Honda Insight – piękna, nowoczesna i ekologiczna
Honda Insight to samochód, w którym można się zakochać. Urzekający i oryginalny design, nowoczesny napęd i do tego przystępna, jak na hybrydę cena. Warto zapoznać się bliżej z piękną Japonką.
Auta hybrydowe są pewnego rodzaju pomostem pomiędzy obecnie stosowanymi na masową skalę silnikami spalinowymi, a zarysowującą się perspektywą wejścia do produkcji aut z napędem elektrycznym. We współczesnych autach hybrydowych napęd elektryczny pełni jedynie rolę wspomagającą, bo główne skrzypce i tak dalej gra napęd spalinowy. Jest to już jednak swego rodzaju krok w przód. Do tej pory za najważniejszego gracza na rynku aut hybrydowych uważano Toyotę i jej model Prius. Honda Insight może być dla niej sporym zagrożeniem. Obecna wersja Honda Insight jest produkowana od 2009 roku (pierwsza wersja Insight trafił do sprzedaży w 1999 roku).
Honda Insight ma oryginalną urodę
Uroda samochodu jest niezwykle oryginalna. Tego auta nie sposób pomylić z żadnym innym. W dzisiejszych czasach dość trudno znaleźć tak wyrazisty styl. Samochód ma aerodynamiczny kształt, w którym uwagę zwraca śmiało nakreślona sylwetka i wysoko zadarty tył auta. Wyznacznikami oryginalności są grill z chromowanymi paskami, stanowiący stylistyczną całość z podłużnymi reflektorami, dzielona tylna szyba ze światłem stopu na linii podziału szyby na części, oraz opadająca łagodnie ku tyłowi linia dachu. Samochód projektowano tak, aby w środku było jak najwięcej miejsca dla pięciu osób, oraz aby auto stawiało jak najmniejszy opór aerodynamiczny. Honda Insight ma niską sylwetkę, duży rozstaw osi i nisko położony środek ciężkości. Dzięki temu oprócz potężnego wnętrza ma też nieco sportowy wygląd. Inżynierowie wzorowali samochód na innym modelu Hondy – FCX Clarity, napędzanym ogniwami wodorowymi.
Honda Insight i jej wnętrze
Wnętrze auta jest przestronne, dzięki czemu pięć osób może wygodnie nim podróżować. Honda Insight ma bagażnik o pojemności 410 litrów. Umieszczone z tyłu auta silnik elektryczny i jego baterie nie przeszkadzają w rozłożeniu tylnych siedzeń (kanapa rozkłada się w proporcjach 60:40) . Dzięki temu można uzyskać płaską powierzchnię ładunkową o pojemności ponad tysiąc litrów (dokładnie 1017). Pod podłogą bagażnika znalazło się jeszcze miejsce na praktyczny schowek. Auto w podstawowej wersji posiada automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i kierownicę, regulowaną w dwóch płaszczyznach Niestety, ale nawet system audio dostępny jest tylko w opcji. Kierowca korzysta z cyfrowej tablicy przyrządów. Najważniejszą częścią tablicy jest cyfrowy prędkościomierz. Zmienia on kolor w zależności od stylu jazdy kierowcy, mającego wpływ na ilość spalanego paliwa. Jeśli kierowca jedzie spokojnie i dzięki temu spala mniej paliwa, prędkościomierz staje się zielony. W przypadku ostrej jazdy i zwiększonego spalania, staje się bardziej niebieski. System wyświetla też specjalne ikonki, które informują o stylu jazdy kierowcy. Kierowca ma do dyspozycji także przycisk Econ. Jego naciśnięcie powoduje uruchomienie elektronicznego układu optymalizacji spalania. Powoduje on optymalizację pracy klimatyzacji, wydłuża okresy wyłączenia silnika spalinowego oraz maksymalizuje odzyskiwanie energii podczas hamowania. Pod prędkościomierzem znajduje się wyświetlacz wielofunkcyjny LCD. Pokazuje on między innymi przebieg całkowity i dzienny, zapięcie pasów bezpieczeństwa, średnie zużycie paliwa oraz stan ekologicznej jazdy. W bogatszych wersjach wyposażenia dostępna jest wielofunkcyjna kierownica, dzięki której można sterować systemem audio, pracą tempomatu i dostępem do informacji z komputera pokładowego. W opcji można wyposażyć samochód między innymi w kompaktowy system nawigacyjny, niebieskie podświetlenie wnętrza, system rozrywkowy instalowany do oparć przednich foteli, obsługę telefonu bluetooth, nawigację Honda z dyskiem twardym, oraz przednie i tylne listwy progowe ze stali nierdzewnej. Wyposażenie samochodu w podstawowej opcji raczej nie rzuca na kolana.
