Ibiza ST – sportowe combi

Nowoczesny design, duży i pakowny bagażnik, który pomieści 1164l. Produkcyjna wersja hiszpańskiego combi została narysowana z mniejszym rozmachem, jednak mimo tego Ibiza ST prezentuje się dobrze. Nowy SEAT ma szansę zostać dobrym kandydatem na oszczędny samochód rodzinnym przy równoczesnym zachowaniu sportowego charakteru. Jest to przede wszystkim zasługa przedniej części karoserii – pełnej ostrych linii, które dodają charakteru.

Ibiza ST to trzeci rodzaj nadwozia, który jest idealnym pojazdem dla młodych kierowców, którzy lubią sportowy styl życia. Auto jest dynamiczne, efektywne, a przy tym praktyczne.  SEAT Ibiza ST oferuje sześć nowoczesnych wariantów silnika oraz szeroki zakres opcji i technologii. Wprowadzenie auta na rynek w Polsce planowane jest na lipiec br.

Ibiza ST dostępna jest z trzema rodzajami silników benzynowych i trzema silnikami TDI z common rail.

Cztery z nich posiadają funkcje bezpośredniego wtrysku i turbodoładowanie. Silniki obejmują moc od 70 do 105 KM, które oferują zadowalające osiągi połączone z niskim zużyciem paliwa.

SEAT Ibiza ST – dane techniczne
0-100 km/h
V-max
Spalanie średnie
Cena
SILNIKI BENZYNOWE
1.2 12V 70 KM 14,6 163 5,5 ok. 13 tys. euro
1.4 16V 85 KM 12,4 177 5,9 nie ustalono
1.2 TSI 105 KM 10,2 190 5,3 nie ustalono
SILNIKI DIESLA
1.2 TDI CR 75 KM 14,5 168 3,9 nie ustalono
1.6 TDI CR 90 KM 12,2 178 4,2 nie ustalono
1.6 TDI CR 105 KM 10,9 188 4,2 nie ustalono

Dodatkową gwarancją sprawności i dynamiki samochodu jest precyzyjne podwozie. Model jest dostępny w trzech wersjach: Reference, Style i Sport. Kompleksowe wyposażenie i zaawansowana technologia obejmuje m. in. 7-biegową przekładnię DSG.

Ibiza ST jest dłuższa od  5-drzwiowej wersji hatchback o 18 cm, co powiększyło bagażnik o 138 litrów, co oznacza, że przy komplecie pasażerów uda się przewieźć 430 litrów. Pojemność może być większa poprzez złożenie tylnego siedzenia.

Linia dachu rozciąga się daleko z tyłu, a przy tym jest doskonale zintegrowana z całością. Cała karoseria zbudowana jest z wyjątkową dokładnością. Ostre linie boczne, kanciaste nadkola, boczne lusterka zamontowane na drzwiach oraz stosunkowo ostry kąt słupka C podkreślają sportowy charakter auta.

Kiedy patrzy się na samochód z przodu, „wzór strzałki” to jeden z elementów, który jest charakterystyczną cechą ekspresyjnego SEATA. Wrażenie „ostrości” dodatkowo wzmacnia wyprofilowanie maski w kształcie litery V oraz nisko osadzone reflektory.

Podwójne reflektory w eleganckiej obudowie chromowanej wchodzą w skład standardowego wyposażenia, począwszy od połowy poziomu wariantu Style.

Spojler zawiera trzecie światło stopu, które wystaje ponad tylną szybę. Konstrukcja tyłu Ibizy ST podkreśla szerokość pojazdu. Miejsce na tablicę rejestracyjną jest zagłębiony w zderzak.  Powierzchnia nadwozia i podwozia została zoptymalizowana, a rozstaw osi wynosi 2,46 m, szerokość 1,69 m a wysokość 1,44 m.

SEAT oferuje Ibiza ST w szerokiej gamie kolorów, a najbardziej unikalnymi są Speed Blue, Boal i Tribu.

W ocenie nadwozia, jedno z kryteriów jest szczególnie ważne – sztywność i to dzięki niej auto ma sportowy charakter, a przechyły nadwozia, poziom wibracji i zgrzyty nie drażnią.

Układ i wzmocnienie węzłów nadwozia również przyczyniają się do ogólnej jakości karoserii. Mimo sztywności i budowy Ibiza ST jest bardzo lekka. Główną przyczyną niskiej masy całkowitej jest karoseria Ibizy ST – co stanowi zaledwie 1.110 kilogramów w wersji podstawowej.

