Test: Skoda Superb 1.8 TSI Combi (160 KM)

Superb z mocnym benzynowym silnikiem 1.8 TSI to jeden z najrozsądniejszych modeli Skody. Gigantyczne kombi posiada wiele zastosowań, ale czy jest idealnym autem rodzinnym?

 

Nowy kolor – Błękit Lava

Stylistyka nadwozia Superba raczej nie urzeka świeżością i oryginalnością. Docenić można jednak starania Skody, która niedawno wprowadziła do oferty kilka nowych kolorów nadwozia. Testowy egzemplarz z metalizowanym lakierem w kolorze Błękit Lava prezentował się bardzo dobrze. Lakier lśni w słońcu powodując złudzenie zmiany barwy. Choć zazwyczaj na takie detale uwagę zwracają kobiety, także męska część naszej redakcji przyznała, że Superb w kolorze Błękit Lava jest po prostu najładniejszym, aktualnie produkowanym Superbem. Mankamenty? Za taki lakier trzeba dopłacić 2 200 zł.

Nareszcie jasne wnętrze Skody Superb

Skoda Superb 1.8 TSISkoda przyzwyczaiła nas do czerni panującej we wnętrzu jej samochodów. Testowy Superb w wersji Ambition posiadał jednak sporo srebrnych i szarych elementów, które skutecznie przyczyniały się do ,,ożywienia” wnętrza. Nie można powiedzieć, że dzięki chromowanym wstawkom Superb wygląda znakomicie. Wygląda po prostu dobrze. Efekt wizualny psuje nieco szara, rzecz można zwyczajna tapicerka. Jej jedyną zaletą jest trwałość. Przy normalnej eksploatacji, nawet po kilkuset tysiącach kilometrów zachowuje ona przyzwoity wygląd. Obicia skórzane niszczą się o wiele szybciej. Efektownym rozwiązaniem, jest elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe. Wymaga ono sporej dopłaty (4 900 zł), ale to prawdziwe duże okno a nie tylko przezroczysty dach. Można je otworzyć, co jest atrakcyjnym rozwiązaniem w ciepłe dni. Testowana Skoda została wyposażona w podgrzewaną przednią szybę. Ten system działa bardzo sprawnie i szybko. Niektórym kierowcom może jednak przeszkadzać mikroskopijna siatka naklejana na szybę.

Pakowne, ale czy rodzinne kombi?

Bagażnik – główna zaleta Skody SuperbSkoda Superb w wersji Combi to jeden z największych tego typu samochodów na polskim rynku. Postanowiliśmy sprawdzić, czy rekordowa przestrzeń wewnątrz pojazdu wystarczy do codziennej eksploatacji dla pięcioosobowej rodziny. Okazało się, że choć Skodą Superb w miarę wygodnie podróżować może pięć osób, przy instalacji fotelików dla dzieci pojawia się problem. System ISOFIX pozwala na zamontowanie tylko dwóch fotelików. Można oczywiście zmieścić trzy, ale tylko w sposób tradycyjny. To nie do końca bezpieczne rozwiązanie. Ten problem dotyczy rzecz jasna nie tylko Skody a ogromnej większości aut z nadwoziem typu kombi. Najlepszym rozwiązaniem dla rodzin z trójką dzieci pozostają rodzinne mini vany.

Mocnym punktem Superba pozostaje olbrzymi bagażnik. 633 litry, a po złożeniu siedzeń aż 1865 litrów, pozwolą na przewiezienie sporego ładunku. W tym takich sprzętów jak pralka, czy lodówka. Na wyróżnienie zasługuje kilka detali ułatwiających pakowanie i przewożenie ładunku w bagażniku. Dzięki przesuwanej listwie oraz licznym uchwytom, przewożone rzeczy nie przemieszczają się po całej powierzchni sporego kufra.

