Nissan Note – brakuje mu urody, ale przekonuje ceną
Note jest autem niekonsekwentnym stylistycznie, a materiały w jego wnętrzu przywodzą na myśl lata dziewięćdziesiąte. Niewątpliwym plusem Japończyka jest dobre wyposażenie i cena wyraźnie niższa od konkurencji.
Note – brat Modusa
Nissan zdecydował się na wprowadzenie Note na Europejski rynek w roku 2006. Model ujrzał światło dzienne w trakcie paryskich targów motoryzacyjnych. Podstawą dla japońskich inżynierów stała się płyta podłogowa Renault Modusa. Kolejnym zapożyczeniem od francuskiego brata jest chociażby silnik wysokoprężny 1,5 dCi. Już trzy lata po premierze, Nissan ogłosił delikatną modernizację Note. Auto jest produkowane w angielskiej fabryce w Sunderland.
Karoseria wzbudzała kontrowersje
Note już od momentu oficjalnej premiery wzbudzał kontrowersje. Świat motoryzacyjny nie do końca rozumiał urodę małego Japończyka. Bardzo często recenzje wypominały hatchbackowi zbyt duże oczy, niekształtną linię boczną oraz ostro zarysowaną górną krawędź klapy bagażnika. Moją uwagę zwróciły także nieproporcjonalnie małe lusterka, które specyficznie wyglądają i z pewnością będą ograniczać widoczność oraz tylne światła, które nie wiedzieć czemu zachodzą aż na dach.
Wnętrze Note – powrót do japońskiej tradycji
Podczas projektowania deski rozdzielczej Nissanowi zależało na nowoczesnym charakterze. Stąd wzięły się plastikowe, srebrne wstawki oraz duży, dotykowy ekran. Niestety japońskim projektantom nie wszystko się udało. Półkole, na którym umieszczono panel sterowania nawiewami, całkowicie nie pasuje do całości i tym samym psuje jej wygląd. Poza tym problemem są również materiały wykończeniowe. Tapicerka foteli zarówno fakturą, jak i wykończeniem przypomina pierwszą generację modelu Almera. Plastiki są twarde i nieprzyjemne w dotyku.
437 litrów to za mało
Rozstaw osi na poziomie 2600 mm sprawia, że Nissan zaproponuje niemalże tyle samo przestrzeni co Skoda Roomster, jednak będzie mniejszy od Merivy. Aby zwiększyć funkcjonalność wnętrza, inżynierowie postawili na przesuwaną kanapę z tyłu. Z regulowaniem jej położenia trzeba szczególnie uważać podczas dalekich podróży. Maksymalne odsunięcie może bowiem oznaczać zredukowania przestrzeni bagażowej nawet do 300 litrów. Bagażnik może mieć maksymalnie 437 litrów. Dużo lepszy wynik proponuje praktycznie każdy z konkurentów. W Roomsterze do dyspozycji pasażerów może być nawet 560 litrów.
Dwa silniki benzynowe pod maską Nissana
Hatchback w wersji podstawowej jest napędzany motorem o pojemności 1,4 litra. 88 koni mechanicznych mizernie radzi sobie z masą 1100 kilogramów. Przyspieszenie do 100 km/h wymaga 13,4 sekundy, a prędkość nie przekroczy 165 km/h. W zamian jednostka jest oszczędna. Po przejechaniu każdych stu kilometrów z baku ubędzie 7,2 litra w przypadku terenu zabudowanego i 5,2 litra poza miastem.
Dużo lepsze możliwości daje silnik 1,6. 110 koni mechanicznych i 153 Nm skracają czas przyspieszenia do pierwszej setki do 10,7 sekundy i podnoszą prędkość maksymalną do 183 km/h. Niestety większa moc odbija się na wynikach spalania. Przy wyborze mocniejszego motoru Note będzie potrzebować 8,5 litra benzyny w mieście i 5,5 litra w trasie. Jednostkę można również skonfigurować z 4-biegową, automatyczną skrzynią biegów.
Note 1.5 dCi – nowoczesny i oszczędny
W ofercie znalazło się miejsce dla silnika wysokoprężnego. Motor jest zapożyczony od Renault i proponuje aż 200 Nm momentu obrotowego. Ponieważ siła jest dostępna już przy 1750 obr./min. hatchback może przyspieszyć do 100 km/h w 12,8 sekundy. Podstawową zaletą jednostek o oznaczeniu dCi jest precyzyjne dawkowanie paliwa. Aptekarska dokładność powoduje, że Note zadowoli się zaledwie 5-litrami oleju napędowego w mieście. Jazda poza terenem zabudowanym jest jeszcze bardziej oszczędna i wymaga zaledwie 3,7-litra ON na każde sto kilometrów.
