Test: Peugeot 207 1.6 HDI – mistrz oszczędności

92-konny Peugeot 207 1.6 HDI jest jednym z najbardziej oszczędnych aut dostępnych na rynku. Najważniejsze, że obiecywane przez producenta spalanie ( 4,4 l / 100km) jest możliwe do osiągnięcia w praktyce!

Pomimo faktu, że premiera obecnej wersji Peugeot-a 207 miała miejsce 5 lat temu, auto niewiele się zestarzało. Nadwozie wygląda wciąż ,,świeżo” i atrakcyjnie. Znakiem rozpoznawczym 207 są nieco nieproporcjonalne, wydłużone przednie reflektory.  Sylwetka małego Peugeot-a jest dynamiczna i wciąż dość atrakcyjna, choć np. Citroen C3 prezentuję się bardziej nowocześnie i oryginalnie.

Peugeot 207 1.6 HDI – sprawdzona technika

Jednostka napędowa testowego Peugeota to sprawdzona i udana jednostka 1.6 HDI o mocy 92 KM. Ponieważ ten silnik jest produkowany już kilka lat i jest oferowany w wielu modelach ma już za sobą ,,choroby wieku dziecięcego”. Właściwie eksploatowany silnik 1.6 HDI wytrzymuje spore przebiegi bez większych awarii. Jednak, dla większości kierowców głównym argumentem przemawiającym za zakupem diesla jest niskie spalanie – jak na tym polu wygląda Peugeot 207 1.6 HDI?

3,9 litra na 100 km – test spalania

Peugeot 207 1.6 HDI to jedno z najbardziej ekonomicznych aut na rynku!

Peugeot 207 1.6 HDI - spalanie

Podany wynik był uzyskany na trasie przy przepisowej jeździe. Średnie spalanie, podczas całego testu osiągnęło 4,8 l /100km! To bardzo dobry wynik, porównywalne zużycie paliwa zapewnia Opel Corsa 1.3  CDTI EcoFlex, jednak silnik Peugeot-a pracuje ciszej i z większą kulturą. Popularna Skoda Fabia 1.6 TDI podczas testu spalała średnio prawie litr oleju napędowego więcej niż Peugeot 207 1.6 HDI.

Niskie spalanie to nie jedyna zaleta silnika 1.6 HDI. Osiągający moment obrotowy 230 Nm już przy 1750 obr./m silnik zapewnia Peugeot-owi 207 wystarczającą dynamikę i elastyczność. Przyspieszenie 0-100km/h – 11,5 s - jednak w praktyce auto wydaję się bardziej dynamiczne niż to wynika z danych katalogowych. Cichy, pracujący bez wibracji, elastyczny silnik sprawia, że podróżowanie Peugeot-em 207 HDI to przyjemność. Ogólnie – komfort podróżowania 207-demką jest wysoki, auto jest dość dobrze wyciszone i wystarczająco przestronne.

Jedyną wadą wysokoprężnej jednostki Peugeota ( poza ceną ) jest powolne nagrzewanie silnika oraz wnętrza. W Skodzie Fabii 1.6 TDI producent zastosował elektryczną nagrzewnicę – rozwiązując przynajmniej jeden z w.w problemów.

Pięciobiegowa, dobrze zestopniowana skrzynia biegów idealnie pasuje do charakterystyki silnika – umożliwia dynamiczną jazdę bez zbyt częstej zmiany biegów. Można mieć zastrzeżenia jedynie do niezbyt precyzyjnego działania oraz wiecznie zimnej, aluminiowej gałki zmiany biegów.

Klasa wyższa?

Peugeot 207 - kokpitEleganckie wnętrze, stylowe dodatki, dobre materiały – czy znajdujemy się w samochodzie z klasy premium? Niekoniecznie. Trzeba przyznać, że wnętrze Peugeot-a 207 w wersji Sportium prezentuję się bardzo dobrze. Ilość miejsca jest zadowalająca, widoczność dobra, jedynie nieco za duża i mało poręczna kierownica psuje obraz całości.

