Car of the Year 2012 – znamy listę kandydatów
W tym roku do walki o najbardziej prestiżowe trofeum w motoryzacyjnym światku powalczy 35 aut. Zmianie uległy dotychczasowe zasady wyboru zwycięzcy. Tym razem poznamy go nie pod koniec listopada, a w marcu – podczas salonu samochodowego w Genewie.
Car of the Year – nowe reguły
Konkurs na najlepszy samochód roku w Europie odbywa się już od 1964 roku. Pierwsze miejsce zajął wówczas Rover 2000. W tym roku wybór najlepszego auta będzie trwał dłużej niż zwykle. Wszystko za sprawą przesunięcia terminu ogłoszenia wyników. Werdykt zostanie ogłoszony w marcu, w czasie trwania salonu samochodowego w Genewie. Wcześniej jury, składające się z 59 dziennikarzy (z 23 krajów Europy) wybierze siedem aut, które przejdą do ostatniej tury głosowania. Szczęśliwą siódemkę poznamy 9 stycznia. Warunkiem zgłoszenia samochodu do udziału w konkursie była roczna produkcja w liczbie przekraczającej pięć tysięcy egzemplarzy i dostępność na minimum pięciu rynkach europejskich przed końcem roku.
Kto ma szansę na tytuł?
W gronie faworytów znajdują się samochody ekologiczne – m.in. Opel Ampera i Citroen DS5
Wśród 35 aut, które zgłoszono do konkursu, znajduje się sporo nowości zaprezentowanych podczas niedawno zakończonych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Trudno pokusić się o wskazanie faworytów plebiscytu, gdyż na liście znajduje się kilka interesujących pozycji. Szczególnie interesującą premierą tego roku był Citroen DS5. Ciekawie zaprojektowana hybryda ma szanse na zwycięstwo, zwłaszcza biorąc pod uwagę panujące w Europie ekologiczne trendy. Wystarczy wspomnieć, iż w ubiegłym roku tytuł Car of the Year zdobył elektryczny Nissan Leaf, wyprzedzając m.in. Alfę Romeo Giulietta). W gronie potencjalnych zwycięzców należy także wymienić parę Opel Ampera, Chevrolet Volt. Elektryczne bliźniaki to nietypowe hybrydy, gdyż zamontowany w nich silnik spalinowy nie odpowiada bezpośrednio za napęd a za naładowanie silnika elektrycznego. Bardzo nowoczesne rozwiązanie ekologiczne zastosowano także w Peugeot 3008 HYbrid4 – pierwszej hybrydzie z silnikiem diesla.
Ciekawe premiery – Porsche 911 i Range Rover Evoque
Dużą sympatię miłośników motoryzacji rok rocznie budzą nowe samochody, których cena przekracza kilkaset tysięcy euro. Do takich należy m.in. Porsche 911, które choć nie różni się znacząco od poprzednika, jest bardziej zaawansowane technicznie i nareszcie…ekonomiczne. Kolejną ciekawą premierą był w tym roku Range Rover Evoque, czyli najmniejszy w historii samochód Range’a. To auto ma wyznaczać nowy kierunek działań brytyjskiej marki. Swoje szanse jak zwykle mają auta niemieckie, a wśród nich Mercedes SLK. Sympatyków znajdują też Audi A6 i Q3 oraz BMW serii 1 i 6, ale zwycięstwo któregokolwiek z nich byłoby niespodzianką.
SUV-y podbijają rynek
Na swoją szansę na sukces wciąż czekają SUV-y. W tym roku na liście znajduje się kilku reprezentantów tego segmentu. Głośną premierą był model Korando, wracającego na europejski rynek Ssangyonga. To dobry samochód, ale Koreańczycy muszą go jeszcze dopracować, aby był w stanie konkurować z potęgami. Mówiąc o potęgach nie sposób nie wymienić nowej Mazdy CX5 z nowoczesną technologią SKYACTIV. Mercedes-Benz Klasy ML także sprawia pozytywne wrażenia. Gamę SUV-ów uzupełniają wspomniane wyżej Audi Q3 i Range Rover Evoque.
Dawni tryumfatorzy i ich nowe wersje
Fiat Panda i Toyota Yaris zdobywały tytuł Car of the Year w przeszłości
Wśród kandydatów do zwycięstwa w Car of the Year znalazły się także nowe wersje aut, które już kiedyś zwyciężały. Nowe edycje Toyoty Yaris oraz Fiata Pandy wprowadzają kilka innowacji, ale nie są taką niespodzianką jak w chwili swojego debiutu. Samochodem, który też miał swoich poprzedników jest Kia Rio. Model przeszedł gruntowną przemianę i jest o wiele lepszy niż poprzednie wersje. Głosujących przekonać może gama oszczędnych silników, pracujących pod maską Rio, bogate wyposażenie standardowe oraz bardzo konkurencyjna wobec aut europejskich cena. Tryumf marki z Korei byłby nareszcie dowodem na to, iż tamtejsza motoryzacja dogoniła światową.
Kto wygra?
Rok 2011 przyniósł wiele interesujących premier, świadczących o tym, że światowa motoryzacja powoli wychodzi z kryzysu. Spośród grona faworytów trudno wymienić tego największego. Przynajmniej do 9 stycznia każdy samochód ma więc, choćby teoretyczną, szansę na zwycięstwo.
Przedstawiamy pełną listę 35 kandydatów w kolejności alfabetycznej:
– Audi A6
– Audi Q3
– BMW serii 1
– BMW serii 6
– Chevrolet Aveo
– Chevrolet Orlando
– Citroen DS4
– Citroen DS5
– Fiat Panda
– Ford Focus
– Honda Civic
– Hyundai i40
– Hyundai Veloster
– Kia Picanto
– Kia Rio
– Lancia Ypsilon
– Lexus GS
– Mazda CX-5
– Mercedes-Benz Klasy B
– Mercedes-Benz Klasy ML
– Mercedes-Benz Klasy SLK
– Opel Ampera/Chevrolet Volt
– Opel Zafira Tourer
– Peugeot 508
– Peugeot 3008 HYbrid4
– Porsche 911
– Ranger Rover Evoque
– Renault Kangoo Z.E.
– Renault Fluence Z.E.
– Ssangyong Korando
– Toyota Verso S/Subaru Trezia
– Toyota Yaris
– Volkswagen Beetle
– Volkswagen Jetta
– Volkswagen up!