Nissan Note – dane techniczne |
||||
Silnik | Moc / Moment obrotowy | Przyspieszenie | Prędkość maks. | Spalanie* |
1.4 | 88 KM / 128 Nm | 13,4 s. | 165 km/h | 7,2 / 5,2 / 5,9 |
1.6 | 110 KM / 153 Nm | 10,7 s. | 183 km/h | 8,5 / 5,5 / 6,6 |
1.6 aut. | 110 KM / 153 Nm | 11,7 s. | 174 km/h | 8,9 / 5,6 / 6,8 |
1.5 dCi | 90 KM / 200 Nm | 12,8 s. | 168 km/h | 5,0 / 3,7 / 4,2 |
* spalanie w mieście / na strasie / średnio
Note występuje w czterech wersjach wyposażenia
Japończycy najniżej w hierarchii umieścili model o nazwie Visia. Tak skonfigurowane auto proponuje sześć poduszek powietrznych, ABS, EBD, ESP, ISOFIX, 15-calowe felgi stalowe, elektrycznie sterowane szyby z przodu, centralny zamek oraz wspomaganie kierownicy. W przypadku zestawienia wersji Visia z silnikiem diesla klient dodatkowo otrzymuje klimatyzację manualną oraz radio z CD. Kolejny poziom wyposażenia nosi nazwę Acenta. Wyższa cena sprawia, że Note zostanie wyposażony w światła przeciwmgłowe, klimatyzację manualną, radio z CD, MP3 oraz Bluetooth i komputer pokładowy.
Note 1.4 I-Way już za 50 tysięcy
Najbogatszym pakietem dla hatchbacka z silnikiem 1,4 oraz 1,5 dCi jest I-Way. Za minimum 50 tysięcy złotych kupujący dostanie auto posiadające 16-calowe felgi aluminiowe, przyciemniane szyby z tyłu, klimatyzację automatyczną, czujnik zmierzchu i deszczu oraz system Nissan Connect (radio ze zintegrowaną nawigacją). Gdy wybierzecie Note z benzynowym motorem 1,6, najbogatszą wersją będzie Tekna. W jej ramach Nissan dorzuca elektrycznie składane lusterka, sportową kierownicę, tapicerkę z elementami skórzanymi, czujnik parkowania z tyłu i inteligentny kluczyk.
Nissan Note – cennik |
||||
Silnik | Visia | Acenta | I-Way | Tekna |
1.4 | 38.990 zł | 45.490 zł | 49.990 zł | brak |
1.6 | brak | brak | 52.490 zł | 55.590 zł |
1.6 aut. | brak | brak | 57.290 zł | 60.390 zł |
1.5 dCi | 54.190 zł | 56.190 zł | 60.690 zł | brak |
Note bije na głowę nawet Skodę!
Wśród bezpośrednich konkurentów kompaktowego Nissana wyróżnić można Skodę Roomster, Opla Merivę, czy Citroena C3 Picasso. Być może i są to propozycje nowocześniejsze lub ładniejsze, jednak żadna z nich nie zagrozi ofercie cenowej stworzonej przez Japończyków. Niespełna 39 tysięcy złotych bije na głowę nawet Skodę. Czesi życzą sobie za podstawowego Roomstera 1,2 70 KM 45.850 zł i w zamian nie dają nawet centralnego zamka, czy elektrycznych szyb. Jeszcze bardziej korzystne dla Nissana jest porównanie cen modeli z silnikiem diesla. Podstawowa Meriva 1,3 CDTi stanowi wydatek na poziomie nieco ponad 62 tysięcy złotych, podczas gdy Citroen C3 Picasso 1,6 HDI 90 KM kosztuje minimum 66.200 zł. Aby stać się właścicielem Note 1,5 dCi wystarczy kwota 54 tysięcy złotych. Różnica nawet 12 tysięcy deklasuje konkurentów.
Nissan Note – dobry silnik, dobra cena
Nissan Note być może gorzej wygląda, niż Opel Meriva, ma mniej wysmakowane wnętrze, niż Citroen C3 Picasso i ma mniejszą paletę jednostek napędowych, niż Skoda Roomster, jednak mimo to jest propozycją wartą uwagi. Silniki 1,5 dCi oraz 1,4 są oszczędne, więc świetnie sprawdzą się w mieście. Do tego Japończycy dobrze wyposażą hatchbacka i wystawią wam niski rachunek. Oczywiście Note nie jest autem dla każdego. Najlepiej w jego wnętrzu poczują się osoby starsze i takie, które przedkładają stosunek wartości do ceny ponad wszystkie inne czynniki.