Duży, centralny wyświetlacz służący min. do obsługi nawigacji dodaje  szczyptę prestiżu do tego, w sumie niedrogiego pojazdu. Jedynie radio oraz panel do sterownia klimatyzacją nieco odstaje od reszty – design nawiązuje do lat 90-tych :-)

Peugeot 207 - komputer pokładowyCo ciekawe, nawet do stosunkowo tanich aut ,,wchodzą” rozwiązania znane dotychczas z drogich limuzyn. Np. możliwość ,,dostrojenia pojazdu do swoich potrzeb. Peugeot 206 1.6 HDI umożliwia zmianę różnych parametrów pojazdu np ustawienia centralnego zamka czy czujników parkowania. Jeśli nie lubisz jak auto samo się zamyka po jakimś czasie, lub chcesz aby światła się zapalały automatycznie – nie ma sprawy – takie parametry można ustawić w zaawansowanym komputerze pokładowym.

Dynamika + komfort

Zawieszenie testowego Pegueot-a 207 stwarzało możliwości do szybkiej i komfortowej jazdy.  Mały Peugeot zachowuje się stabilnie nawet przy dużych prędkościach.

Auto prowadzi się pewnie na ciasnych zakrętach, trzeba tylko uważać na…fotele. Przy dynamiczniej jeździe można się ,,ześlizgnąć” z komfortowego fotela Peugeot 207 – przydało by się lepsze trzymanie boczne. Szczególnie, że silnik i zawieszenie zachęcają do dynamicznej jazdy.
Skąd się bierze stabilność prowadzenia i komfort w aucie z segmentu ,,małe”. Otóż Peugeot 207 1.6 HDI ( klasa – samochody małe ) waży 1197 kg a Hyundai i30 1.6 CVVT ( klasa kompakt ) waży jedynie 1193 kg!

Podsumowanie

Peugeot 207 1.6 HDI może pozytywnie zaskoczyć wielu kierowców. Eleganckie i praktyczne wnętrze, dynamiczny i ekonomiczny silnik – jedynie… cena zakupu – 62 400 PLN. Co prawda w aktualnej promocji, wszystkie modele z 2010 roku kosztują 39 900 PLN! Ciekaw jestem ile aut jest realnie dostępnych w tej cenie – jak jest jakiś 1.6 HDI – kupuję od ręki!

Peugeot 207 1.6 HDI 90KM– dane techniczne

Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory1560 cm3 / t.diesel / R4 / 16
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min)68 / 92 / 4000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min)230 / 1750
Prędkość maksymalna (km/h)182
Skrzynia biegów / napęd na kołaman. 5 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h11,5  s
Średnie zużycie paliwa4,4 l / 100km
Pojemność bagażnika270 l
Masa własna / ładowność1197 kg / 503 kg
Cena katalogowa62 400 PLN
Cena wersji testowej53 500 PLN

Wyposażenie – wersja Sportium

  • ABS,AFU – wspomaganie nagłego hamowania
  • poduszki powietrzne boczne,poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
  • światła awaryjne automatycznie zapalane przy gwałtownym hamowaniu
  • światła przeciwmgielne
  • światła tylne LED
  • aluminiowe nakładki na pedały
  • felgi aluminiowe 15″
  • immobiliser
  • radio z odtwarzaczem CD + MP3
  • szyby przyciemniane tylne
  • zamek centralny sterowany pilotem
  • zderzak sportowy
  • czujnik parkowania z tyłu
  • fotele kierowcy i pasażera regulowane
  • kierownica z możliwością regulacji
  • klimatyzacja manualna
  • komputer pokładowy
  • lusterka elektrycznie sterowane i podgrzewane
  • szyby przednie i tylne sterowane elektrycznie
  • wspomaganie kierownicy
Wyposażenie dodatkowe:
  • Panoramiczny dach Cielo – 1750 PLN
  • WIP Navi Bluetooth – 3200 PLN
  • Lakier metalizowany – 1700 PLN
  • ESP – 2500 PLN
Bolesław Ejsmont
Moją pasją są testy nowych samochodów. Szukam wad i zalet testowanych modeli. Obiektywny? Na ile to możliwe! Przeczytaj również mojego eBooka!