Audi S1 – hothatch z prawdziwego zdarzenia

Coraz więcej producentów oferuje mocne i stosunkowo tanie auta z praktycznymi nadwoziami typu hatchback. Jednak nie zawsze duża moc efektywnie przekłada się na wrażenia z jazdy, przedni napęd często nie zapewnia odpowiedniej trakcji. Nowe Audi S1 ma na szczęście zapęd 4×4 w standardzie!

audi-s1

Po pierwsze wygląd

Hothatch musi wyglądać efektownie – to podstawa. Oczywiście nie wyróżnia się na ulicy jak Ferrari, ale już na pierwszy rzut oka musi być wyraźnie inny niż „normalna wersja”. W tym wypadku, projektanci Audi S1 poradzili sobie z tym zadaniem w 100%! Nowe światła, zderzaki oraz kilka drobnych elementów skutecznie wyróżniają sportową odmianę A1.

audi-s1-4

Po drugie – silnik musi być mocny!

Do napędu S1 posłużyła dobrze znana jednostka 2.0 TFSI (TSI). W tym wypadku moc została ustawiona na 231 KM, ale to nie wszystko. Moment obrotowy wynosi aż 370 Nm! Dla porównania, 300-konny Golf R generuje „tylko” 380 Nm. Takie parametry silnika w stosunkowo lekkim aucie muszą zapewniać niezłe osiągi – i tak jest w praktyce – dzięki napędowy Quattro!

Po trzecie – przeniesienie napędu + zawieszenie

Wiele mocnych, przednionapędowych aut ma spore problemy z pełnym wykorzystaniem potencjału silnika – dzięki seryjnemu napędowi Quattro, nowe Audi S1 nie z tym najmniejszych problemów. Przyspieszenie 0-100 km/h wynoszące 5,8 sekundy (5,9 s w wersji sportback) mówi samo za siebie. Napęd 4×4 jest realizowany przez wielopłytkowe sprzęgło umieszczone przy tylnej osi. Dzięki udoskonalonemu zawieszeniu, S1 ma zapewniać zarówno zwinność na ciasnych zakrętach, jak i stabilność jazdy przy prędkości maksymalnej (250 km/h).

audi-s1-5

Po czwarte – przystępna cena

I tu może być problem. 185-konna wersja Audi A1 1.4 TFSI ze skrzynią S-tronic kosztuje 108 tys. zł (bliźniacza Fabia RS 75 tys. zł). Ile będzie kosztować Audi S1? Prawdopodobnie w granicach 130 – 140 tys. zł co nie jest kwotą niską. 300-konny Golf R kosztuje od 147 tys. zł. Oczywiście, jak to w Audi, auto trzeba będzie „doposażyć” w kilka niezbędnych dodatków za 20-30 tys. zł i możemy się zbliżyć ceną do Lancera EVOLUTION….

Podsumowanie

Niezależnie od tego jaka będzie ostateczna cena S-jednynki, nowy model Audi to ciekawe auto. Małe nadwozie zostało „napakowane” najnowszymi technologiami i co unikatowe w tej klasie – Audi S1 posiada napęd 4×4. Wiadomo, że w przypadku silnika 2.0 TSI stosunkowo łatwo podnieść chip-tuningiem moc o około 20%. Jeśli układ przeniesienia napędu jest dodatkowo wzmocniony, to tunerzy będą mieli spore pole do popisu!


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!

  • 666

    To w końcu ma napęd Quattro czy zapożyczony z A3 i Golfa haldex?? bo to istotna różnica jak autor doskonale wie. W swojej klasie mikrusów nie ma jednak konkurencji, szkoda że ograniczą wielkość produkcji do 1000sztuk bo mógłby być w przyszłości łatwo dostępny i tani killer, jak teraz jest pełno A3 8p 2.0tfsi „quattro”.

    • Napęd 4×4 w każdym Audi nazywa się Quattro, choć nie zawsze oznacza to samo. W tańszych modelach (w tym w S1) jest realizowany przez Haldex (sprzęgło wielopłytkowe), w droższych modelach przez międzyosiowy mechanizm różnicowy Thoresen. Wyjątkiem jest R8 które tanie nie jest, a używa napędu typu Haldex. W autach typu S1 napęd 4×4 typu Haldex w zupełności wystarcza i – przede wszystkim – jest dużo tańszy i prostszy w konstrukcji.

      • Dokuczacz

        „Thoresen” – nie kojarze 🙂 R8 nie ma haldex, tylko sprzęgło wiskotyczne..

  • Miło się czytało, czekam z niecierpliwością na kolejny artykuł. Szkoda tylko, że tak naprawdę ten nie ma w sobie dużo tekstu. 😀 Przynajmniej jest konkretnie i na temat. 🙂

  • Addam44

    Kupowac!!!!
    Bo to ponoc ostatnie S1 z silnikiem….4cylindrowym!Nastepne bedzie 3cylindrowe 🙂
    I to wcale nie zart-Audi podazy tropem Bmw.

    A calkiem z innej beczki….nie dawno na portalu autocentrum zwrocilem uwage na jedna statystyke…
    Maja tam w dziale TESTY AUT rubryke.’opinie kierowcow’.Lacznie tych opini kierowcow na temat wlasnych aut uzbieralo sie juz blisko 200tys.
    I jest ciekawa zasada.Uzytkownicy silnikow Tsi ci ktorzy maja przejechane kilkanascie-kilkadziesiat tys km sa z reguly zadowoleni z aut.Jednak wraz z przebiegiem te opinie sie diametralnie zmieniaja.Po ponad 100tys znaczna wiekszosc posiadaczy juz….klnie na downzising….Przypadek?:)Raczej nie przy setkach wpisow.
    A mozna to latwo wychwycic bo jednym kliknieciem mozna sobie ustawic opinie dla aut o zadanym przebiegu.

    • Chciało by się napisać: „spieszmy się kochać nowe auta, tak szybko odchodzą” 🙂

  • Znamy ceny – pięciodrzwiowa odmiana Audi S1 kosztuje 132 670 PLN, a wersja trzydrzwiowa 130 670 PLN. Ogólnie – nie jest źle!