Fiat – historia marki cz. 1
Był koniec XIX w. Grupa włoskich inwestorów zainteresowana rozwojem raczkującego przemysłu motoryzacyjnego, zdecydowała się skumulować własny kapitał zawiązując spółkę. Wspólna inwestycja otrzymała nazwę Fabbrica Italiana Automobili Torino. Tak narodził się Fiat – ikona włoskiej motoryzacji.
Giovani Agnelli i pierwsze lata Fiata
Historia logo Fiata
Spośród grupy inwestorów, zakładających spółkę, szczególnie wyróżniającą się postacią był Giovani Agnelli. Miał on duży udział w podpisaniu porozumienia z 11 lipca 1899 r. Siedzibą firmy był Turyn – na mocy porozumienia przejęto znajdującą się tam manufakturę. Agnelli był oficerem, ale także pasjonatem i entuzjastą nowych technologii. Początkowo objął funkcję sekretarza, ale już w 1902 r. rozległa wiedza i zmysł strategiczny, pozwoliły mu objąć fotel dyrektora generalnego spółki. Już w 1900 r. zaczęły powstawać pierwsze samochody. Składano je w Corso Dante. Pierwszym modelem był oparty na zwykłym powozie 3/12 HP. Napędzał go 3,5-konny silnik spalinowy 0.6. Prymitywną konstrukcję z wajchą zamiast kierownicy i bez biegu wstecznego, wyposażono w element, który wkrótce został zaadaptowany przez wszystkie marki. Był to sygnał dźwiękowy – trąbka z ,,gruszką” wykonaną z gumy. W pierwszym roku produkcji powstały 24 pojazdy. Oficjalne logo Fiata pojawiło się już w 1904 r. Jego projektantem był Biscaretti.
Początek wieku XX – sukcesy w wyścigach
Fiat i Vincenzo Lancia
W kolejnych latach Fiat systematycznie zwiększał produkcję. Powstawało ponad 300 aut rocznie. Pierwsze samochody zaczęto wystawiać do rajdów. W Giro d’Italia Automobilistico wszystkie dojechały do mety, a w Sassi-Superga, zwycięstwo odniósł kierowca Fiata 24 HP – Vincenzo Lancia. Jeden z głównych konstruktorów Fiata, amator wyścigów, w 1906 r. zdecydował się na założenie własnej firmy samochodowej. Wówczas Fiat był już potężnym, prężnie rozwijającym się koncernem. W ofercie znajdowało się wiele modeli. Moc czterocylindrowych silników sięgała nawet 100 KM. Fiaty importowano za granicę, m.in. do USA, gdzie cieszyły się dużym powodzeniem. Modelem, który podbił europejskie stolice był 16-konny Fiat 1 Fiacre. Wyprodukowano 1 800 egzemplarzy tego auta.
Pierwsze akumulatory – zmiany technologiczne
Tor do jazd próbnych na dachu…
W drugą dekadę XX w. Fiat wchodził ze zmodyfikowaną linią modelową. W modelu Tipo po raz pierwszy w historii, zamontowano akumulatory. Wśród nowych patentów znalazł się także projekt rozrządu oraz ułatwiające nocną podróż reflektory karbidowe. W 1916 r.rozpoczęto budowę fabryki w Lingotto. Wyróżniała się ona na tle innych, futurystycznymi rozwiązaniami architektonicznymi. Na jej dachu utworzono tor do jazd próbnych o długości 1100 m. Fiat postanowił pobić rekord prędkości. Model 300 HP Record, stworzony specjalnie w tym celu, osiągnął 290 km/h. Model Zero, znany też jako 12-15 HP spowodował największy sukces sprzedażowy w przedwojennej historii marki. Wyprodukowano ponad 2100 sztuk tego skromnego, maksymalnie 19-konnego auta, które było w stanie rozpędzić się do 70 km/h. Po wybuchu I wojny światowej, niemal cała produkcja rozwijającej się marki została przerwana. Fabryki przeznaczono na potrzeby wojska.
Fiat vs. powojenny kryzys
Jeszcze przed wojną rozpoczęto produkcję komfortowego Fiata 501. To właśnie ten model w dużej mierze pomógł włoskiej marce w pokonaniu powojennego kryzysu gospodarczego. Z fabryk wyjechało aż 4500 egzemplarzy. Fiat 509 z 1925 r. był pierwszym małym samochodem Fiata. Wkrótce okazało się, że to właśnie w tym segmencie turyńska marka ma szansę osiągnąć najwięcej sukcesów. Sukcesor 509, czyli 508 Balilla uważany jest do dziś za jeden z najlepszych pod względem komercyjnym wynalazek Fiata. Zaprezentowany w 1932 r. trzybiegowy samochodzik, posiadający m.in. hydrauliczne hamulce był sprzedawany za 10 tys. lirów. Spalał tylko 8 l na 100 km. Fiat korzystając z dużego zainteresowania modelem na świecie, zaczął sprzedawać licencje na jego produkcję. W ten sposób 508 trafił także do Polski.
Fiat Topolino – moda na maluchy
Sukces pierwszych małych Fiatów rozochocił włodarzy włoskiej firmy. Zaprojektowano nowe mini auto, które mogło przewieźć dwójkę dorosłych oraz dwójkę dzieci. Fiat Topolino budził sympatię nie tylko ze względu na skromne rozmiary oraz cenę (poniżej 10 000 lirów!). Produkując ten model, Fiat zerwał z kanciastymi kształtami nadwozia. Topolino nie jest nazwą wymyśloną przez producenta. Model wszedł do sprzedaży jako 500, ale szybko zyskał przydomek. Ze względu na nietypowy wygląd, Włosi zaczęli nazywać auto Topolino, czyli ,,Myszka„. To podobna historia jak w przypadku polskiego ,,Malucha„, czyli Fiata 126p. Takich analogii jest więcej. ,,Maluch” zmotoryzował Polskę w latach 80. To samo uczynił 13-konny Topolino we Włoszech. Ale ponad 40 lat wcześniej. Doskonale rozwijającą się firmę zastała wojna…
cdn.