Superb 1.8 TSI 160 KM – test drogowy

Główną zaletą benzynowej jednostki 1.8 TSI jest wbrew pozorom nie moc a kultura pracy. Silnika prawie nie słychać w kabinie. Dodatkowym plusem 1.8 TSI jest jego szeroko pojęta pełnozakresowość. Podczas jazdy można swobodnie rozpędzić auto na drugim biegu do 110 km/h a następnie wrzucić ,,piątkę”. Pomijanie kilku biegów nie przekłada się na gorszą pracę silnika. Podobnie, już przy prędkości ok. 65 km/h możemy wybrać szósty bieg. Auto nie przestanie jechać, a co najciekawsze, nie przestanie przyspieszać. Sprawdzony silnik 1.8 TSI nie został przesadnie wysilony (160 KM), za to dobrze zoptymalizowany. Ta sama jednostka montowana w Octavii, zapewnia jeszcze lepsze wrażenia z jazdy (Test: Skoda Octavia 1.8 TSI LaurinKlement) Wielka szkoda, że Superba 1.8 nie można kupić  w wersji z napędem na cztery koła i automatyczną skrzynią DSG.

Spalanie Skody Superb Combi 1.8 TSI

Skoda Superb 1.8 TSIBenzynowe jednostki trudno zmusić do uzyskiwania przyzwoitych wartości średniego spalania. Testowana Skoda Superb 1.8 TSI pożera średnio 7,5 l benzyny na 100 km. Nie jest to wynik niski, czy zadowalający, ale bliski katalogowemu 7,3 l na 100 km. Na pytanie o to, czy jest coś, co rekompensuje apetyt Superba na paliwo można odpowiedzieć twierdząco. To przyspieszenie do ,,setki” w 8,7 s. Skoda to auto nie tylko dla grzecznych i ułożonych tatusiów. Albo właśnie dla nich, jeśli ,,po godzinach” lubią wcisnąć głębiej pedał gazu.

Cena mocnej limuzyny

Skodę Superb z silnikiem 1.8 TSI o mocy 160 KM można kupić już za 92 300 zł. Rozsądniejszym krokiem będzie jednak zainwestowanie 104 860 zł w lepiej wyposażoną wersję Ambition. Testowany przez naszą redakcję egzemplarz kosztował dokładnie 125 060 zł. Wszystko za sprawą drogich dodatków takich jak metalizowany lakier, okno dachowe, przyciemniane tylne szyby, podgrzewana szyba przednia, czy system bezkluczykowej obsługi auta. Model posiadał niemal wszystko, co powinno mieć dobrze wyposażone kombi, ale… Ok. 125 tys. złotych kosztuje np. przestronne Renault Laguna Grandtour w najbogatszej wersji wyposażenia Initiale ze 175-konnym dieslem i automatyczną skrzynią biegów (Test: Renault Laguna Grandtour). Nabywcy Skody Superb powinni zastanowić się, czy na pewno potrzebują aż tak dużego i drogiego auta, w którym i tak nie da się zamontować trzech fotelików dla dzieci.

Skoda Superb 1.8 TSI Combi 160 KM – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1798 cm3 / t.benz/ R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 160 /5000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 250/1500-4200
Prędkość maksymalna (km/h) 218
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s
Średnie zużycie paliwa* 7,3 l/100km (test 7,5l)
Pojemność bagażnika 633/1865 l
Masa własna 1533 kg
Poj. zbiornika paliwa 55 l
Cena modelu testowego 125 060 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS,ASR,ESP,EBV,MSR, HBA, EDL, ACS, DSR
  • elektrycznie sterowane okno dachowe
  • czujniki parkowania z tyłu
  • klimatyzacja automatyczna
  • system audio
  • nawigacja GPS Amundsen+
  • centralny wyświetlacz MAXI-DOT
  • elektrycznie sterowane szyby (przód i tył)
  • przyciemniane tylne szyby
  • kierownica wielofunkcyjna
  • podgrzewane fotele z przodu
  • zdalnie sterowany centralny zamek
  • system bezkluczykowej obsługi samochodu
  • system ISOFIX
  • podgrzewana szyba przednia
  • tapicerka materiałowa
  • elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika
  • reflektory przeciwmgielne
  • aluminiowe felgi 17”

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!