Test: Mitsubishi Colt 1.3 Mivec

Pięciodrzwiowe Mitsubishi Colt  oferuje dużo przestrzeni dla pasażerów oraz w wersji 1.3 MIVEC mocny, 95 konny silnik. Czy nadaję się jednak do dynamicznej jazdy?

Siekierą go!

Uroda Mitsubishi Colt jest dyskusyjna

Nadwozie o kształcie klina nie zachwyca urodą. Szczególnie jeśli chodzi o wersję pięciodrzwiową. Nowe Mitsubishi Colt, nie jest ładniejsze od poprzednika, a nawet można zaryzykować stwierdzenie że jest brzydsze. Karoseria jest wyznaczona przez niemal idealnie równe płaszczyzny. Mam wrażenie, że projektanci wykonywali miniaturowy model ( koncepcję ) Colta przy pomocy siekiery. Kilka mocnych uderzeń topora w jakikolwiek drewna i mamy prawie 100% odwzorowanie sylwetki Mitsubishi Colt. Dolepiamy z gliny lusterka i mamy 100% Colta – taki prehistoryczny design. Jedynie przednie reflektory wyglądają w miarę atrakcyjnie, są zresztą niemal identyczne jak w innych modelach Mitsubishi.

Wnętrze dla 5 osób

Niewątpliwą zaletą pięciodrzwiowego Colta jest przestronne nadwozie. ,,Kwadratowe” nadwozie zwykle przekłada się na dużą ilość miejsca dla pasażerów – tak jest przypadku Colta. Co istotne, również pasażerowie tylnej kanapy mają wystarczającą ilość miejsca, nawet jak z tyłu podróżują trzy osoby. Nie można mieć praktycznie żadnych zastrzeżeń co do ergonomii kokpitu. Wszystkie przełączniki i przyciski są proste w obsłudze – obsługi tego samochodu nie trzeba się uczyć.

Jedynie bagażnik o pojemności jedynie 169 litrów, ogranicza ew. możliwości dalszych podróży z kompletem pasażerów. Ciekawym pomysłem jest możliwość dwóch ustawień klapy bagażnika. Można ją obniżyć, otrzymujemy wówczas praktyczny schowek na gazetę lub inny lekki przedmiot.

Wyposażenie wersji Inform jest dość ubogie, zawiera min.: dwie poduszki powietrzne, półautomatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby przednie oraz lusterka. Brak bocznych poduszek powietrznych i komputera pokładowego. Jednak dopłata do wersji Invite wynosząca 5 tys. PLN z skłoni z pewnością wielu kierowców do wybrania tańszej wersji Inform.

Test Mitsubishi Colt 1.3 – dobre osiągi, słabe wrażenia

Testowego Colta napędzał wolnossący, benzynowy silnik o pojemności 1,3 litra i mocy 95 KM.  1.3 MIVEC to nowoczesna, szesnastozaworowa jednostka z elektronicznie sterowanym systemem zmiennych faz rozrządu. Silnik ten zapewnia dobre osiągi, przyspieszenie 0-100 km/h – 11,1 s, prędkość maksymalna ( osiągana bez większego wysiłku ) 180 km/h.

Mitsubishi Colt 1.3 MIVEC - silnikPomimo faktu, że Mitsubishi Colt 1.3 jest ( katalogowo ) zrywniejszy niż Lancer 1.5, daję dużo mniej radości z jazdy. Silnik jest mocny i chętnie wkręca się na obroty. Niestety zastosowana skrzynia biegów ma za długie przełożenia ( v-max na drugim biegu 95 km/h ! ) i sprawia, że mimo sporej mocy i małej wagi, auto przyspiesza stosunkowo ociężale i z dużym wysiłkiem.

Dodatkowo, na wysokich obrotach silnik ( w przeciwieństwie do 1.5 ) wydaję z siebie głośny, nieprzyjemny odgłos. Przy prędkościach autostradowych, odgłos pracy silnika, oraz stosunkowo słabo wyciszona kabina ujemnie wpływają na komfort jazdy. Małe samochody wcale nie muszą być głośne, np. testowana przez nas Ibiza 1.4 jest wyraźnie cichsza i … mniejsza.

Zaletą silnika 1.3 MIVEC jest umiarkowane spalanie. Podczas testu ( przy dość szybkiej jeździe ) auto spaliło 6,6 l /100 km. Zbiornik paliwa o pojemności aż 47 litrów dodatkowo zwiększa zasięg samochodu.

Paradoksalnie, pomimo sporej mocy, silnik Colta 1.3 najbardziej się nadaję do spokojnej, ekonomicznej jazdy. Długie przełożenia skrzyni biegów i spora elastyczność silnika najlepiej się sprawdzają właśnie przy spokojnej jeździe. Auto jest wówczas komfortowe, wygodne i ekonomiczne. Dynamiczna jazda nie jest żywiołem Colta z jeszcze jednego powodu – ,,miękkiego zawieszenia.

