Najnowsza generacja Cross Polo

Najnowsza generacja Cross Polo zadebiutowała podczas Genewskiego Salonu Samochodowego. Po zaprezentowanej w 2009 roku podstawowej wersji Polo i rekordowo oszczędnym Polo BlueMotion oraz zaprezentowanym również w Genewie GTI, czwarty model – Cross Polo – uzupełnia paletę tej serii.

W Polsce Cross Polo będzie dostępne z silnikami o mocy od 85 KM do 105 KM. Do wyboru są dwie jednostki benzynowe i dwie TDI z Common Rail. Trzy z czterech silników są dostępne z 7-stopniową skrzynią biegów DSG, montowaną między innymi także w nowym Polo GTI. Cross Polo z silnikiem 1.4 o mocy 85 KM dostępne jest za 53 390 zł.


Nowe Cross Polo nawiązuje do tradycji odnoszących sukcesy poprzedników: Polo Fun i wywodzącego się od niego Cross Polo pierwszej generacji. Polo Fun miało być pierwotnie wyprodukowane tylko w 5 000 egzemplarzy, lecz wielkie zainteresowanie, jakie wzbudził ten model, przeszło wszelkie oczekiwania. Rezultatem było przejście od modelu specjalnego do seryjnego oraz stworzenie wersji Cross.

Wygląd zewnętrzny

Sportowo – terenowy charakter pięciodrzwiowego Cross Polo odzwierciedlony został w wielu detalach, między innymi w dolnym, przednim spojlerze w kontrastowym, antracytowym kolorze z wbudowanymi reflektorami przeciwmgielnymi i dużym wlotem powietrza na środku. Ma on formę plastra miodu otoczonego delikatnym chromowanym pierścieniem. Od dołu zderzak zakończony jest plastikową, srebrną osłoną. Z klasycznego Polo przejęta została górna osłona chłodnicy z chromowaną listwą i logo, a także podwójne reflektory z seryjnymi światłami do jazdy w dzień.

Czarne nadkola i dopasowane do nich progi ciągną się aż do dolnej część drzwi. Taka ochrona z tworzywa sztucznego zabezpiecza przed uszkodzeniem nadwozia podczas pokonywania bezdroży oraz na miejskich parkingach. Do charakteru Cross Polo pasują także 17-calowe koła ze stopu metali lekkich (typ Budapest) z pięcioma ramionami i opony w rozmiarze 215/40.

Anodowany, srebrny reling dachowy należący do wyposażenia standardowego tego modelu jest nie tylko ozdobą – służy przede wszystkim do mocowania bagażników dachowych, na których można umieścić maksymalnie 75 kg. Podobnie jak u poprzednika, do relingu dachowego dopasowane są kolorystycznie srebrne lusterka zewnętrzne. Dolna część tylnego zderzaka wykonana jest z czarnego, wytrzymałego tworzywa sztucznego, a część środkowa pokryta jest srebrnym lakierem.

Wnętrze

Dwukolorowa tapicerka sportowych foteli, tylnej kanapy i drzwi tworzy świeży, przyjazny nastrój. W zależności od lakieru, do wyboru są cztery zestawy kolorów wnętrza. W miejscach kontaktu z plecami i nogami tkanina ma zawsze czarną, siatkową strukturę, dzięki czemu jest bardziej wytrzymała. Na oparciach przednich foteli wyszyty jest napis Cross Polo.

Wszystkie zastosowane materiały są przyjemne w dotyku. Na przykład kierownica pokryta jest perforowaną skórą, a na jej ramionach umieszczono matowe, chromowane aplikacje. Szwy kierownicy oraz pokrytego skórą uchwytu dźwigni hamulca ręcznego dopasowane są kolorystycznie do wnętrza. Deska rozdzielcza Cross Polo wykonana jest w technice slush i ma miękką strukturę powierzchni.

Wyposażenie seryjne Cross Polo jest bardzo bogate. Obejmuje m.in. ESP, sportowe fotele z regulacją wysokości, asymetrycznie dzieloną tylną kanapę, szuflady pod fotelami, kierownicę obszyta skórą, podłokietnik ze schowkiem, nakładki na pedały oraz chromowane aplikacje na wielu przyciskach i elementach. Seryjne są także elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, elektrycznie sterowane szyby, oświetlane lusterka do makijażu w osłonach przeciwsłonecznych, komputer pokładowy wraz z kontrolą ciśnienia w oponach i centralny zamek z pilotem.

Cechy kombi

O wszechstronności nowego Cross Polo świadczą także możliwości wykorzystania jego przestrzeni. Tylną kanapę można dzielić w stosunku 60:40. Po jej całkowitym złożeniu przestrzeń bagażowa zwiększa się z 280 do 952 litrów. W połączeniu z podwójną podłogą w bagażniku, z możliwością ustawienia na dwóch wysokościach, powstaje płaska powierzchnia ładunkowa.

Różnorodność napędów

Najmniejszym silnikiem benzynowym dostępnym w Polsce jest wersja o pojemności 1,4 litra. Nowy silnik 1.2 TSI ma aż 105 KM. Cross Polo z tą jednostką przyspiesza do 100 km/h w 9,9 sekundy i rozpędza się do 188 km/h, przy czym średnie zużycie to zaledwie 5,5 litra paliwa (128 g/km CO2). Wartości te osiągane są w połączeniu z seryjną przekładnią 6-biegową oraz opcjonalną automatyczną – 7-stopniową DSG. Cross Polo dostępne jest także z DSG w wersji 85 KM.

Silnik Diesla z bezpośrednim wtryskiem i Common Rail (TDI), wyposażony seryjnie w filtr cząsteczek stałych, należy do najcichszych silników wysokoprężnych. Do wyboru są dwa warianty mocy przy jednakowej pojemności skokowej 1,6 litra, mianowicie 90 KM i 105 KM. Oba zużywają średnio tylko 4,3 litra oleju napędowego na 100 km i emitują zaledwie 113 gram dwutlenku węgla na kilometr. Wersja 90-konna może być opcjonalnie połączona z automatyczną przekładnią dwusprzęgłową. W tym przypadku średnie spalanie wynosi 4,6 l/100 km. Wszystkie silniki Cross Polo spełniają wymagania normy emisji spalin Euro5.

Gdyby Polo Cross miał napęd na cztery koła, miałby szansę stać jednym z modeli nowej klasy mikro-suvów. Model nowego Polo to coś dla miłośników drogich i ekstrawaganckich gadżetów.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!