Wzorzec efektywności – Audi A8 hybrid
Audi prezentuje A8 hybrid na Genewskim Salonie Samochodowym jako studium techniczne. Jego oba silniki – 2.0 TFSI i silnik elektryczny – mają razem moc 180 kW (245 KM) i moment obrotowy 480 Nm. Pozwalają na uzyskanie osiągów porównywalnych z dużym silnikiem sześciocylindrowym.
Także pod względem zużycia paliwa konsekwentny „downsizing” w połączeniu z zaletami napędu elektrycznego pokazują swoje mocne strony. Średnie spalanie wynosi tylko 6,2 litra na 100 km, co oznacza emisję CO2144 g/km.
Czy uda się atak na Lexusa LS – lidera luksusowych Hybryd?
2.0 TSI o mocy 211 KM + silnik el. o mocy 45 KM
Napęd hybrydowy w Audi A8 zbudowany jest w układzie równoległym. Ta wysokoefektywna koncepcja pozwala na uniknięcie niepotrzebnych strat wskutek tarcia i spadków mocy. Między czterocylindrowym silnikiem benzynowym dysponującym mocą 155 kW (211 KM) i ośmiostopniową skrzynią tiptronic umieszczono mocny silnik elektryczny. Jego moc wynosi 33 kW (45 KM), a moment obrotowy 211 Nm. Łącznie oba silniki mają moc 180 kW i moment obrotowy 480 Nm. Audi A8 hybrid przyspiesza od zera do 100 km/h w 7,6 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 235 km/h.
Studyjne A8 jest pełną hybrydą. Charakteryzuje się tym, że może być napędzane tylko silnikiem benzynowym lub tylko silnikiem elektrycznym lub też można łączyć siłę obu tych napędów. W fazach toczenia i hamowania silnik elektryczny pracuje jako generator, zamienia energię kinetyczną na elektryczną i ładuje przy tym akumulator. Napęd hybrydowy pozwala na elektryczną jazdę z prędkością do 65 km/h i pokonanie ponad dwóch kilometrów – wystarczająco, aby poruszać się w zatłoczonym, dużym mieście.
Ciekawe jak faktycznie będzie wyglądać spalanie, dane katalogowe są bardzo obiecujące. Na Lexusa LS 600 braknie mocy, natomiast w segmencie ,,słabszych” limuzyn, nowe Audi A8 może z powodzeniem powalczyć z Mercedesem S400 Hybrid.
Hybrydowe Audi A8 ( Hybrid ) – dane techniczne
|
|
Silnik benzynowy – pojemność / typ / cylindry / zawory | 1998 cm3 /t. benz. / R4 / 16 |
Łączna Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) | 180 / 245 / 5000 |
Łączny Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 480 |
Moc maksymalna silnika spalinowego (kW/KM/obr./min) | 155 / 211 / 5000 |
Maks. mom. obrotowy silnika spalinowego (Nm/obr./min) | 350 |
Moc maksymalna silnika elektrycznego (kW/KM/obr./min) | 33/45 |
Maks. mom. obrotowy silnika spalinowego (Nm/obr./min) | 211 |
Skrzynia / napęd | 8b. aut / przedni |
Średnie zużycie paliwa | 6,2 l / 100km |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 |
Prędkość maksymalna km/h | 235 |
Prędkość maks. w trybie elektrycznym / zasięg | 65 km/h / 2 km |