Honda Insight i systemy bezpieczeństwa
Honda Insight standardowo jest wyposażona w systemy ABS, EBD i system kontroli stabilności jazdy VSA. System VSA ciągle monitoruje prędkość auta i w razie potrzeby może ograniczyć moc silnika oraz przyhamować pojedyncze koło, co pozwoli na przywrócenie zamierzonego toru ruchu. Samochód posiada sześć poduszek powietrznych : czołowe kierowcy i pasażera, boczne na przednich fotelach i kurtyny powietrzne. Auto jest wyposażone standardowo w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z dwustopniowymi napinaczami dla kierowcy i pasażera oraz trzypunktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa dla pasażerów z tyłu. Samochód posiada także system dźwiękowego przypominania o konieczności zapięcia pasów bezpieczeństwa. Siedzenia wyposażono w aktywne zagłówki, chroniące przed urazami kręgów szyjnych. Insight posiada także mocowania fotelików dziecięcych Isofix. Konstrukcja Hondy Insight została opracowana zgodnie z zasadami struktury ramowej ACE. Jest to specjalny rodzaj konstrukcji, która rozprasza i pochłania energię zderzenia na większej powierzchni, zapewniając bezpieczeństwo osobom wewnątrz auta. ACE ogranicza także siły zderzeniowe, oddziałujące na inne pojazdy, uczestniczące w kolizji.
Współdziałanie elementów napędu hybrydowego
Współdziałania silników spalinowego i elektrycznego | ||||
Sytuacja | Działanie | |||
Samochód stoi – bieg jałowy | Silnik spalinowy jest wyłączony, systemy czerpią energię z akumulatora |
|||
Ruszanie | Silnik elektryczny uruchamia silnik spalinowy | |||
Spokojne przyspieszanie | Pracuje sam silnik spalinowy | |||
Jazda z małą prędkością | Pracuje sam silnik elektryczny | |||
Przyspieszanie | Silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy | |||
Gwałtowne przyspieszanie | Silnik spalinowy pracuje z pełną mocą. Silnik elektryczny nie pracuje |
|||
Jazda z dużą prędkością | Silnik spalinowy pracuje z pełną mocą. Silnik elektryczny nie pracuje |
|||
Zwalnianie / hamowanie | Silnik elektryczny pracuje jako generator. Odzyskuje maksimum energii z hamowania i ładuje nią swój akumulator. Silnik spalinowy nie pracuje. |
Jak widać jest możliwość jazdy Honda Insight tylko i wyłącznie w trybie elektrycznym. Wpływ na to ma styl jazdy kierowcy i stopień naładowania akumulatora. Według informacji producenta auto może jechać od kilkunastu do nawet osiemdziesięciu kilometrów na godzinę w samym trybie elektrycznym. W rzeczywistości taki sposób jazdy można jednak stosować jedynie do jazdy po osiedlowych lub mało uczęszczanych podmiejskich uliczkach, gdzie będzie można bardzo łagodnie poruszać się ze stałą prędkością. Nie da rady zastosować tego podczas jazdy na normalnej drodze z dużym ruchem, albowiem każde zatrzymanie się (na przykład na światłach) albo przyspieszenie spowoduje uruchomienie silnika spalinowego.
