Test: Toyota Avensis 1.8 Multidrive S (147 KM)

Przetestowaliśmy nową Toyotę Avensis wyposażony w benzynowy silnik 1.8 współpracujący z automatyczną skrzynię biegów MultidriveS

Nowa Avensis -innowacyjny projekt nadwozia

Stylistyka nadwozia nowej Avensis jest dyskusyjna. Z jednej strony widać od razu, że jest to nowy model a nie lifting starej wersji. Wygląda jednak trochę … egzotycznie – może trzeba się po prostu przyzwyczaić. To nowoczesny i odważny projekt – może nawet za odważny. Przednie światła… cóż mogą się nie podobać :-).

Wnętrze – nowocześnie i ciasno.

Nie rozumiem dlaczego limuzyna klasy średniej za ok. 100 tys. oferuje mniej miejsca niż kompakt typu Skoda Octavia. Gdyby w Polsce była sprzedawana Toyota Camry – rozumiał bym politykę firmy. Chcesz mieć dużą, komfortową limuzynę – kup Camry. Chcesz małą limuzynkę kup Avensis – ale w naszym kraju Avensis jest największym modelem Toyoty ( nie liczę Terenówek i Lexusów ). Jeszcze ciekawszy jest fakt, że nowa Avensis jest subiektywnie mniejsza w środku od starego modelu – rzadko się to zdarza.

Niemiecka konkurencja np. VW Passat, Opel Insignia oferuje znaczenie więcej miejsca. Ale np. Honda Accord jest podobnie ciasna – czyżby Japońskie auta były tylko dla Japończyków?

Dobre materiały, bogate wyposażenie
Wnętrze nowej Avensis w wersji Sol Plus jest ciekawie zaprojektowane i wygląda bardzo jakościowo. Bogate wyposażenie seryjne obejmuje min:

  • automatyczną klimatyzacje
  • reflektory biksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów
  • elektryczny hamulec postojowy
  • 7 poduszek powietrznych
  • 11-sto głośnikowy system audio ze sterowanie przy kierownicy
  • komplet systemów bezpieczeństwa : VSC+, ABS, TRC ,BA

Do wykończenia wnętrza nie można mieć większych zastrzeżeń. Jeśli komuś nie przeszkadza utrudniająca widoczność nisko opadająca krawędź dachu – może się poczuć w nowej Avensis naprawdę komfortowo.

Toyota Avensis 1.8 Valvematic – test drogowy

Sercem testowanego samochodu jest nowoczesny silnik 1.8 Valvematic o mocy 147 KM. Niestety, moment obrotowy wynoszący tylko 180 Nm jest osiągany dopiero przy 4400 obr/m. W wersji z manualną skrzynią biegów auto jeździ dość dynamicznie ( przyspieszenie 0-100 km/h – 9,4s ) , jednak np. wyprzedzanie przy większych prędkościach wymaga redukcji o 2 biegi. Od czego jest jednak nowoczesny automat?

Multidrive S – nowa skrzynia biegów od Toyoty

Osoba przekazująca mi samochód do testów powiedziała : ,,ta skrzynia to takie DSG tylko od Toyoty” – co za bzdura! Jest to skrzynia bezstopniowa ( a nie preselekcyjna jak DSG ).

Komfort!
Główną zaletą takiej skrzyni jest idealna płynność jazdy. Praktycznie żadne istniejące rozwiązanie nie gwarantuje takiego komfortu. Skrzynia DSG nigdy nie będzie tak płynnie jeździć przy bardzo wolnej jeździe ( jest wtedy na ,,pół-sprzęgle” ). Również tradycyjny automat (np. tiptpronik ) – przerzucanie biegów zawsze jest wyczuwalne ( lekko ale jest ).

W połączeniu z silnikiem 1.8 Valvematic nowa skrzynia Toyoty oferuje niezwykły komfort przy… mało dynamiczniej jeździe! Przy ok 60 km/h silnik ma tylko ok. 1 tys. obr./m , cisza i spokój. Czyli przy 120 km/h silnik powinien się kręcić z prędkością ok. 2 tys. obr/min – nic z tego – jest ponad  3 tys. obr/m!

Auto w wersji osiąga prędkość 100km/h w 10,4 s ( sekundę więcej niż w wersji z manualną skrzynią biegów ). W praktyce samochód wydaje się mniej dynamiczny niż wynika to z danych katalogowych. Szybka jazda zmusza silnik do pracowania na wysokich obrotach, może nie jest to mocno uciążliwe ze względu na bardzo dobre wyciszenie auta. Miałem jednak wrażenie, że jadę skuterem który żeby się rozpędzić musi pracować na maksymalnych obrotach.

Zalety napędu

  • komfort i niskie spalanie przy spokojnej jeździe
  • wolnossąca benzynowa jednostka 1.8 – do rozwinięcie dobrze znanego i cenionego silnika. Sprawdzona trwała (łańcuch rozrządu) konstrukcja gwarantuje dużą bezawaryjność i stosunkowo tani serwis.
  • Niska dopłata za skrzynię Multidrive-S – 5 tys. PLN – na pewno warto! Konkurencyjne samochody wymagają większej dopłaty ( np. VW Passat DSG – dopłata – 10 tys PLN! )
  • Bardzo wysoka kultura pracy silnika

Wady:

  • mało elastyczny silnik, niska dynamika samochodu
  • przy dynamicznej lub szybkiej ( autostradowej ) jeździe silnik pracuje na bardo wysokich obrotach
  • skrzynia bezstopniowa jeśli już się popsuje ( np. pierwsze wersje Multitronik od Audi ) jest bardzo droga w naprawie. Czasem nawet nienaprawialna (np. Primera CVT). Miejmy nadzieję, że Toyota stanęła na wysokości zadania. Tak czy inaczej – ryzyko jest. Nie jest to tak sprawdzona konstrukcja jak DSG czy Tiptronik.

Dlaczego Toyota nie oferuje tej skrzyni z nowoczesnymi dieslami D4D? Wykorzystując wysoki moment obrotowy auto było by znacznie dynamiczniejsze. Proste – skrzynie bezstopniowe ze względu na swoją budowę mają problemy z przekazaniem dużego momentu obrotowego. Nawet Audi mające spore doświadczenie w budowie takich skrzyń, w najmocniejszych wersjach oferuje tradycyjne skrzynie automatyczne Tiptronik lub coraz częściej S-Tronik.

Toyota Avensis 1.8 Valvematic Multidrive S – dla kogo?

Pomimo wszelkich moich zastrzeżeń, opisywany model to bardzo ciekawy samochód. Idealny dla spokojne jeżdżącego, niewysokiego kierowcy. Przy spokojnej jeździe, komfort jest porównywalny z autami klasy wyższej: cisza, brak wibracji, bogate wyposażenie, dobre audio. Przy takim stylu jazdy samochód będzie również prawdopodobnie trwały ( skrzynie bezstopniowe źle znoszą bardzo dynamiczną jazdę ). Również cena jest akceptowalna – może nie okazyjna, ale Toyoty nigdy nie były tanie. Warto również dodać, że można kupić nową Avensis w wersji ciężarowej ( kombi ).

Toyota Avensis 1.8 Valvematic Multidrive S – dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1798 cm3 / benz. / R4 / 16
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) 108 / 147 / 6400
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 180 / 4400
Prędkość maksymalna 200
Skrzynia biegów/napęd na koła aut. CVT / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s
Średnie zużycie paliwa 6,7 l / 100km
Pojemność bagażnika 509 l
Masa własna / ładowność; 1475 kg / 545 kg
Cena katalogowa 99 190 PLN

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!