Test: Opel Corsa 1.3 CDTI EcoFLEX

Opel Corsa jest często wykorzystywany jako samochód firmowy. Czy rzeczywiście łączy komfort podróżowania w trasie z ekonomią? Szukając odpowiedzi na to pytanie, przetestowaliśmy wersję EcoFLEX z wysokoprężnym silnikiem 1.3 CTDI.

Dynamiczna sylwetka nowego Opla Corsy może się podobać. Z jednej strony nawiązuje do poprzedniego modelu,a  z drugiej strony przejęła styl większej Astry czy Insigni.  Duże przednie reflektory oraz dynamiczna linia dachu nadają Corsie wyrazistego charakteru. Stylizowana na coupe 3-drzwiowa wersja Corsy szczególnie spodoba się młodym, lubiącym dynamiczną jazdę kierowcom. O sukcesie rynkowym nowej Corsy w dużej mierze zadecydował właśnie wygląd zewnętrzny.

Wnętrze – design, jakość, przestrzeń

Opel Corsa udowadnia, że nawet wnętrze auta miejskiego może być ciekawie zaprojektowane i dobrze wykonane. Testowy model wyposażony w szaro-srebrno-niebieski kokpit wyglądał, co najmniej, jak auto klasy kompaktowej. Duża przestrzeń dla kierowcy i pasażera dodatkowo zwiększała poczucie komfortu. Atrakcyjny design nie wpłynął negatywnie na funkcjonalność wnętrza. Dostęp do wszystkich urządzeń jest łatwy i intuicyjny. Testowy egzemplarz był bardzo bogato wyposażony, oprócz podstawowych systemów bezpieczeństwa ( włącznie z ESP ) oraz typowego wyposażenia podnoszącego komfort podróży ( audio, klimatyzacja ), mały Opel posiadał kilka ciekawych rozwiązań.

Podgrzewana kierownica

Skuteczność tego rozwiązania udowodniły już jesienne temperatury. Ciepła kierownica umożliwia komfortową jazdę praktycznie zaraz po uruchomieniu silnika, dłonie nie marzną, nie trzeba jeździć w rękawiczkach. Kolejną zaletą podgrzewanej kierownicy jest fakt, że podgrzewana jest tylko boczna część kierownicy, wymuszająca na kierowcy właściwy chwyt. Jeśli np. trzymamy kierownicę na godz. 12 jedną ręką – cóż będzie zimno. Jeśli jednak kierownicę będziemy trzymać na podręcznikowych ,,za 10 druga” to będzie ciepło i… bezpiecznie ;-)

Zimowe wyposażenie uzupełniały podgrzewane fotele. Cena ,,Pakietu Zimowego” obejmującego ww. elementy wynosi 1650 PLN – wydaje się, że to atrakcyjna oferta. Do tych elementów wyposażenia można się szybko przyzwyczaić :-)
Testowy egzemplarz był również wyposażony w nawigację satelitarną CD60 wraz z radioodtwarzaczem. Ciekawym rozwiązaniem, jest zastosowanie dwóch napędów CD, jednym do obsługi nawigacji, drugim do obsługi odtwarzacza MP3. Jednak umieszczenie map nawigacyjnych na karcie SD (np. Renault, Skoda, VW ) wydaje się być praktyczniejszym pomysłem. Cena pakietu szokuje – 6000 PLN na mało dokładną nawigację z dwukolorowym, małym wyświetlaczem – to chyba żart. Nie wiem, czy jakikolwiek klient ( poza importerem ) zdecyduję się na zakup auta z tym elementem wyposażenia.

Opel Corsa 1.3 CDTI spala średnio 3,7 litra / 100 km. Naprawdę?

Test drogowy

Opel Corsa EcoFLEX różni się od ,,cywilnej” wersji kilkoma szczegółami. Obniżono opory powietrza, zastosowano nową przekładnie o dłuższych przełożeniach oraz zastosowano najmocniejszą wersję silnika 1.3 CDTI o mocy 95 KM. Czy wersja ecoFlex jest tak ekonomiczna jak podaje producent? Cóż, podczas redakcyjnych testów średnie spalanie wyniosło niecałe 5 l oleju napędowego na 100 km. Obiecywane 3,7 litra / 100 km jest możliwe pod warunkiem bardzo delikatnej jazdy w trasie z prędkościami 80-90 km/h

Silnik 1.3 CDTI to nowoczesna i dość udana konstrukcja ( silnik zapożyczony od Fiata – 1.3 MultiJet ). Zapewnia dobre osiągi przy zachowaniu umiarkowanego apetytu na paliwo. Główną wadą jednostki jest stosunkowo niska kultura pracy, wibracje i  specyficzny, a ,,szorstki” odgłos pracy nie każdemu się spodoba. Np. konkurencyjna Fabia 1.6 TDI w zakresie kultury pracy silnika bije na głowę silnik 1.3 CDTI z testowej Corsy.

