Luksusowe terenówki: Toyota Land Cruiser, Mercedes G, Land Rover Discovery

Auta dla ludzi z zasobnym portfelem to nie tylko długie limuzyny i sportowe kabriolety. Zamożni biznesmeni lubią czasem wybrać się w teren, by sprawdzić swoje umiejętności. Oczywiście nie chcą w tym czasie rezygnować z komfortu jazdy, do którego są przyzwyczajeni. Przedstawiamy trzy auta terenowe, spełniające wymagania nawet najbardziej wybrednych wielbicieli luksusu.

Cena luksusu

Prestiżowa terenówka od 200 000 do 500 000 zł

Mercedes GAby wejść w posiadanie luksusowo wyposażonej terenówki, trzeba wydać około 300 tys. złotych. Po dokupieniu kilku dodatkowych opcji wyposażenia lub wybraniu lepszej wersji silnikowej, cena może wzrosnąć nawet do ok. 500 tys. zł. Opisywane auta już w standardzie są wyposażone bardzo przyzwoicie. Najtańszy Mercedes klasy G kosztuje 284 553 zł. Posiada trzylitrowy, 210-konny silnik. Najmocniejszy, ponad 500-konny motor, to jednak koszt prawie 492 tys. zł. Land Rover Discovery i Toyota Land Cruiser są tańsze. Ceny tego pierwszego zaczynają się od ok. 250 tys. a Toyoty nawet od ok. 200 tys. Land Cruiser występuje także w wersji V8 (siedmiomiejscowa z 286-konnym dieslem), która w najuboższej wersji kosztuje 340 000 zł a w bogatszej 387 000 zł. Dla nas najbardziej interesujące będą najbogatsze wersje wyposażenia wspomnianych aut.

Toyota Land Cruiser – auto z historią

Niezły design i mocny silnik 4.0 V6

Toyota Land CruiserPierwszy Land Cruiser pojawił się już w roku 1954. Stworzono go z myślą o wojsku. Przez kilkadziesiąt lat Toyota sukcesywnie modernizowała auto, ostatecznie czyniąc z niego luksusową terenówkę. Silnik benzynowy 4.0 V6 Dual VVT-i (280 KM) z pięciostopniowym automatem, zapewnia maksymalną dynamikę i efektowne przyspieszanie na drodze. Prawdziwym żywiołem Land Cruisera są jednak bezdroża. Samochód posiada stały napęd 4×4 z centralnym mechanizmem różnicowym i reduktorem. Maksymalną przyczepność zapewnia układ zmiennej sztywności stabilizatorów poprzecznych KDSS. 23-centymetrowy prześwit pozwala na pokonywanie sporych nierówności. Auto można też ,,utopić” aż do wysokości 70 cm.

Land Cruiser w wersji X jest naszpikowany elektroniką

Toyota Land CruiserToyota Land Cruiser może zaimponować klientom, nienaganną stylistyką. W tego typu autach wygląd nie jest najważniejszy, ale na pewno istotny dla nabywców. Nadwozie kształtem przypomina trapez prostokątny, co nie dziwi w przypadku maksymalnie nawet 7-miejscowego auta (wersja V8). Kilka efektownych przetłoczeń czyni jednak z masywnej terenówki efektowne wizualnie auto. Wersja wyposażeniowa X zawiera niemal wszystko, w co może być wyposażony samochód terenowy. Panuje tu elektronika. Cztery kamery, 14 głośników, dwustrefowa klimatyzacja -czego chcieć więcej? Mocy! Z myślą o klientach, którzy cenią wygodę i lubią wciskać pedał gazu, Toyota zaoferowała Land Cruisera w wersji V8. Silnik 4.5 D-4D (286 KM) z sześciostopniowym automatem. To siedmiomiejscowy kolos przyspieszający do 100 km/h w nieco ponad 8 sekund.

Mercedes klasy G – klasycznie nowoczesny

Wersja G 55 AMG przyspiesza do 100 km/h w 5,5 s.

Mercedes GG-klasa jest na rynku krócej niż Land Cruiser. Terenowy Mercedes zadebiutował w 1979 r. (historia marki Mercedes). Mimo to, model uchodzi za bardziej kultowy ponieważ…niemal nie zmienił się od momentu premiery. Obecna na rynku seria W463 z zewnątrz prezentuje się archaicznie i w niczym nie przypomina auta wartego 300 tys. zł lub więcej. Zdaniem pasjonatów, stylistyka popularnej Gelendy jest jednak ponadczasowa. Najbardziej interesującą z dostępnych obecnie wersji Mercedesa G jest ta z silnikiem G 55 AMG. 5.5-litrowa V8-ka z kompresorem zestrojona z 5-stopniową automatyczną skrzynią biegów z układem przełączania impulsowego, zapewnia niespotykane możliwości w terenie jak i poza nim (przyspieszenie do 100 km/h w 5,5 s!). Na uwagę zasługuje tu w mniejszym stopniu moc 507 KM, ale przede wszystkim maksymalny moment obrotowy rzędu 700 Nm. Rozpędzanie terenówki do niebotycznych prędkości wydaje się niezbyt bezpiecznym pomysłem. W końcu to wysokie, ,,rozbujane” auto a nie bolid wyścigowy. Niemniej jednak, G-klasa AMG daje taką możliwość (wersja dla odważnych).

