Kia Sportage – pierwsze miejsce na podium?

Kia Sportage drugiej generacji zadebiutowała w roku 2004 i okazała się dla koncernu Kia ogromnym krokiem naprzód. Nowy Sportage stanowi radykalny zwrot w kanonie projektowym pojazdu typu SUV. Dłuższa, niższa i szersza niż poprzednio karoseria nowego Sportage jest natychmiast rozpoznawalna po swym „tygrysim” grillu.

Moc nowego SUV’a Kia

Kia Sportage 1.6 GDi lub 1.7 CRDI

Europejska oferta nowego Sportage, produkowanego w nowoczesnej fabryce Kia na Słowacji obejmować będzie docelowo gamę czterech jednostek napędowych. W momencie premiery rynkowej czyli pod koniec sierpnia 2010 dostępny będzie dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 163KM oraz dwulitrowy wysokoprężny o mocy 136KM. We wrześniu i październiku pojawią się również jednostki o mniejszej pojemności skokowej (benzynowa 1,6 l GDI o mocy 140KM oraz 1,7-litrowy Diesel o mocy 115KM), pozwalające sprowadzić emisję CO2 dla modelu bazowego Sportage poniżej 140 g/km.

Polski nabywca nowego Sportage będzie miał do wyboru cztery wersje wyposażenia oraz bogatą gamę wyposażenia opcjonalnego.

Sportage będzie miał zarówno napęd na jedną oś (2WD) oraz napęd na obie osie (4WD), podobny do zastosowanego od roku 2009 w Kia Sorento.

Jednostopniowy (bez reduktora) system 4WD nowego Sportage w czasie normalnej jazdy napędza tylko oś przednią, by nie zwiększać zużycia paliwa. Aby utrzymać ruch pojazdu w momencie utraty przyczepności przez koła przednie – odpowiedni procent momentu obrotowego zostaje automatycznie skierowany na oś tylną.

W warunkach niskiej przyczepności – na śniegu, podczas deszczu, w błocie, na drodze gruntowej czy też off-road, przydatny okazuje się tryb blokady „Lock Mode” – rozdzielający moment obrotowy na obie osie w stałym stosunku 50/50 procent. Tryb ten wyłącza się samoczynnie po przekroczeniu prędkości 40 km/h.

Ponad to gama modelowa nowego Sportage obejmować będzie pięcio- lub sześciostopniową manualną skrzynię biegów albo sześciostopniową przekładnię automatyczną.

System ISG oferowany będzie jako opcja do silników 1.6. GDI i 1,7 CRDi. System ten automatycznie wyłącza silnik gdy pojazd zostaje zatrzymany w „korku” i włącza w momencie wciśnięcia sprzęgła i załączenia przez kierowcę pierwszego biegu. We współpracy z innymi systemami nowego Sportage, ISG wyraźnie wpływa na obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin.

Inne seryjne rozwiązania pozwalające obniżyć zużycie paliwa w nowym Sportage obejmują m.in. wskaźnik optymalnego punktu zmiany biegów (w modelach z manualną skrzynią przekładniową), wskaźnik ekonomicznej jazdy ECO (w modelach z przekładnią automatyczną) oraz oszczędnościowy system sterujący pracą alternatora.

Wyposażenie Sportage

Nowy Sportage produkowany będzie w fabryce Kia w Żylinie na Słowacji. Będzie istniała także możliwość wyboru opcji z niezwykle atrakcyjnym pomarańczowym wykończeniem wnętrza.

W ramach wyposażenia opcjonalnego typu high-tech przewidziane są również: Smart Card (bezkluczykowy system aktywacji pojazdu łącznie z przyciskiem Start/Stop silnika), czasowy wyłącznik świateł głównych z funkcją ‘welcome home’ (oświetlenia drogi do domu), pełnowymiarowy, szklany dach panoramiczny, reflektory wyładowcze HID (ksenonowe), światła dzienne LED oraz zamontowana w klapie tylnej kamera podglądu drogi cofania z monitorem w wewnętrznym lusterku wstecznym.

Dzięki zwiększeniu o 70 mm zwisu tylnego, wzrosła także przestrzeń bagażowa. Pojemność ładunkowa należy do najwyższych w tej klasie pojazdów i wynosi 564 litry z kompletem pasażerów lub 1353 litry po złożeniu oparć tylnych siedzeń.

Do wyposażenia standardowego należy pokładowy system audio obejmuje radioodtwarzacz RDS/CD/MP3 z przyłączami USB oraz iPoda. Jako opcja dostępny będzie również nowy system audio-nawigacyjny AVN (Audio Visual Navigation) z wyświetlaczem 7-calowym, sterowaniem głosowym i łączem bezprzewodowym Bluetooth dla telefonii komórkowej i kamerą cofania.

Co potrafi nowa Kia Sportage?

Zaletami nowego Sportage w warunkach off-road jest 172-milimetrowy prześwit podwozia, kąty najazdu i zejścia wynoszące odpowiednio – 22,70 i 28,20 oraz kąt rampowy równy 17,70. Bardziej wymagający miłośnicy off-roadu docenią maksymalny kąt podjazdu sięgający 440 oraz potencjalny kąt nachylenia trawersowanego zbocza do 450

Przewidziane jako standard dla większości krajów Europy wyposażenie bezpieczeństwa obejmować będzie system stabilizacji toru jazdy ESC wraz z czujnikami wywrócenia się pojazdu (uruchamiającymi w razie potrzeby boczne i kurtynowe poduszki powietrzne oraz napinacze pasów bezpieczeństwa), wspomaganie ruszania pod górę Hillstart Assist Control (funkcja zapobiegająca staczaniu się pojazdu), system kontroli zjazdu Downhill Brake Control (ograniczający prędkość jazdy na bardziej stromych zboczach) oraz system ESS – aktywujący światła hamowania w sytuacjach awaryjnych.

Zacięta walka

Najnowszy SUV Kia objęty będzie na obszarze całej Europy 7-letnią gwarancją producenta. Największymi konkurentami nowego Sportage będą na rynku polskim Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Mitsubishi ASX i Hyundai ix35. Ciekawe, jak nowa Kia odnajdzie się w tym starciu. Rywale stawiają poprzeczkę wysoko… Czy Polacy odrzucą stereotypy i wybiorą nowego, obiecującego SUV’a? Aktualne ceny dostępne tutaj.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!