Turbo-efektywny – Seat Leon 1.8 TSI DSG | Test

Kompaktowy Seat Leon 1.8 TSI DSG potrafi pozytywnie zaskoczyć. Z jednej strony sportowymi osiągami, z drugiej komfortem jazdy i dość niskim spalaniem. Jakie ma wady Hiszpański klon Golfa?


Dynamicznie wyglądający Seat Leon spodoba się młodym kierowcom.  Wyrazisty design, nawiązujący do min. Seata Altei, wyróżnia ten model od bratnich dusz ze stajni VW ( VW Golf, Skoda Octavia).  Jednak przy najnowszej konkurencji, Citoenie C4 czy Fordzie Focusie, Leon nie wygląda tak świeżo i nowocześnie. Jest jednak dziedzina gdzie VW (Seat) potrafi zdobyć nieco przewagi nad konkurencją – technologia – a w szczególności tandem TSI+DSG.

110% mocy!

Seat Leon 1.8 TSI DSG to mistrz efektywnego wykorzystania mocy silnika

Czy można wykrzesać z silnika 110% mocy? Bez tuningu – nie. A czy można zrobić o mocy 160KM dający więcej frajdy niż konkurencyjne jednostki o mocy np. 180KM? Niemieccy konstruktorzy udowodnili, że tak. Silnik 1.8 TSI jest produkowany od kilku lat, jednak nieustannie jest uważany za bardzo nowoczesny i … sprytny.  Nie jest istotna moc chwilowa, dostępna przez krótki czas na bardzo wysokich obrotach. Ważniejsza jest charakterystyka silnika – a tą silnik 1.8 TSI na wzorową.

Trochę suchych faktów

Maksymalny moment obrotowy – 250Nm przy 1500-4500 obr./m!  Co to oznacza w praktyce? Świetną elastyczność, szczególnie ważna w wersjach z manualną skrzynią biegów. Co się dzieje jak silnik przekroczy 4500 obr./m? Osiąga moc maksymalną – 160KM w zakresie od 4500 do 6200 obr./m.  Dzięki tej właściwości oraz dość ,,gęsto” zestopniowanej skrzyni DSG ( 7 biegów ) możemy, przyspieszać wykorzystując w sposób ciągły maksymalną moc silnika. Jak to możliwe – proste – jeśli na jednym biegu ,,zamkniemy” obrotomierz, następne przełożenie obniży obroty  do ok 4,5-5 tys. obr./m i znów mały całe 160 KM do naszej dyspozycji!

Leon 1.8 TSI DSG – test drogowy

Jakie są tego efekty – przyspieszenie 0-100km/h – 7,8s! Żaden kompakt poza grupą VW nie oferuję takich osiągów, przy tak ,,małej” mocy  silnika! Np. 180 konna Astra 1.6 Trubo przyspiesza do setki w 8,5s! Konkurencja jednak nie śpi – jeśli ktoś nie potrzebuje ,,automatu” może wybrać np. Alfa Romeo Guliettne 1.4 TB lub Renalut Megane 2.0 TCE. Jednak poza dwusprzęgłową skrzynią DSG, Leon 1.8 TSI ma nad konkurencją jeszcze jedną przewagę – stosunkowo prosta i sprawdzona konstrukcja silnika.

Dziś już wiadomo, że wysilone 160 konne jednostki 1.4 TSI występujące np. w VW Golfie mogą sprawiać dużo problemów, znacznie lepsza okazuje się mniej wysilona, bazująca na sprawdzonym silniki 1.8T jednostka 1.8 TSI. Ma nieco wyższe spalanie, jednak zaoszczędzimy na naprawach i … stresie.

Radość z przyspieszania – czyli skrzynia DSG

Z silnikiem 1.8 TSI spotkaliśmy się testując Octavię L&C 1.8 TSI, wrażenia bardzo pozytywne ale … z automatyczną skrzynią DSG – jeszcze lepsze! To jedno z niewielu aut na rynku, w którym wersja z ,,automatem” jest zarówno dynamiczniejsza (0-100km/h – 7,8s wobec 7,9s) jak i bardziej ekonomiczna! (6,6l/100km wobec 6,8l) Jest jeszcze jeden argument za DSG – rozsądnie skalkulowana cena. Kupując Octavię z tym samym silnikiem – do automatu musimy dopłacić 7300 PLN ( z przypadku Suberba 1.8 TSI aż 10 tys. PLN! ). Seat Leon 1.8 TSI DSG kosztuje w wersji Style 83 590 PLN czyli dopłata względem wersji ze skrzynią manualną wynosi 5600 PLN – jest to kwota dość atrakcyjna.

Seat Leon 2.0 TDI vs. 1.8 TSI – czy diesel się opłaca?

