Jaguar XJ220 – 20 lat minęło

Jak bardzo zmieniła się motoryzacja w ciągu ostatnich 20 lat? Zapewne większość z nas sądzi, że diametralnie. Jaguar XJ220 zmniejsza ten historyczny dystans. Zadebiutował w 1992 r., ale wyprzedził swoją epokę o tyle, że nawet dziś każdy pasjonat marzy, by mieć go w swoim garażu.

XJ220 – superszybki Jaguar

20-lecie Jaguara XJ220

Jaguar XJ220 Etymologia nazwy futurystycznego bolidu Jaguara jest równie niezwykła co sam samochód. Nie wynika bowiem ze skomplikowanych fabrycznych oznaczeń, pojemności silnika, czy innych przyziemnych spraw. 220 to prędkość maksymalna osiągana przez Jaguara. I nie jest to wcale 220 km/h. Wartość podano w milach! (ok. 354 km/h)

Koncept sportowego XJ220 pokazano kilka lat przed debiutem produkcyjnej wersji – w 1988 r. Prototyp spotkał się z dużym zainteresowaniem, dlatego w roku kolejnym przystąpiono do produkcji, zapraszając do współpracy z firmę TWR. Pierwszy egzemplarz ukończono w 1992 r. Dokładnie 20 lat temu.

Jaguar XJ220 – konstrukcja i osiągi

Do 100 km/h poniżej 4 s

Jaguar XJ220 Niezwykłe osiągi dwuosobowy bolid zawdzięczał przede wszystkim nowoczesnej konstrukcji. Karoserię w dużej części wykonano z aluminium. Samochód ważył zaledwie 1 470 kg. Liczba ,,100″ na tradycyjnym prędkościomierzu pojawiała się w czasie krótszym niż 4 sekundy. Samochód posiadał doskonały układ jezdny, spłaszczona bryła nadwozia zapewniała odpowiednią zwrotność przy wysokich prędkościach. Pod maską pracował silnik 3.5 l V6 o mocy 542 KM. Specjalne opony, będące w stanie wytrzymać wysokie obciążenia wykonała firma Bridgestone.

Samochód w momencie debiutu rynkowego kosztował 470 000 funtów brytyjskich. Jego zakup był jednak doskonałą inwestycją. Produkcję zamknięto bowiem już w 1994 r. a na ulice wyjechało zaledwie 275 egzemplarzy. XJ220 jest dziś nie lada gratką dla kolekcjonerów, którzy są w stanie zapłacić za niego ogromne pieniądze.

XJ220 S – żółty i jeszcze szybszy

Jaguar i 700 KM

Jaguar XJ220 SPoza podstawową – srebrną odmianą XJ220 powstała także jego specjalna edycja. Jaguara XJ220 S wykonano z wykorzystaniem części z samochodów, ścigających się w wyścigach Le Mans. Jego karoseria zawiera elementy z włókna węglowego. Zmodyfikowano sprężyny i amortyzatory, dodano spojler. Wyczynowy silnik generował 700 KM. Nietypowa, żółta wersja zadebiutowała w 1993 r.

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!