11 samochodów z najbardziej „wyżyłowanymi” silnikami
Stosunek mocy do pojemności skokowej silnika
Czasem podaję się moc jaką dany silnik uzyskuje z jednego litra pojemności skokowej. Ile mocy silnik spalinowy może wygenerować z 1 l pojemności? Wśród samochodów używanych często spotykamy silnik 1.6 o mocy około 100 KM, w tym przypadku z litra pojemności uzyskujemy 62 KM. W przypadku wolnossących silników benzynowych o bardziej wyrafinowanej konstrukcji standardem jest około 75 KM/l. Silnik Peugeot-a RCZ R generuje aż 168 KM w przeliczeniu na litr pojemności skokowej! To dużo jak na samochód osobowy, ale w sporcie motorowym takie wyniki to standard. Wystarczy dodać, że w latach 80-tych turbodoładowane silniki Formuły 1 zbliżały się do osiągnięcia nawet 1000 KM z litra pojemności skokowej!
11) 133 KM/l – Audi A1 1.4 TFSI 185 KM
Ostatnie miejsce w naszym zestawieniu zajmuje najmocniejsza odmiana Audi A1. Z silnika 1.4 uzyskano moc 185 KM, o 5KM więcej niż w przypadku Fabii RS czy VW Polo GTI. Jak widać, dodanie 5KM do „topowego” modelu może mieć sens. Różnica w mocy niewielka, ale wystarczyła aby niemal identyczna Fabia czy Polo nie znalazły się w „elitarnym” gronie.
10) 134 KM/l – Alfa Romeo Gulietta 1.8 TBI 235 KM
235-konna wersja Gulietty to jednocześnie najmocniejszy samochód marki Alfa Romeo. Ten kompakt łączy świetne osiągi z niebanalnym designem. Jednostka napędowa 1.8 TBI będzie również stosowana w nowym coupe 4C.
9) 136 KM/l – Porsche 911 Turbo 3.8 520 KM, Mini 1.6 218 KM
Porsche Turbo nigdy nie zaliczało się do samochodów z „niewysilonymi silnikami”. Jednak jeśli chodzi o stosunek mocy do pojemności skokowej uzyskuje wynik taki sam jak MINI z silnikiem 1.6 (Peaceman i Countryman – 1.6 All 4, 218 KM)
8) 137 KM/l – Audi TTRS (2.5 340 KM), Audi TTS (2.0 272 KM)
Ciekawa sprawa – zarówno Audi TTS jak i TT RS osiągają identyczną wartość mocy osiąganej z 1 litra pojemności skokowej. Chyba nie powinno nas to dziwić skoro 2.5-litrowa jednostka napędowa z modelu TT RS to nic innego jak dwulitrowy silnik z TTS z „dodatkowym”, piątym cylindrem.
7) 140 KM/l – Opel Astra OPC (2.0 280 KM), Porsche Panamera S (3.0 420 KM)
Kolejny raz mocne Porsche i „zwykły” hot-hatch generują taką samą moc z 1 litra pojemności skokowej silnika! Czy silnik Panamery S to „taka sama” jednostka napędowa jak w Astrze OPC – tylko zamiast 4-cylindrów posiada 6? Mam nadzieję, że nie!
6) 144 KM/l – Nissan GTR (3.8 550 KM)
Mogło by się wydawać, że Nissan GTR jest wyposażony w bardzo wysilony silnik. Jednak specjaliści od tuningu bez większych problemów potrafią zwiększyć moc do 800 KM!
5) 147 KM/l – Porsche 911 Turbo S (3.8 560 KM), Mitsubishi Lancer Evolution (2.0 295 KM)
W tym przypadku Porsche trafiło na rasowe auto rajdowe. Tyle tylko, że jeśli chodzi o moc generowaną z 1 litra pojemności skokowej silnika, to najmocniejsze, 560-konne 911 Turbo S jest porównywalne z najsłabszą (295 KM) odmianą Lancera Evolution!
4) 155 KM/l – Volvo V60, S60, XC 60 (2.0 T6 306 KM)
Jeden silnik – trzy samochody tego samego producenta. 306-konna, 2-litrowa, 4-cylindrowa benzynowa jednostka napędowa to najnowsza propozycja Volvo. Trochę dziwi fakt, że ten silnik jest montowany tylko w przednionapędowych wariantach aut S60, V60 oraz SUV-ie XC 60.
3) 165 KM/l – Lancer Evolution X GT330 TC-SST (2.0 330 KM)
Wersja GT330 to jedyna odmiana Lancera Evolution oferowana wyłącznie z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów(TC-SST). Niestety w tym przypadku, zastosowanie skrzyni dwusprzęgłowej pogorszyło osiągi samochodu.
2) 168 KM/l – Peugeot RCZ R (1.6 270 KM)
Przed dokładnym sprawdzeniem „liczb” wydawało mi się RCZ R będzie na pierwszym miejscu zestawiania – niestety, dopiero drugie miejsce. Jednak i tak „wyciśnięcie” 270 KM z silnika 1.6 robi wrażenie…
1) 180 KM/l – Mercedes A, CLA (45 AMG, 2.0 360 KM), Lancer Evolution GT 360 (2.0 360 KM)
Trzy samochody mogą się pochwalić najbardziej „wyżyłowanymi” silnikami. Mercedes CLA 45 AMG, Klasa A 45 AMG oraz Lancer GT 360. Wymienione auta mają wiele cech wspólnych: silniki 2.0 Turbo o mocy 360 KM, napęd 4×4, cena około 200 tys. zł… Co ciekawe, poprzednia generacja Lancera była oferowana z jeszcze mocniejszymi silnikiem o tej samej pojemności (Evolution IX GT400 Extreme – 395 KM)
Zaskakujące wyniki?
Rankingu na „najbardziej wyżyłowany” silnik nie wygrało auto super-sportowe! Nawet najmocniejsze Porsche 911, czy Nissan GTR nie mają tak wysilonych jednostek napędowych jak mniejsze i dużo tańsze auta kompaktowe – dlaczego?
Prawdziwe auta sportowe są w pewnym sensie projektowane „z nadmiarem wytrzymałości”. Być może Nissan GTR będzie użytkowany jako pojazd do jeżdżenia „po bułki”, ale musi być również przygotowany do ekstremalnej jazdy po torze. Pierwszy właściciel może sprzeda Porsche 911 Turbo S po 3 latach eksploatacji, ale może również zostawić sobie takie auto „na oldtimera” i użytkować je 20-lat… Specjaliści od tuningu też muszą mieć pewne pole do popisu, inaczej sprawa wygląda w przypadku „tanich” aut z powyższego rankingu…
Nikt nie zakłada, że Peugeot RCZ R na wytrzymać 20-lat. Praktycznie żaden właściciel Astry GTC, Gulietty 1.8 TBI nie będzie „katował” tego auta na torze, kierowca rodzinnego Volvo również rzadko będzie wykorzystywał potencjał ponad 300-konnego silnika. Większość aut w rankingu to samochody do „delikatnej” eksploatacji.
Sky’s the limit!
Jaką moc z jednego litra pojemności skokowej silnika będą oferować samochody za 5-10 lat? Czy zbliżymy się do wyników Formuły 1 z lat osiemdziesiątych?