Jednostka Corsy ecoFlex zapewnia niezłą dynamikę ( 0-100 km/h – 12,3 s ), dodatkowo dzięki sporej elastyczności ( 190 Nm @ 1750-3250 obr/m ) nie trzeba zbyt często zmieniać biegów. Skrzynia biegów ma pięć, dość długich przełożeń.  Na ,,piątce” przy prędkości 100 km/h silnik ma niecałe 2000 obr./m i przyspieszanie nie wymaga redukcji.

Przyjemne auto

Przestronne wnętrze, bogate wyposażenie, dopracowane zawieszenie oraz mocny silnik – takie miałem wrażenia po przejechaniu prawie 1000 km po polskich drogach Corsą ecoFlex. Najbardziej mnie jednak zaskoczył rozwój Corsy jako modelu. Komfort i jakość wykonania może być z powodzeniem porównywana z modelami klasy kompaktowej. Jedyną wadą ( po za ceną ) może być niski prestiż auta. Ot taki najtańszy Opel – cóż najtańszy nie znaczy najgorszy! Jak sobie pomyślę o  ,,gołej” Astrze ze 100-konnym, benzynowym silnikiem 1.4… cóż – ujmę to w ten sposób – wolę ,,wypasioną” Corsę z dobrym silnikiem i wyposażeniem, niż podstawową wersję Astry.

Podobnie, jak w przypadku konkurencyjnych aut – Corsa jest oferowana w wielu wersjach silnikowych o mocach od 60 KM ( 1.0 TWINPORT ecoTEC ) aż do 192 KM w sportowej odmianie 1.6 Turbo OPC. W ofercie brakuje jednak taniego i mocnego silnika benzynowego, odpowiednika 1.2 TSI od VW lub 1.2 TCE od Renault. 90 konna jednostka 1.4 ecoTEC nie zapewnia dynamiki i elastyczności podobnej do ww. konkurencyjnych silników. Możemy wybrać albo ospałe i w miarę tanie silniki 1.0-1.4 lub bardzo mocne i drogie wersje 1.6 Turbo lub 125 konnego turbodiesla 1.7 DTR.

Podsumowanie

Nowy Opel Corsa ecoFlex jest inny niż można się spodziewać. Z jednej strony ( co typowe ) nie jest tak ekonomiczny, jak mogłoby to wynikać z katalogu, z drugiej strony jest bardziej komfortowy i dopracowany niż mogłoby to wynikać z segmentu aut. Dużą zaletą nowego Opla Corsy jest odważny i ciekawy design – zarówno nadwozia jak i wnętrza.  Największą wadą auta jest wysoka cena zakupu, z drugiej strony konkurencyjne pojazdy ( np. Fabia 1.6 TDI, Peugeot 207 1.6 HDI ) kosztują podobnie. Cóż, za ekologię i ekonomię trzeba dodatkowo zapłacić :-)

Opel Corsa 1.3 CDTI – dane techniczne

Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory1248 cm3 / t.diesel / R4 / 16
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min)70 / 95 / 4000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min)190  / 1750-2500
Prędkość maksymalna (km/h)177
Skrzynia biegów / napęd na kołaman. 5 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h12,3 s
Średnie zużycie paliwa3,7 l / 100km
Pojemność bagażnika285 l
Masa własna / ładowność1255  kg / 480 kg
Cena katalogowa54 490 PLN

Wyposażenie

  • 2 poduszki powietrzne;
  • ABS;
  • regulacja wysokości fotela kierowcy;
  • elektrycznie sterowane szyby i lusterka;
  • kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach;
  • progresywne wspomaganie kierownicy
Wyposażenie dodatkowe:
  • Pakiet zimowy ( podgrzewane fotele przednie,podgrzewana skórzana kierownica) – 1600 PLN;
  • Felgi Aluminiowe 15″ – 2000 PLN;
  • Nawigacja z radiem CD mp3 – 6000 PLN;
  • boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera – 550 PLN;
  • Elektroniczna klimatyzacja – 4900 PLN;
  • ESP – 2000 PLN;
  • Reflektory przednie halogenowe, adaptacyjne AFL – 1500 PLN;
  • Czujniki parkowani z tyłu – 1400 PLN

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zarejestruj się aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach!

Bolesław Ejsmont
Moją pasją są testy nowych samochodów. Szukam wad i zalet testowanych modeli. Obiektywny? Na ile to możliwe! Przeczytaj również mojego eBooka!
  • Anonimowy

    1.3 cdti ma wibracje ???!!! ,, może się osobie która pisała ten artykuł pomyliło się z 1.4 tdi VW ???