Czy Mazda strzeliła sobie w kolano?
Ford i Mazda zainwestują 350 mln dolarów ww wspólną spółkę joint-venture o nazwie AutoAlliance Thailand (AAT).
Spółka AAT została założona w 1995 roku i do tej pory zainwestowano w nią 1,5 mld dolarów. Posiada ona fabrykę w Tajlandii, która produkuje pickupy dla Forda i Mazdy. Samochody z Tajlandii eksportowane są do 130 państw na całym świecie.
Fabryka rozpoczęła produkcję w 1998 roku. Ponadto w lipcu zeszłego roku otwarto kolejne zakłady, w których produkowana jest przeznaczona głównie na rodzimy rynek mazda2 i ford fiesta.
Na co pójdą zainwestowane pieniądze? Nieoficjalnie wiadomo, że mają one pomóc w unowocześnieniu produkcji pickupów. Obie marki na razie milczą na temat współpracy i niczego jeszcze nie potwierdziły.
Ford przez pewien czas posiadał kontrolny pakiet akcji (33 proc.) Mazdy. Na skutek globalnego kryzysu, pod koniec 2008 roku amerykański koncern zdecydował o zmniejszeniu zaangażowania w japońskiego producenta i sprzedaży 20 proc. akcji. Nie miało to jednak wpływu na działanie spółki AAT.
Czy dla Mazdy będzie to dobre rozwiązanie? Niektórzy uważają, że kupując Mazdę od Forda od razu trzeba się przygotować na awarię i serwis, inni znów sądzą, że kupując Forda od Mazdy trzeba od razu szykować zaprawki na rdzewiejącą blachę… A może jednak ta współpraca okaże się trafiona?