cen modelu.