Drążek z przodu rozdziela siły w przypadku czołowego zderzenia, a pakiet systemu bezpieczeństwa jest szeroki – dwie przednie poduszki powietrzne oraz napinacze pasów i ograniczniki siły pasa, które są zamontowane w przednich siedzeniach w wyposażeniu standardowym. Specjalna konstrukcja, zagłówki na przednich siedzeniach zmniejszają ryzyko urazów kręgów szyjnych w razie uderzenia z tyłu. Dodatkowo auto może być wyposażony w trzy zagłówki na tylnych siedzenia, a także kotwice Isofix dla fotelików dziecięcych.

Po załadowaniu na dach, Ibiza ST oferuje ładowność 1164 litrów. Maksymalne obciążenie wynosi 515 kilogramów. Dostępna jest cała gama akcesoriów, która obejmuje uchwyty do przewozu nart, rowerów i boxy dachowe, jak również hak holowniczy. W zależności od wersji silnika, SEAT Ibiza ST ma możliwości holowania do 1200 kg.

Uwagę zwraca również układ hamulcowy. W zależności od rodzaju silnika Ibiza ST jest wyposażona na przedniej osi w wentylowane tarcze o średnicy 256 mm, przy tylnej osi featuring albo hamulce bębnowe. W niebezpiecznej sytuacji, standard-fit asystent hamowania (EBA) rozwija pełną siłę hamowania. W sytuacji awaryjnego hamowania, światła awaryjne są aktywowane automatycznie. System stabilizacji ESP zawiera szereg ważnych funkcji dodatkowych. Monitoruje na przykład ciśnienie w oponach i wskazuje ewentualne straty ciśnienia za pomocą wyświetlacza na kokpicie. W dwóch wersjach silnika 105 KM, Ibiza ST wyposażona w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS. Gdy elektronika wykryje, że koła przedniej osi traci zbyt dużo obciążenia na zakrętach stosuje krótki, lekki impuls hamowania.

Ibiza ST oferuje najnowszy poziom ochrony w razie zderzenia z pieszym, podobnie jak strefa zgniotu pod maską, a co za tym idzie mniejsza deformacja przedniej części pojazdu.  Zatem również „parkingowe” zderzenia przy małej prędkości nie powodują znacznych szkód, ponieważ komponenty są dobrze chronione przez karoserie.

Sportowy charakter Ibizy ST jest również widoczny we wnętrzu – napięta deska rozdzielcza, okrągłe otwory wentylacyjne i krotka dźwignia zmiany biegów. Wnętrze oferuje imponujący poziom przestrzeni i wysokiej jakości charakter. Projektanci zwrócili ogromną uwagę na najdrobniejsze szczegóły. Wszystkie elementy są funkcjonalne, praktyczne w użyciu i misternie wykonane.

Na kokpicie rzucają się w oczy duże tarcze prędkości obrotowej silnika i prędkości jazdy, na których czerwone wskazówki kontrastują z czarnym tłem.Wyświetlacz między tarczami pokazuje wskaźnik paliwa, wskaźnik temperatury i informacje z komputera pokładowego, który jest standardem linii Style.

Nad kontrolą klimatyzacji jest jednostka do systemu audio, która zawiera również gniazdo AUX-IN. Opcjonalnie wejście USB do iPoda i Bluetooth, system głośnomówiący,  jak również zestaw montażowy dla mobilnego systemu nawigacyjnego. Interfejs do pracy klimatyzacji jest w dolnej części konsoli środkowej. Dla wersji Style i Sport, SEAT wykorzystuje Climatronic.

SEAT oferuje do wyboru cztery różne tapicerki i trzy kolory wnętrza. Dorośli, choć nie za bardzo tędzy pasażerowie mogą wygodnie siedzieć w drugim rzędzie, gdzie jest sporo miejsca na nogi.

Dodatkowe opcje są dostępne dla Style i Sport. Są to felgi 16-calowe w formacie (Style) i 17-calowy format (Sport),  sportowe skórzane siedzenia, interfejs USB i Bluetooth. Klienci mogą również wybrać pakiet Design i Technology. Ten ostatni zawiera czujnik deszczu, automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne i ultradźwiękowego asystenta parkowania z tyłu. Istnieje również pakiet zimowy dostępny dla wszystkich trzech linii urządzeń, zawierające podgrzewane dysze dla wycieraczek szyby przedniej, system mycia reflektorów i podgrzewane fotele z przodu. Bi-ksenonowe reflektory z AFS Technology (system adaptacyjnego oświetlenia) są zarezerwowane wyłącznie dla Ibiza ST Sport. SEAT Ibiza ST to prawdziwy rywal w segmencie samochodów kompaktowych kombi, jako idealny samochód dla klientów wymagających dużo miejsca dla wycieczek rodzinnych, ale także poszukujących pojazdu o dużej nośności.

Cen Ibizy ST w Polsce jeszcze nie ustalono, w Niemczech podstawowa wersja została wyceniona na ok. 13 tys. euro. Jednak my będziemy musieli zapłacić na pewno nie mniej niż 40 tys. zł.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!