125 urodziny! Mercedes – historia marki cz.2/4
Mercedes-Benz to dziś firma produkująca pojazdy cenione na całym świecie za jakość oraz niepowtarzalny charakter. Doskonałą renomę koncern zawdzięcza ogromnemu doświadczeniu na rynku. W tym roku mija 125 lat od oficjalnej rejestracji pierwszego samochodu firmy. Zapraszamy do zapoznania się z kolejną częścią historii marki, od której wszystko się zaczęło.
Fuzja
W czerwcu 1926 roku dwie największe niemieckie firmy samochodowe łączą się. Daimler-Motoren-Gesellschaft i Benz & Cie. podpisują porozumienie, na mocy którego powstaje konsorcjum o nazwie Daimler-Benz AG. Powstaje także nowy znak. Dailmerowską gwiazdę otacza odtąd wieniec znany z logo Benza. Pierwsze wstępne porozumienie obaj giganci zawierają już dwa lata wcześniej. Celem jest sprostanie konkurencji rynkowej poprzez ujednolicenie konstrukcji, procesu produkcyjnego, zaopatrzenia i zbytu, a także reklamy. Połączenia firm dożywa jedynie sędziwy Karl Benz, który umiera trzy lata później. Drugi z założycieli firmy, Gottlieb Daimler umiera już w roku 1900. Wielcy rywale nigdy nie spotkali się osobiście. Jeszcze w roku 26. na rynku pojawiają się pierwsze modele połączonych marek. Sukces osiąga zwłaszcza model 8/38 z dwulitrowym, 38-konnym silnikiem. Mercedes-Benz 8/38 w 1927 r. sprzedaje się lepiej niż wszystkie modele marek Mercedes, Benz i Mercedes-Benz w roku poprzednim. Drugim modelem sprzedawanym już od początku istnienia spółki był mocniejszy i droższy Mercedes Benz 12/55 (3.0 55KM).
Między wojnami
W 1928 r. sukces sportowy odnosi model SSK. Sześciocylindrowy silnik o pojemności 7,1 l ze sprężarką generuje 225 KM. Auto staje się tymczasowym symbolem Mercedesa. Przedwojenny bolid, który potrafi rozpędzić się do ponad 200 km/h to w dużej mierze zasługa głównego konstruktora firmy, którym od 1923 r. jest Ferdynand Porsche. Innymi odmianami tego modelu są, także sportowe S, SS, oraz SSK L. Mercedes-Benz produkuje jednak przede wszystkim auta do jazdy codziennej. Na bazie dobrego silnika od modelu 8/28 powstają przez kolejne 12 lat nowe automobile. Wśród nich popularny Stuttgart 260. Auta sprzedają się w kilku tysiącach egzemplarzy. Ostatnim modelem zaprojektowanym pod kierownictwem Ferdynanda Porsche jest Nurburg 460. Samochód jest pierwszym produkowanym seryjnie pojazdem z silnikiem ośmiocylindrowym. Podstawowa wersja oferowana jest jako kabriolet lub…siedmiomiejscowa limuzyna. Powstaje wiele odmian 460. W 1930 r. zaprezentowany zostaje najbardziej luksusowy model Mercedesa – 770. Jest on skierowany wyłącznie do najbogatszych obywateli. Kosztuje 40 tys. marek. Samochód cieszy się dużą popularnością wśród arystokracji. Kilka sztuk zamawia nawet japońska rodzina cesarska. Z fabryk wyjeżdżają nowoczesne, luksusowe limuzyny, ale też auta dla ludu, które zapewnić mają marce przetrwanie w trudnych latach kryzysu. Bardzo popularny model 170, kosztuje jedyne 4 tys. marek. Następca – 170 V, choć jest nieco droższy, odnosi jeszcze większy sukces niż poprzednik. Sprzedaje się ok. 72 tys. egzemplarzy auta. To najwięcej w przedwojennej historii marki. Mercedes jest pierwszą firmą, która wprowadziła do samochodów osobowych silnik diesla.
Zniszczenia II wojny
W trakcie II wojny światowej większość fabryk produkujących dla firmy Daimler-Benz AG zostaje zniszczona. Cieniem na dobrym imieniu marki kładzie się uwielbienie, jakie wobec Mercedesów żywi Adolf Hitler. Po wojnie Amerykanie nie wyrażają zgody na wznowienie produkcji aut osobowych w odbudowanych zakładach. Mają one służyć jako serwis dla samochodów amerykańskiej armii oraz produkować samochody dostawcze. Dopiero w 1947 r. wznowiona zostaje produkcja modelu 170 V. W 1949 r. światło dzienne oglądają wreszcie nowe projekty – 170 D i 170 S. Wersje auta z silnikiem wysokoprężnym okazują się bardzo ekonomiczne. Spalają o wiele mniej paliwa niż odpowiedniki z silnikami benzynowymi. Są też niemal bezawaryjne. Ich kolejne wersje nie pozwalają na odniesienie sukcesu, nieco zbyt oryginalnemu modelowi 180 ,,Ponton”. W 1951 r. Mercedes produkuje największy i najszybszy, produkowany seryjnie samochód lat 50. – W186. Limuzynę uwielbiają zwłaszcza politycy. W 186 jeździ m.in. Konrad Adenauer – pierwszy kanclerz Republiki Federalnej Niemiec. Wkrótce samochód oficjalnie otrzymuje przydomek Adenauer. W luksusowym aucie po raz pierwszy zamontowana zostaje automatyczna skrzynia biegów. Z kolei w roku 1958, po raz pierwszy w samochodzie Mercedesa zostaje zainstalowana klimatyzacja (model W189).
Skrzydlaty Mercedes
Wśród samochodów osobowych produkowanych po wojnie przez Mercedesa wyróżnia się model 300 SL Coupe. Jest on pierwszym rasowo sportowym autem stworzonym przez konstruktorów Mercedesa po wojnie. Wersja drogowa tego nietypowego pojazdu ma swoją premierę w 1954 r. To, co wyróżnia 300 SL z tłumu innych aut to przede wszystkim drzwi otwierane do góry. Taka konstrukcja nie jest zabiegiem stylistów, ale koniecznością. Rurowa konstrukcja bolidu wyklucza montaż tradycyjnych drzwi. Auto ma zbyt wysoki próg. Bezpośredni wtrysk paliwa i 215 KM z trzylitrowego silnika w połączeniu z lekką konstrukcją daje niebywałe osiągi. Prędkość maksymalna 300 SL to 250 km/h. Następca bolidu – 300 SL Roadster otrzymuje już tradycyjnie otwierane drzwi. Innowacjami tego modelu są m.in. hamulce tarczowe we wszystkich kołach oraz silnik wykonany ze stopów lekkich (pod koniec produkcji). 300 SL Roadster to ostatni osobowy Mercedes zawieszony na ramie…
cdn.