Średnio prawie 16 l na 100 km – spalanie wersji AMG

Mercedes GZużycie paliwa to co prawda średnio 15,9 l na 100 km (trudne do uzyskania), ale to auto dla ludzi bardzo bogatych. W terenie Mercedes radzi sobie doskonale dzięki stałemu napędowi na cztery koła, trzem blokadom mechanizmu różnicowego oraz elektronicznemu systemowi trakcji 4ETS. Blokady mechanizmu różnicowego dołączane są pojedynczo, co pozwala na dostosowanie samochodu do panujących warunków. Wjeżdżając w trudny teren, trzeba pamiętać o wciśnięciu przełącznika zmiany przełożenia z drogowego na terenowe – „Low Range”. Mercedes dopracował do perfekcji zawieszenie G-klasy, które adaptuje się do pokonywanych nierówności. Mercedes G, mimo archaicznego wyglądu, jest doskonale wyposażony.

Land Rover Discovery – modny i terenowy

Pneumatyczne zawieszenie pozwala podnieść prześwit do 31 cm

Land Rover DiscoveryLand Rover Discovery narodził się w 1989 r. Obecnie produkowana jest czwarta generacja tego modelu. Niezbyt atrakcyjne stylistycznie auto nadrabia niedostatki dobrym wyposażeniem oraz możliwościami terenowymi. Wnętrze Discovery w ciągu dnia jest dobrze doświetlone dzięki monstrualnym szybom. Zapewniają one także dobrą widoczność podczas manewrowania. Na uwagę w przypadku Land Rovera zasługuje doskonałe, choć wymagające dopłaty, zawieszenie pneumatyczne. Jego praca pozwala Discovery na optymalne dopasowanie się do pokonywanej nawierzchni. Samochód jest bardzo dobry w trasie. Wersja z silnikiem wysokoprężnym SDV6 3.0 (256 KM) przyspiesza do ,,setki” w niespełna 10 s. (przy masie ponad 2,5 tony).

Ciężki Land Rover Discovery przyspiesza do 100 km/h w 9,3 s.

Land Rover DiscoveryChoć konstrukcję Discovery oparto na nadwoziu samonośnym a nie ramie (konstrukcja ramowa vs. samonośna), samochód doskonale sprawdza się w terenie. Zawieszenie pneumatyczne tłumi nierówności. Dzięki niemu, można też podnieść auto i uzyskać maksymalnie 31 cm prześwitu. Graniczna wysokość brodzenia to 70 cm – tyle, co w przypadku Toyoty, ale o 20 cm więcej niż u Mercedesa. Układ przeniesienia napędu na wszystkie koła współpracuje z blokadami centralnego i tylnego mechanizmu różnicowego. Kierowca nie musi posiadać dużych umiejętności, aby przemierzać trudne szlaki. Trzeba po prostu wybrać odpowiedni tryb jazdy, by elektronika Discovery przygotowała auto do jazdy w określonych warunkach.

Trzy auta z górnej półki

Toyota Land Cruiser, Mercedes G, Land Rover Discovery – auta nie dla każdego

Toyota Land CruiserBy wydać ok. 300 000 zł na auto terenowe trzeba być miłośnikiem jazdy po bezdrożach. Żadne z opisanych aut raczej nie nadaje się do codziennej eksploatacji w mieście. To duże i przeważnie paliwożerne samochody, które swój potencjał ujawniają w trudnym terenie. Toyotę Land Cruiser należy pochwalić za najlepszy design i atrakcyjną cenę podstawową. Jej możliwości terenowe od lat są udoskonalane. Land Rover Discovery to auto prestiżowe i terenowe zarazem. Pneumatyczne zawieszenie pozwala mu na doskonałe dopasowanie się do nawierzchni, przez co spisuje się dobrze także w trasie. Chyba najbardziej szaloną decyzją wydaje się zakup Mercedesa klasy G. I mowa tu nie tylko o wersji z ponad 500-konnym silnikiem. G jest doskonały w terenie i niezawodny, ale by wyłożyć w skrajnym wypadku prawie pół miliona złotych na auto o stylistyce z lat 80., trzeba być prawdziwym pasjonatem.

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!