TSI (TFSI) – kontrowersyjne silniki Volkswagena
Silniki TSI (TFSI) to doładowane jednostki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim. Silniki TSI miały zapewniać świetne osiągi połączone z niskimi kosztami eksploatacji, w praktyce nie jest jednak tak różowo…
TSI vs. TFSI – zamieszanie w nazwach
W chwili obecnej oba terminy są stosowane zamiennie. Np. Skoda Fabia jest wyposażona w silnik 1.2 TSI a Audi A1 1.2 TFSI. Ogólny zamysł koncernu VW może być taki, że dłuższy skrót (TFSI) jest stosowany w autach droższych (Audi), a w tańszych markach częściej jest wykorzystywany skrót TSI (Skoda,Seat,VW).
Silniki TSI (TFSI) – konstrukcja
Można wyodrębnić trzy rodzaje silników TSI ze względu na sposób doładowania:
- turbosprężarka – prostsze silniki takie jak 1.4 TSI 122 KM, 1.2 TSI, 2.0 TSI są wyposażone w klasyczną turbosprężarkę. Silniki te mają stosunkowo prostą konstrukcje i są często stosowane w tańszych modelach samochodów Grupy VW
- turbosprężarka + kompresor – rozwiązanie stosowane jedynie w silniku 1.4 TSI Twincharger produkowanego w różnych wariantach mocy od 140 do 180 KM. Wyrafinowana technologia zapewnia świetne osiągi, lecz bywa również przyczyną awarii.
- doładowanie mechaniczne (turbina Rootsa) – To rozwiązanie zastosowane zostało w silniku 3.0 TFSI V6 (moc od 272 do 333 KM). Silniki wyposażone w tą technologie lepiej reagują na dodanie gazu (brak negatywnego wpływu bezwładności turbiny) i są montowane w topowych autach Grupy VW takich jak Audi A6,A8,Q7.
Więcej informacji o turbodoładowanych silnikach benzynowych znajdziesz w naszym poradniku >>>
Zalety silników TSI
- dobre osiągi – praktycznie wszystkie silniki TSI zapewniają wysoką moc (często uzyskiwaną w dość szerokim zakresie obrotów) i duży moment obrotowy dostępny już od stosunkowo niskich obrotów (np. 1500-4000 obr./m) prawie do momentu uzyskania mocy maksymalnej (wyjątkiem może być jedynie silnik 3.0 TFSI)
- niskie spalanie przy delikatnej jeździe: silniki TSI mogą spalać ilości paliwa porównywalne z jednostkami wysokoprężnymi – warunek – jazda z przestrzeganiem zasad ekodrivingu
- stosunkowo niska cena zakupu – jednostki wysokoprężne o podobnych osiągach (TDI) są czasem droższe nawet o kilkanaście tys. PLN. Ale są wyjątki, np. benzynowe Audi Q7 3.0 TFSI jest droższe o wersji 3.0 TDI oferującej niemal identyczne osiągi (przy niższym spalaniu!)
- dobrze współpracują ze skrzyniami DSG
- wysoka kultura pracy
- Duże możliwości Chip tuningu – dość łatwo można zwiększyć moc nawet o 20%
Wady silników TSI (TFSI)
- Niska trwałość – problem ten dotyczy szczególnie jednostek najbardziej wysilonych i skomplikowanych (1.4 TSI Twincharger – mocy 140-180 KM)
- Wysokie spalanie przy dynamicznej jeździe – auta z silnikami TSI mogą w zależności od stylu jazdy spalać bardzo różne ilości paliwa. O ile np. limuzyna ze 140-konnym dieslem może spalać w trasie od 5 do 8 litrów, to w przypadku silnika 1.4 TSI o mocy 140 KM spalanie może się wahać od 5 l/100 km przy bardzo delikatnej jeździe do 12-15 l / 100km przy jeździe autostradowej z prędkościami bliskimi prędkości maksymalnej
- skomplikowana budowa, kosztowny serwis
- mała odporność na trudne warunki pracy – dynamiczna jazda na krótkich dystansach może szybko ,,wykończyć” turbodoładowane silniki TSI
Kosztowne awarie silników TSI
Pierwsze wersje silników TSI (szczególnie 1.4 TSI Twincharger) borykały się z bardzo poważnymi awariami: wypalone tłoki, rozciągnięte(urywające się) łańcuchy rozrządu, problemy z doładowaniem. Niektóre z tych awarii pojawiało się po przejechaniu zaledwie kilkunastu lub kilkudziesięciu tys. km!
Więcej informacji o turbodoładowanych silnikach benzynowych znajdziesz w naszym poradniku >>>
Skrajne opinie użytkowników o silnikach TSI(TFSI)
Kierowcy użytkujący auta z silnikami TSI są z nich zazwyczaj zadowoleni, jednak znaczna grupa użytkowników jest skrajnie niezadowolona z tych silników. Na negatywną opinie kierowców wpłynęły głównie bardzo poważne awarie które we współczesnych autach zdarzają się niezwykle rzadko. Trudno wytłumaczyć konieczność remontu silnika po przejechaniu np 50 tys. km, a takie sytuacje zdarzały się np. silniku 1.4 TSI o mocy 160 KM. Na pewno jednostki te są bardziej wrażliwe na niewłaściwy serwis czy brutalne traktowanie – nikt już chyba nie zakłada, że silniki generujące ponad 100 KM z litra pojemności skokowej wytrzymają np. 500 tys. KM – a takie przebiegi spokojnie wytrzymywały starsze jednostki VW. Gdzie ten postęp?
Skazani na TSI(TFSI)
Pomimo wielu wad silników TSI, grupa VW praktycznie zrezygnowała już z innych (niedoładowanych) silników benzynowych. Podobnie ja w przypadku innych producentów, zdecydowana większość oferty stanowią doładowane jednostki benzynowe (TSI, TFSI) oraz turbodiesle.
Więcej informacji o turbodoładowanych silnikach benzynowych znajdziesz w naszym poradniku >>>