Wymiana rozrządu – na czym polega i kiedy jest konieczna?

Rozrząd tworzy układ odpowiedzialny za pracę elementów, które doprowadzają paliwo do cylindra tłokowego oraz usuwają z niego spaliny. Pilnowanie dat, w których powinna nastąpić jego wymiana, jest niezwykle ważnym aspektem użytkowania rozrządu, ponieważ gdy zbagatelizuje się tę kwestię, następujące koszty naprawy mogą być naprawdę spore.

Wymiana rozrządu

Jakie są rodzaje rozrządu – najczęściej stosowane odmiany

Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje rozrządu – tłokowy, wykorzystywany w klasycznych silnikach dwusuwowych; tłokowo-zaworowy, stosowany w dużych wolnobieżnych silnikach dwusuwowych oraz zaworowy, używany w silnikach czterosuwowych. Podczas wymiany tych części, warto skorzystać z dobrych zamienników dostępnych m.in. na stronie https://deler.pl/czesci-do/vw, gdzie można znaleźć komponenty np. do samochodów marki Volkswagen.

Istnieją także trzy kolejne typy rozrządu, stosowane w nowoczesnych jednostkach napędowych 4-suwowych:

  • OHV (Over Head Valve) – rozrząd górnozaworowy, w którym wałek rozrządu znajdujący się w bloku silnika steruje za pomocą popychaczy zaworami w głowicy cylindrów.
  • OHC (Over Head Camshaft) – jest to rozrząd, w którym wałek znajduje się w głowicy silnika. Napędzany jest zazwyczaj poprzez koło zębate.
  • DOHC (Double Over Head Camshaft) – w tym przypadku w głowicy znajdują się dwa wałki rozrządu, które sterują pracą zaworów. Jeden z nich odpowiedzialny jest za zawory ssące, a drugi – wydechowe.

Kiedy powinna nastąpić wymiana rozrządu?

Rozrząd odpowiada za niezwykle ważne funkcje silnika, dlatego trzeba zwracać szczególną uwagę na to, aby utrzymywać go w odpowiednim stanie. Rozwiązaniem jest regularna wymiana. Co ile powinno się ją przeprowadzać?

Najczęściej spotykaną odmianą jest rozrząd z paskiem. To właśnie pasek jest elementem, który należy wymieniać regularnie. Część ta jest wykonana z trwałej gumy, która jednak z biegiem lat może się zużyć – pasek może mieć urwane zęby, drobne pęknięcia lub inne nieprawidłowości w strukturze. Są to oznaki, które powinny skłonić kierowcę do wizyty w warsztacie. Inną oznaką są również ślady oleju na pasku rozrządu.

rodzaje rozrządu

Co ile powinna być przeprowadzona wymiana rozrządu?

Jeżeli chodzi o wartości mierzone w kilometrach, to jest to najczęściej przedział od 50 tys. do 120 tys. Właśnie wtedy kierowca powinien udać się do warsztatu, aby przeprowadzić serwis rozrządu. Jeżeli po przebyciu tego dystansu nie zauważymy żadnych nieprawidłowości w działaniu układu, to wyznacznikiem powinna być granica 5 lat.

Co więcej, jeżeli zdecydujemy się na zakup samochodu używanego, powinniśmy od razu sprawdzić kondycję techniczną rozrządu albo wymienić go. W przypadku, kiedy sprzedawca zapewni nas o tym, że układ jest w dobrym stanie i ma na to dowody w postaci dokumentów z ostatniej naprawy, wtedy można zastosować się do ogólnych zasad dbania o rozrząd.

Ile kosztuje wymiana rozrządu – pieniądze, które trzeba przeznaczyć na wizytę w serwisie

Na początku warto zaznaczyć, że kiedy chodzi o taką usługę, jak wymiana rozrządu, to cena może być ostateczne uwarunkowana stawkami, które obowiązują w danym serwisie, a także od klasy auta. Niestety, najczęściej najwyższe ceny dotyczą aut z klasy premium oraz niektórych klasy średniej.

Kierowca powinien nastawić się na koszty wymiany rozrządu w granicach od 700 do 2000 złotych, a nawet wyższych – nie tylko w przypadku wymienionych segmentów aut, ale także w sytuacji, gdy zabudowanie silnika auta jest ciasne, na przykład dwoma głowicami w układzie widlastym lub bokser. Wiąże się to najczęściej z demontażem innych elementów karoserii i układu chłodzenia.

Wymiana rozrządu – czy trzeba montować również inne elementy?

Wymiana samego rozrządu nie musi być jedyną czynnością, jaką wykona w warsztacie mechanik. Fachowcy często polecają serwis takich części, jak pompa wody. Element ten jest napędzany za pomocą paska. Do innych elementów, które mogą wejść w skład wymienianych części, można również zaliczyć pasek osprzętu, czy kół i rolek, które z nim współpracują.

Wymiana rozrządu – przeprowadzać ją samemu czy wybrać się do warsztatu?

Pęknięty pasek rozrządu skutkuje koniecznością wezwania lawety, a także natychmiastową wizytą w serwisie, jeżeli dalej kierowca chce korzystać ze swojego samochodu. Bardzo istotne jest to, aby nie kontynuować jazdy, jeżeli zauważymy, że z rozrządem jest coś nie tak. Może wtedy dojść do trwałego uszkodzenia silnika. Ze względu na tak dużą rolę, jaką pasek odgrywa w działaniu całego systemu napędzającego, nie warto decydować się na półśrodki.

Wymiana rozrządu może być przeprowadzona samodzielnie. W przypadku, gdy jest to ciasna zabudowa, jak wcześniej wymieniony układ widlasty lub bokser, to potrzebny będzie kanał lub profesjonalny wysięgnik. Do tego niezbędna jest także wiedza na temat budowy silnika posiadanego samochodu i trochę doświadczenia – nałożenie paska w zły sposób może być katastrofalne w skutkach.

Dlatego warto zastanowić się nad tym, żeby oddać samochód w dobre ręce. Profesjonaliści w warsztacie na pewno zajmą się nim odpowiednio. Aby znaleźć takie miejsce, warto przejrzeć opinie na temat danego serwisu w internecie lub zasięgnąć porady u znajomych, którym zdarzyło się wymieniać rozrząd.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!