Komfort jazdy możemy dodatkowo zwiększyć kupując Colta z automatyczną skrzynią biegów. Dopłata do sześciostopniowej przekładni automatycznej wynosi jedynie 2 tys. PLN!

Bez emocji

Po małym samochodzie miejskim nie oczekuję się zwykle dynamiki, jednak stosunkowo mocy silnik budzi nadzieję. Niestety ( a może na szczęście ? ) konstruktorzy Mitsubishi skoncentrowali się na komforcie jazdy. Dynamiczne zakręty nie są domeną Colta. Zarówno stosunkowo miękkie zawieszenie jak i niezbyt bezpośredni układ kierowniczy nie zachęcają do agresywnej jazdy. Zaletą komfortowego zawieszenia jest fakt, że wszystkie informacje o nierównościach są mocno wytłumione zanim dotrą do kierowcy. Jednak z drugiej strony, na ruchy kierownicą auto reaguje z opóźnieniem, jakby intencje kierowcy również były wytłumione zanim dojdą do pojazdu.

Duża wysokość oraz niska masa pojazdu dają również o sobie znać podczas szybszej jazdy w trasie. Auto jest wówczas wrażliwe na boczne podmuchy wiatru, nie prowadzi się zbyt pewnie.

Podsumowanie

Mitsubishi Colt 1.3 to auto pełne sprzeczności. Mocne ale ospałe, szybkie ale nie nadaję się do szybkiej jazdy. Z powodzeniem zmieści pięciu pasażerów ale bez bagażu…

Jednak pomimo tego wielu kierowcom się spodoba. Przy spokojnej jeździe, Mitsubishi Colt 1.3 okazuję się bardzo komfortowym i ekonomicznym pojazdem. Dodatkowo cena zakupu wynosząca nieco ponad 40 tys. PLN jest atrakcyjna, nawet pomimo nieco ubogiego wyposażenia.

Dlaczego warto kupić
Mitsubishi Colt 1.3?

Dlaczego warto kupić inny samochód ?

  • mocny 95 konny silnik 1.3 MIVEC
  • przestronne i wygodne wnętrze
  • atrakcyjna cena zakupu
  • korzystne ceny wyposażenia dodatkowego
  • dopłacając 2 tys. PLN możemy nabyć Colta 1.3 z automatyczną skrzynią biegów zapewniającą przyzwoite osiągi oraz nieco mniejsze zużycie paliwa
  • tyle samo trzeba dopłacić za ekonomiczniejszą wersję 1.3 Cleartec. Zastosowanie min. systemu stop&go zaowocowało zmniejszeniem zużycia paliwa aż o 1 litr na 100 km w cyklu mieszanym.
Mitsubishi Colt 1.3 MIVEC – dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1333 /benz./ R4 /16
Moc maksymalna (kW(KM)obr./min) 70(95)/6000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 125/4000
Prędkość maksymalna ( km/h ) 180
Skrzynia biegów/ napęd na koła man. 5/ przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,1
Średnie zużycie paliwa l/100km 6,0
Pojemność bagażnika l 169
Masa własna kg / ładowność kg 970/490
Cena katalogowa 40 290 PLN (w wersji Inform*)
Wyposażenie wersji Inform:

  • Poduszka bezpieczeństwa kierowcy i pasażera
  • Możliwość wyłączenia poduszki bezpieczeństwa pasażera
  • System antypoślizgowy ABS z elektronicznym rozkładem siły hamowania EBD
  • System wspomagania hamowania
  • System sygnalizacji nagłego hamowania
  • Centralny zamek sterowany pilotem (kluczyk)
  • Przednie szyby sterowane elektrycznie
  • Klimatyzacja półautomatyczna
  • Wspomaganie kierownicy
  • Lusterka sterowane elektrycznie i podgrzewane
Wersja Invite kosztuje 45 290 zł, dodatkowo posiada:
  • Boczne poduszki bezpieczeństwa
  • Klamki i lusterka w kolorze nadwozia
  • 15” koła aluminiowe 195/50R15
  • Koło kierownicy pokryte skórą
  • Tempomat
  • 6 głośników (przód, tył i tweetery)
  • Radio LW/MW/FM & CD & MP3 z gniazdem AUX
  • Przyciski sterowania radiem umieszczone w kierownicy
Cena w wersji Intense to 47 290 zł, a posiada ona dodatkowo:
  • 16” koła aluminiowe 205/45R16
  • Automatyczny włącznik świateł
  • Czujnik deszczu
  • Tylny spojler
Mitsubishi Colt – dane techniczne, ceny
V-max
0-100 km/h
Średnie spalanie
Cena (wersja Inform) Cena (wersja Invite) Cena (wersja Intense)
SILNIKI BENZYNOWE
1.1 5 MT (75KM) 165 13,3 5,7 38 290 PLN
1.3 6 AMT (95KM) 180 12,0 5,8 42 290 PLN 47 290 PLN 49 290 PLN
1.3 5MT Cleartec (95KM) 180 10,6 5,0 42 290 PLN
1.5 MIVEC 5 MT (109KM) 186 10,0 6,2 54 290 PLN

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!