Kolejna ciekawostka – żeby nowoczesny turbodiesel miał osiągi porównywalne z benzynowym 1.8 TSI musi mieć 10 KM więcej! Seat Ibiza Cupra 2.0 TDI DSG o mocy 170KM zapewnia podobne  przyspieszenie 0-100km/h – 8s, spalając przy tym średnio 5,6 litra / 100km. Dopłata do diesla? Stosunkowo niewielka – 7300 PLN, jednak również spalanie ( przynajmniej katalogowe ) jest podobne, 5,6l/100km w przypadku TDI wobec 6,6l/100km dla jednostki 1.8  TSI.

Co prawda, podczas testu Leon 1.8 TSI spalił średnio 7,4 l / 100km, to przy szybkiej jeździe  w trasie ( a silnik do tego prowokuje! ) można ławo przekroczyć 10l na 100km – tu diesel ma przewagę.

Jednak spalanie to nie wszystko – silnik 1.8TSI pracuje z wręcz niezwykłą ( jak na ten segment aut ) kulturą. Cicho i bezwibracyjne – praktycznie w całym zakresie obrotów. Żaden diesel, również nowoczesny, 170 konny 2.0 TDI CR nie jest w stanie zapewnić takiego komfortu.

Bardziej przypadł mi go gustu silnik 1.8 TSI zapewnia bardzo dobre osiągi przy stosunkowo niskim spalaniu.  Jednak dla kierowców dużo jeżdżących w szybkich trasach mocna TDI będzie lepszym wyborem.

Ewolucja

Na przestrzeni kilku ostatnich lat popularne auta kompaktowe zostały znacznie udoskonalone. Przestronne, eleganckie wnętrza, bogate wyposażenie, mocne i ekonomiczne silniki. Do tego rozwiązania typu dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia DSG, zapewniająca świetne osiągi i komfort jazdy porównywalny a autami klasy premium. W popularne auta kompaktowe udało się ,,upakować” wiele zdobyczy najnowszej techniki – idealnie to widać na przykładzie testowego Seata Leona.

Jest tylko jeden haczyk – popularne kompakty mają teraz znacznie wyższe ceny. Kosztujący 83 590 PLN Seat Leon 1.8 TSI DSG jest wart każdej złotówki. Nie jest to jednak auto tanie. Za taką cenę możemy kupić np. Skodę Superb z naprawdę przyzwoitym silnikiem i dość bogatym wyposażeniem.

Jednak jeśli poszukujemy w miarę sprawdzonego auta, z bardzo dobrymi osiągami, skrzynią automatyczną, to Leon ma właściwie tylko jednego, konkurenta wartego polecenia – niemal bliźniaczą Skodę Octavię 1.8 TSI DSG.

Podsumowanie

Pomimo faktu, że obecna generacja Seata Leona jest produkowana od 2005 roku, trzeba przyznać, że Seat Leon 1.8 TSI DSG to wciąż atrakcyjne auto. Dokładając do tego sprawdzoną technologię VW oraz unikatową (przynajmniej na razie tylko w VW) skrzynię DSG mamy auto prawie bezkonkurencyjne! Jedynie bratnia Octavia lub VW Golf mogą oferować równie dobre(identyczne) rozwiązania techniczne.

Jednak konkurencja nie śpi i gdyby nie skrzynia DSG, Leon miał by więcej, mocnych konkurentów ale… jak głosi hasło reklamowe VW( lub Audi ) – ,,przewaga dzięki technice”.

SEAT Leon 1.8 TSI DSG Style

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1798 cm3 / t.benz. / R4 / 16
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) 118/160 / 4500-6200
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 250Nm / 1500-4500
Prędkość maksymalna (km/h) 213
Skrzynia biegów / napęd na koła aut. 7 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s
Średnie zużycie paliwa 6,6 l / 100km
Pojemność bagażnika 341 l
Masa własna 1370 kg
Cena katalogowa 83 590 PLN
Cena modelu testowego 94 560 PLN
Wyposażenie
  • 6 poduszek powietrznych (2 przednie, 2 boczne i 2 kurtynowe)
  • ABS + TCS (TCS z moŜliwością
  • Dynamic Steering Response
    (system wspomagający utrzymanie właściwego toru jazdy)wyłączenia)
  • Tempomat
  • Łopatki zmiany biegów przy kierownicy
  • klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
  • elektrycznie sterowane szyby i lusterka
  • centralny zamek
  • radio CD Mp3 – sterowanie przy kole kierownicy, 8 głośników
Wyposażenie dodatkowe:
  • PAKIET TECHNICZNY: czujnik deszczu + automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne + funkcja „Lights On” + tylne czujniki parkowania + komplet dywaników (1590 PLN )
  • PAKIET TECHNICZNY PLUS: SEAT Media System 2.1 (nawigacja) z DAB + Bluetooth + ekran
    dotykowy + Bi-Xenon + AFS + DRL ( 6690 PLN )
  • ESP + EBA + DSR (Driver Steering Recomendation) + Hill Hold + system monitorowania
    ciśnienia powietrza w oponach z sygnałem akustycznym + XDS ( 2690 PLN )
Tempomat Dostępny Standard
Układ wspomagania ruszania na pochyłościach (HSA)

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!