Audi S1 – hothatch z prawdziwego zdarzenia

Coraz więcej producentów oferuje mocne i stosunkowo tanie auta z praktycznymi nadwoziami typu hatchback. Jednak nie zawsze duża moc efektywnie przekłada się na wrażenia z jazdy, przedni napęd często nie zapewnia odpowiedniej trakcji. Nowe Audi S1 ma na szczęście zapęd 4×4 w standardzie!

audi-s1

Po pierwsze wygląd

Hothatch musi wyglądać efektownie – to podstawa. Oczywiście nie wyróżnia się na ulicy jak Ferrari, ale już na pierwszy rzut oka musi być wyraźnie inny niż „normalna wersja”. W tym wypadku, projektanci Audi S1 poradzili sobie z tym zadaniem w 100%! Nowe światła, zderzaki oraz kilka drobnych elementów skutecznie wyróżniają sportową odmianę A1.

audi-s1-4

Po drugie – silnik musi być mocny!

Do napędu S1 posłużyła dobrze znana jednostka 2.0 TFSI (TSI). W tym wypadku moc została ustawiona na 231 KM, ale to nie wszystko. Moment obrotowy wynosi aż 370 Nm! Dla porównania, 300-konny Golf R generuje „tylko” 380 Nm. Takie parametry silnika w stosunkowo lekkim aucie muszą zapewniać niezłe osiągi – i tak jest w praktyce – dzięki napędowy Quattro!

Po trzecie – przeniesienie napędu + zawieszenie

Wiele mocnych, przednionapędowych aut ma spore problemy z pełnym wykorzystaniem potencjału silnika – dzięki seryjnemu napędowi Quattro, nowe Audi S1 nie z tym najmniejszych problemów. Przyspieszenie 0-100 km/h wynoszące 5,8 sekundy (5,9 s w wersji sportback) mówi samo za siebie. Napęd 4×4 jest realizowany przez wielopłytkowe sprzęgło umieszczone przy tylnej osi. Dzięki udoskonalonemu zawieszeniu, S1 ma zapewniać zarówno zwinność na ciasnych zakrętach, jak i stabilność jazdy przy prędkości maksymalnej (250 km/h).

audi-s1-5

Po czwarte – przystępna cena

I tu może być problem. 185-konna wersja Audi A1 1.4 TFSI ze skrzynią S-tronic kosztuje 108 tys. zł (bliźniacza Fabia RS 75 tys. zł). Ile będzie kosztować Audi S1? Prawdopodobnie w granicach 130 – 140 tys. zł co nie jest kwotą niską. 300-konny Golf R kosztuje od 147 tys. zł. Oczywiście, jak to w Audi, auto trzeba będzie „doposażyć” w kilka niezbędnych dodatków za 20-30 tys. zł i możemy się zbliżyć ceną do Lancera EVOLUTION….

Podsumowanie

Niezależnie od tego jaka będzie ostateczna cena S-jednynki, nowy model Audi to ciekawe auto. Małe nadwozie zostało „napakowane” najnowszymi technologiami i co unikatowe w tej klasie – Audi S1 posiada napęd 4×4. Wiadomo, że w przypadku silnika 2.0 TSI stosunkowo łatwo podnieść chip-tuningiem moc o około 20%. Jeśli układ przeniesienia napędu jest dodatkowo wzmocniony, to tunerzy będą mieli spore pole do popisu!


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!