Honda Insight i jej hybrydowy napęd
Honda Insight posiada równoległy, hybrydowy napęd IMA (integrated Motor Assist). Składa się on z głównej jednostki napędowej, którą jest silnik spalinowy, oraz z jednostki wspomagającej, którą jest silnik elektryczny IMA. Napęd wykorzystuje bezstopniową skrzynię biegów CVT. Umożliwia ona swobodny wybór stopnia przełożenia, dzięki czemu do każdych warunków pracy silnika można dobrać idealne przełożenie. Spalinowa jednostka napędowa to rzędowy, 4cylindrowy , wolnossący silnik benzynowy SOHC I-Vtec (z układem elektronicznie sterowanych zmiennych faz rozrządu i skoku zaworów) o pojemności 1,3 litra. Insight jest też wyposażony w podwójny zapłon sekwencyjny I-DSI, gwarantujący niskie spalanie oraz równocześnie wysoką moc i moment obrotowy. Silnik elektryczny IMA jest zamontowany bezpośrednio na wale korbowym silnika. Ma moc 14KM. Działa jako generator podczas zwalniania, jako rozrusznik oraz jako wspomaganie dla silnika spalinowego. Układ IMA składa się z akumulatora hybrydowego, układu sterowania oraz jednostki IPU (Inteligent Power Unit), której zadaniem jest odzyskiwanie energii kinetycznej z hamowania i dostarczania dodatkowego mocy w czasie przyspieszania. Systemy IMA i IPU znajdują się pod podłogą powierzchni bagażowej samochodu. Zastosowanie napędu hybrydowego ma za zadanie zmniejszenie ilości spalanego paliwa i ograniczenie emisji spalin. Dodatkowo spalanie zmniejsza system Econ, którego działanie zostało omówione podczas opisywania wnętrza auta.
Honda Insight – dane techniczne
Dane techniczne | ||||
Silnik | 1,3 IMA | |||
Typ | Hybrid | |||
Pojemność | 1339 cm3 | |||
Silnik benzynowy: moc maksymalna | 88 KM | |||
Silnik elektryczny: moc maksymalna | 14 KM | |||
Paliwo | Pb95 | |||
Prędkość maksymalna | 182 km/h | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,4 sekundy | |||
Cykl miejski | 4,6l / 100km | |||
Cykl pozamiejski | 4.2l / 100km | |||
Cykl mieszany | 4.4l / 100km | |||
Przekładnia | Bezstopniowa CVT | |||
Masa własna | 1240 kg | |||
Maksymalna masa całkowita | 1650 kg | |||
Zawieszenie z przodu | Kolumny Mcphersona | |||
Zawieszenie z tyłu | Belka skrętna | |||
Hamulce z przodu | Tarcze wentylowane | |||
Hamulce z tyłu | Tarcze |
Honda Insight – cennik
Ceny | ||||
Wersja S (1.3 IMA CVT) | 78 400 złotych | |||
Wersja Comfort (1.3 IMA CVT) | 80400 złotych | |||
Wersja Elegance (1.3 IMA CVT) | 84600 złotych |
Podsumowanie
Honda Insight jest samochodem niezwykle ciekawym. Jej atutami są niezwykle oryginalna stylistyka, wygoda i przestronność wnętrza, oraz nowoczesny napęd, który ma bardzo oszczędny apetyt na paliwo. Producent zachęca do zakupu także gwarancją – uwaga ośmioletnią! Za niespełna osiemdziesiąt tysięcy złotych (najtańsza hybryda na rynku) można mieć wygodne, nietuzinkowe, oryginalne auto rodzinne, które na dodatek będzie bardzo tanie w utrzymaniu. Średnie spalanie na poziomie 4.4 litra na sto kilometrów powoduje jak najlepsze uczucia do tego auta, pozwalające nawet wybaczyć mu dość słabe wyposażenie w wersji podstawowej. Warto!